پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تبریز

پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تبریز
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
MN.Work.84

فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ منتشر شد.

به گزارش مسترتست، دانشگاه تبریز مطابق با آیین نامه کارشناسی ارشد استعداد درخشان، در تمامی رشته گرایش‌های دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز که در سال تحصیلی دارای ظرفیت پذیرش روزانه از طریق کنکور کارشناسی ارشد هستند، از میان دانشجویان و دانش آموختگان دوره کارشناسی پیوسته، با لحاظ نمودن شرایط ذیل دانشجو می‌پذیرد.

شرایط ثبت نام ارشد بدون کنکور

شرایط متقاضیان پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشگاه تبریز به شرح زیر است:
 

۱- دانشجویان ورودی بهمن ۹۶ و مهر ۹۷ دوره تحصیلی کارشناسی که حائز شرایط یکی از بندهای (۱-۱) تا (۱-۳) باشند می‌توانند نسبت به ثبت نام و ارسال مدارک جهت شرکت در رقابت پذیرش بدون آزمون اقدام نمایند:

۱-۱- دانشجویان دانشگاه تبریز که پس از گذراندن شش نیم سال تحصیلی، با سپری نمودن حداقل سه چهارم کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی، به لحاظ معدل کل، جزو ۲۵٪ برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود بوده و دارای حداقل معدل ۱۵ باشند.

زمان و شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تبریز

۲-۱- دانشجویان دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور که پس از شش نیم سال تحصیلی، با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی، به لحاظ معدل کل، جزو ۱۵٪ برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود بوده و دارای حداقل معدل ۱۵ باشند.

۳-۱- دانشجویان دانشگاه‌های سطح سه و چهار کشور، بجز دانشگاه‌های مذکور در بند ۴، که پس از گذراندن شش نیم سال تحصیلی، با سپری نمودن حداقل سه چهارم واحدهای درسی، به لحاظ معدل کل، حائز رتبه‌های ۱ تا ۳ بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود بوده و دارای حداقل معدل ۱۷ باشند.

تبصره: مطابق مجوز صادره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، حداقل تعداد واحد گذرانده شده تا پایان نیم سال ششم برای دانشجویانی که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۹ نیم سال‌های اول و دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حذف واحد با درج در کارنامه تحصیلی داشته اند، به تعداد واحدهای حذف شده و حداکثر تا ۴ واحد، قابل کاهش است.  

* جهت مشاهده سطح بندی دانشگاه ها کلیک کنید.

۲- دانشجویان حائز رتبه‌های ۱ تا ۱۵ در مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور می‌توانند نسبت به ثبت نام و ارسال مدارک جهت بهره مندی از تسهیلات پذیرش بدون آزمون، اقدام نمایند.

۳- مدارک آن دسته از دانشجویان دانشگاه تبریز و سایر دانشگاه‌های سطح یک کشور که در طول شش نیم سال تحصیلی موفق به فارغ التحصیلی شده و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با میانگین کل هشت نیم سال دانشجویان هم رشته و غیر هم ورودی خود جزو ۱۵٪ برتر هستند، به صورت مازاد بر ظرفیت، جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بررسی خواهد شد.

۴- دانشگاه تبریز از پذیرش بدون آزمون دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی معذور است.

۵- متقاضیان پذیرش بایستی حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۶/۳۱ فارغ التحصیل شوند.

۶- دانشجویانی که طول مدت تحصیل دوره کارشناسی آن‌ها، بیش از ۸ نیم سال است و مشمول شرایط تبصره‌های ذیل نیستند، مجاز به استفاده از این تسهیلات نخواهند بود

تبصره ۱: برای دانشجویان در حال تحصیل همزمان در دو رشته، طول مدت مجاز تحصیل، حداکثر ۱۰ نیم سال است.

تبصره ۲: برای دانشجویانی که تغییر رشته داده اند، طول مدت مجاز تحصیل، حداکثر ۹ نیم سال است.

تبصره ۳: مطابق ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طول مدت مجاز تحصیل برای دانشجویانی که در دوره‌های ۳ تا ۶ ماهه طرح کارورزی شرکت کرده اند، حداکثر ۹ نیم سال بوده و برای دانشجویانی که در دوره‌های ۶ تا ۱۲ ماهه طرح کارورزی شرکت کرده اند، طول مدت مجاز تحصیل، حداکثر ۱۰ نیم سال است.

۷- فارغ التحصیلان نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۹ و ماقبل آن، مجاز به استفاده از تسهیلات این فراخوان نیستند.

۸- دانشجویان مهمان دائم در صورتی که حداقل سه چهارم واحدهای درسی خود را تا پایان نیم سال ششم در دانشگاه تبریز سپری کرده باشند، به عنوان دانشجوی دانشگاه تبریز می‌توانند از تسهیلات این فراخوان استفاده کنند. در غیر این صورت، پرونده این دسته از دانشجویان به عنوان متقاضی خارج از دانشگاه تبریز و بر مبنای شرایط دانشگاه مبدأ بررسی خواهد شد.

به عنوان مثال، چنانچه دانشجوی مهمان دائم، تا پایان نیم سال ششم ۱۱۰ واحد سپری کرده باشد، در صورتی مجاز به شرکت در رقابت به عنوان دانشجوی دانشگاه تبریز خواهد بود که از این تعداد، ۸۲ واحد را در دانشگاه تبریز گذرانده باشد.

۹- مطابق ابلاغیه سازمان سنجش آموزش کشور، دانش آموختگان کارشناسی ناپیوسته کاردانی به کارشناسی و دارندگان مدرک حوزوی معادل کارشناسی، امکان استفاده از تسهیلات پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد را ندارند.

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور
 

۱- ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان، برابر با ۴۰٪ ظرفیت پذیرش روزانه از طریق کنکور کارشناسی ارشد در هر کدام از کد رشته محل‌های اعلامی توسط سازمان سنجش آموزش کشور است.

به عنوان مثال، اگر ظرفیت پذیرش یک گرایش تحصیلی در دانشگاه تبریز از طریق کنکور کارشناسی ارشد ۳۰ نفر (۱۸ نفر روزانه و ۱۲ نفر نوبت دوم) باشد، ظرفیت پذیرش بدون آزمون در این گرایش که با گرد کردن ریاضی ۴۰٪ ظرفیت روزانه و تبدیل آن به یک عدد صحیح محاسبه می‌شود) ۷ نفر خواهد بود.

۲- دو سوم از ظرفیت مذکور در بند (۱) برای پذیرش بدون آزمون، به دانشجویان دانشگاه تبریز تعلق دارد.

با ارجاع به مثال بند (۱)، این تعداد با گرد کردن به نزدیکترین عدد صحیح، ۵ نفر خواهد بود.

۳- یک سوم باقی مانده از ظرفیت مذکور در بند (۱)، به دانشجویان حائز شرایط سایر دانشگاه‌ها تعلق می‌گیرد.

با ارجاع به مثال بند (۱)، این تعداد ۲ نفر خواهد بود.

۴- چنانچه ظرفیت مذکور در بند (۲) توسط دانشجویان دانشگاه تبریز تکمیل نشود، مابقی این ظرفیت به دانشجویان حائز شرایط سایر دانشگاه‌ها تعلق خواهد گرفت.

۵- اگر ۴۰٪ ظرفیت پذیرش روزانه از طریق کنکور در گرایشی، ۱ نفر باشد، ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در آن گرایش، ۲ نفر در نظر گرفته می‌شود که ۱ نفر طبق بند (۲) و یک نفر طبق بند (۳) پذیرفته خواهد شد.

به عنوان مثال، چنانچه ظرفیت پذیرش یک گرایش تحصیلی در دانشگاه تبریز از طریق کنکور کارشناسی ارشد ۴ نفر (۲ نفر روزانه و ۲ نفر نوبت دوم باشد)، ۴۰٪ ظرفیت پذیرش روزانه معادل ۱ نفر خواهد شد. در این شرایط، ظرفیت پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در این گرایش، ۲ نفر در نظر گرفته می‌شود. بدین صورت که یک سهمیه به متقاضیان دانشگاه تبریز و یک سهمیه به متقاضیان حائز شرایط سایر دانشگاه‌ها تعلق خواهد گرفت.

زمان ثبت نام ارشد بدون آزمون ۱۴۰۱ دانشگاه تبریز

متقاضیان محترم بایستی مدارک خود را حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵، به آدرس پستی دانشگاه تبریز ارسال نمایند.

روی پاکت حتما قید شود: مدارک پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲

مدارک ثبت نام ارشد استعداد درخشان

مدارک لازم عبارتند از:

کپی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه.

کپی کارت دانشجویی

کارنامه تحصیلی مقطع کارشناسی

فرم ثبت نام موجود در وب سایت (dotsa.tabrizu.ac.ir) تکمیل شده توسط متقاضی که پس از تأیید کارشناس آموزش دانشکده، توسط معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده امضا و مهر شده است.

اصل گواهی رتبه صادره توسط دبیرخانه المپیاد علمی دانشجویی کشور (صرفا برای حائزین شرایط بند الف-۲)

رسید واریز هزینه ثبت نام

هزینه ثبت نام، به مبلغ ۹۵۰/۰۰۰ (نهصد و پنجاه هزار) ریال، بایستی از طریق سامانه پرداخت اینترنتی وجوه دانشگاه تبریز به آدرس (https://portal.tabrizu.ac.ir/payment) با انتخاب گروه حمایت از استعدادهای درخشان از منوی واحد/دانشکده و انتخاب پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد از منوی نوع درآمد، پرداخت شده و رسید واریز به همراه مدارک ارسال شود.

– مدارک ارسالی و مبلغ واریز شده بابت هزینه ثبت نام، در صورت انصراف یا عدم پذیرش مسترد نخواهد شد.

– متقاضیانی که در فرم ثبت نام، رشته گرایش‌هایی از دو دانشکده متفاوت را انتخاب نموده‌اند (به عنوان نمونه، گرایش‌های مرتبط با گروه مهندسی آب در دانشکده‌های مهندسی عمران و کشاورزی)، بایستی از کلیه مدارک مذکور، دو سری تهیه و همراه هم در یک پاکت ارسال نمایند ضمنا هزینه ثبت نام نیز می‌بایست به صورت جداگانه پرداخت و دو رسید واریزی همراه مدارک ارسال گردد.

– در صورت مخدوش بودن فرم ثبت نام یا نقص در مدارک لازم، پرونده ارسالی از فرایند بررسی خارج خواهد شد.

نحوه تعیین رتبه کلاسی و محاسبه ۱۵٪ و ۲۵٪ برتر

۱- متقاضیان پذیرش باید تا پایان نیم سال ششم، حداقل سه چهارم کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی را سپری کرده باشند. عدد حاصل از محاسبه سه چهارم کل واحدهای درسی، به سمت پائین گرد شده و به عدد صحیح تبدیل می‌شود.

۲- در اعلام معدل و تعیین رتبه کلاسی، چه برای متقاضیان در حال تحصیل و چه برای متقاضیانی که فارغ التحصیل شده اند، معدل کل تا پایان نیم سال تحصیلی ششم ملاک عمل خواهد بود.

۳- برای دانشجویان ورودی بهمن ۹۶، دروس گذرانده شده در ترم تابستان سال ۹۹، در محاسبه تعداد واحدهای گذرانده، معدل و رتبه تا پایان نیم سال ششم (یعنی نیمسال کد ۹۹۱) لحاظ خواهد شد.

۴- برای دانشجویان ورودی مهر ۹۷، دروس گذرانده شده در ترم تابستان سال ۱۴۰۰، در محاسبه تعداد واحدهای گذرانده دروس پایان نیم سال ششم (یعنی نیمسال کد ۹۹۲) لحاظ می‌شود، ولی در محاسبه رتبه و معدل لحاظ نخواهد شد.

۵- در محاسبه تعداد دانشجویانی که جزو ۱۵٪ و ۲۵٪ برتر هستند عدد حاصله بایستی به صورت ریاضی گرد شده و به عدد صحیح تبدیل شود.

به عنوان مثال، چنانچه تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی ۸۳ نفر باشد، نفرات ۱ تا ۲۵،۲۱٪ برتر محسوب می‌شوند؛ در حالی که اگر تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی ۸۱ نفر باشد، نفرات ۱ تا ۲۰،۲۰٪ برتر محسوب خواهند شد.

۶- در محاسبه تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی، افرادی که وضعیت تحصیلی آن‌ها در سیستم سما، عدم مراجعه و اتمام میهمانی درج شده است، مورد شمارش قرار نخواهند گرفت.

۷- در محاسبه تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی، مجموع دانشجویان روزانه و نوبت دوم مد نظر است.

۸- در محاسبه تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی، دانشجویان مهمان دائم در صورتی مورد شمارش قرار می‌گیرند که تا پایان نیم سال ششم، حداقل نیمی از واحدهای درسی خود را در دانشگاه تبریز سپری کرده باشند.

به عنوان مثال، چنانچه دانشجوی مهمان دائم تا پایان نیمسال ششم ۱۱۰ واحد سپری کرده باشد، در صورتی در محاسبه تعداد کل دانشجویان شمارش می‌شود که از این تعداد، حداقل ۵۵ واحد را در دانشگاه تبریز گذرانده باشد.

۹- در محاسبه تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی، افرادی که برای وضعیت تحصیلی آن‌ها در سیستم سما، مواردی نظیر اخراج از تحصیل و انتقال به دانشگاه دیگر درج شده است، به شکل زیر عمل خواهد شد در صورتی که دانشجوی اخراج شده یا منتقل شده به دانشگاه دیگر، حداقل سه هشتم کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی را در دانشگاه تبریز سپری کرده باشد، در محاسبه تعداد کل دانشجویان مورد شمارش قرار می‌گیرد؛ و در غیر این صورت، دانشجوی مورد نظر نباید در محاسبه تعداد کل دانشجویان هم رشته و هم ورودی لحاظ شود.  

به عنوان مثال، در صورتی که تعداد کل واحدهای درسی مقطع کارشناسی ۱۴۰ باشد، دانشجویی که پس از گذراندن ۵۳ واحد اخراج شده است، در محاسبه تعداد کل دانشجویان شمارش می‌شود.

بررسی پرونده ها، روال اعلام نتایج و مراحل ثبت نام

۱- پس از اتمام فرایند بررسی پرونده‌های ارسالی، اسامی پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد بدون کنکور، از طریق وب سایت رسمی دانشگاه تبریز و همچنین وب سایت رسمی گروه حمایت از استعدادهای درخشان به آدرس dotsa.tabrizu.ac.ir اعلام خواهد شد.

۲- پس از اعلام نتایج، آن دسته از پذیرفته شدگانی که تمایل به انصراف از پذیرش دارند، بایستی در موعد مقرر در اطلاعیه پذیرش، نسبت به اعلام انصراف کتبی اقدام نمایند تا فرایند جایگزینی نفرات ذخیره آغاز شود تمامی عواقب ناشی ازعدم اعلام انصراف کتبی در موعد مقرر به عهده شخص دانشجو است و گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز در این خصوص هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

۳- پس از جایگزینی نفرات ذخیره، لیست نهایی پذیرفته شدگان از طریق وب سایت رسمی دانشگاه و گروه منتشر می‌شود.

۴- اسامی پذیرفته شدگان نهایی در پرتال سازمان سنجش آموزش کشور ثبت خواهد شد تا این سازمان نسبت به بررسی نتایج و صدور تأییدیه پذیرش علمی اقدام نماید.

۵- پس از دریافت تأییدیه سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه تبریز مطابق روال ذیل نسبت به ثبت نام داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام خواهد کرد (چنانچه ثبت نام به شکل غیر حضوری باشد، جزئیات کامل آن اطلاع‌رسانی خواهد شد):

* در مرحله اول ثبت نام، کلیه پذیرفته شدگان بایستی با در دست داشتن مدارک لازم، شخصا به دفتر گروه حمایت از استعدادهای درخشان مراجعه کرده و گواهی ثبت نام اولیه را دریافت نمایند در این مرحله، اطلاعات دانشجو توسط مدیریت امور آموزشی دانشگاه در سیستم سما ثبت و برای وی شماره دانشجویی صادر می‌شود.

* پس از اتمام ثبت نام اولیه در دفتر گروه حمایت از استعدادهای درخشان، دانشجو بایستی نسبت به ثبت اطلاعات  و مدارک لازم در سامانه ثبت نام اینترنتی مدیریت امور آموزشی دانشگاه اقدام نماید.

* پس از ثبت نام اینترنتی، دانشجو باید با همراه داشتن گواهی ثبت نام اولیه صادره توسط گروه حمایت از استعدادهای درخشان و سایر مدارک لازم، جهت تکمیل ثبت نام به اداره آموزش دانشکده مربوطه مراجعه نماید.

اطلاعات و نکات تکمیلی مهم:

۱- پذیرش متقاضیان صرفا در همان رشته مقطع کارشناسی یا رشته‌های تحصیلی مرتبط با آن امکان‌پذیر است تشخیص مرتبط بودن رشته تحصیلی، به عهده کمیته تخصصی بررسی پرونده‌ها است.

تبصره: دانشجویان در حال تحصیل همزمان در دو رشته دوره کارشناسی، در صورت احراز شرایط، می‌توانند در هر کدام از رشته‌های دوره کارشناسی خود، ادامه تحصیل دهند.

۲- در فرم ثبت نام، امکان انتخاب پنج رشته/گرایش به ترتیب اولویت وجود دارد. بدیهی است چنانچه متقاضی در یکی از رشته گرایش‌های انتخابی پذیرفته شود، اولویت‌های بعدی وی بررسی نخواهد شد. ضمنا پس از بررسی پرونده‌ها و اعلام نتایج، امکان تغییر اولویت در رشته گرایش‌های انتخابی وجود ندارد لذا اکیدا توصیه میشود متقاضیان محترم در تعیین اولویت رشته گرایش‌های انتخابی دقت کافی داشته باشند.

۳- لیست نهایی پذیرفته شدگان که با حذف افرادی که اعلام انصراف نموده‌اند و جایگزینی نفرات ذخیره بروزرسانی می‌شود، نیمه دوم شهریور ۱۴۰۱ از طریق وب سایت رسمی گروه حمایت از استعدادهای درخشان اعلام خواهد شد. شایان ذکر است که رشته گرایش عده‌ای از پذیرفته شدگان، در این مرحله به اولویت بالاتر این افراد که قبلا در آن، نفر ذخیره بوده‌اند تغییر خواهد کرد. با توجه به این که در این مورد از متقاضی نظرخواهی نخواهد شد، مجددا تأکید می‌شود متقاضیان محترم در اولویت‌بندی رشته گرایش‌های انتخابی دقت کافی داشته باشند.

۴- در فرآیند بررسی پرونده‌های واصله از دانشگاه تبریز، مقایسه معدل های دانشکده‌های اقماری و سایر دانشکده‌ها جهت انتخاب رقابتی، پس از اعمال ضریب هم ترازی صورت خواهد گرفت.

۵- در فرآیند بررسی پرونده‌های واصله از سایر دانشگاه ها، مقایسه معدل‌های دانشگاههای سطوح ۱ تا ۴ جهت انتخاب رقابتی، به ترتیب پس از اعمال ضرایب هم ترازی، ۱/۰۵، ۱/۰، ۰/۹۵ و ۰/۹ صورت خواهد گرفت.

۶- تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده مجاز نیست لذا پس از تأیید نهایی وضعیت متقاضیان پذیرش شده، امکان تغییر رشته و دانشگاه، حتی در صورت موافقت دانشگاه ها، میسر نخواهد بود.

۷- متقاضیان بایستی پس از اخذ پذیرش نهایی از یک دانشگاه (چه از طریق کنکور کارشناسی ارشد و چه از طریق پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان)، در اسرع وقت نسبت به اعلام انصراف رسمی از پذیرش در سایر دانشگاه‌ها اقدام نمایند.

۸- مطابق ابلاغیه سازمان سنجش آموزش کشور و ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آن دسته از اتباع غیر ایرانی که در دوره تحصیلی کارشناسی، ورودی سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۹ یا قبل از آن هستند، نمی‌توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنند.

۹- پذیرفته شدگان بدون آزمون، در دوره‌های روزانه مقطع کارشناسی ارشد و بدون اخذ شهریه مشغول به تحصیل خواهند شد لذا در صورت انصراف از تحصیل پس از ثبت نام نهایی در شهریور ۱۴۰۱، این افراد مشمول مقررات آموزشی دانشجویان انصرافی می‌شوند.

۱۰- چنانچه به هر دلیل، ظرفیت پذیرش روزانه دانشگاه تبریز از طریق کنکور کارشناسی ارشد در یک رشته گرایش بخصوص برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ لغو شود، پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان نیز در آن رشته اگرایش لغو خواهد شد. در این شرایط پس از اطلاع‌رسانی به دانشجو، متقاضی در یکی از اولویت‌های انتخابی دیگر خود پذیرش خواهد شد.

 

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تبریز کی است؟

فرصت ثبت نام جهت پذیرش کارشناسی ارشد استعداد درخشان دانشگاه تبریز تا ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ است. در متن این مقاله جزئیات نحوه و زمان ثبت نام توضیح داده شده است.

شرایط ثبت نام در کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تبریز چیست؟

کلیه اطلاعات لازم درخصوص پذیرش ارشد بدون آزمون دانشگاه تبریز در سال ۱۴۰۱ در متن مقاله آورده شده است.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/X1x8
نظرتان را بنویسید