حذف کنکور کارشناسی ارشد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
در طی سال های اخیر تلاش زیادی برای حذف کنکور کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی صورت گرفته که اغلب بدون نتیجه مانده است . پیشنهاد حذف کنکور ارشد با شیوع بیماری کرونا و وجود مشکلاتی برای برگزاری کنکور ارشد 99 دوباره در دست بررسی مسئولان مربوطه قرار گرفت تا تغییراتی را در نحوه پذیرش دانشجو فوق لیسانس از طریق سوابق تحصیلی ایجاد کنند .




 کنکور کارشناسی ارشد یکی از راه های ورود داوطلبان به مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سراسر کشور است . داوطلبان پس از شرکت در این آزمون ، در صورت قبولی و کسب حد نصاب کافی قادر به انتخاب رشته در دانشگاه ها و گرایش های مورد علاقه خود هستند . راه دیگری نیز برای ورود داوطلبان کارشناسی ارشد به دانشگاه ها وجود دارد که صرفا مخصوص استعداد درخشان بوده تا بدون شرکت در کنکور ارشد امکان پذیرش در این دوره را داشته باشند .

با وجود این که تصمیمات اخیر مسئولان مبنی بر حذف کنکور فوق لیسانس به مرحله اجرا نرسید اما شیوع ویروس کرونا موقعیتی را فراهم کرد تا این پیشنهاد دوباره در دستور کار متخصصان آموزشی قرار گرفته و تصمیماتی را برای حذف کنکور ارشد در سال های بعد اتخاذ نمایند . در ادامه مقاله قصد داریم داوطلبان را از جزئیات حذف کنکور ارشد 1400 و نحوه پذیرش بدون آزمون در مقطع تحصیلات تکمیلی آشنا نماییم .



جزئیات حذف کنکور کارشناسی ارشد 1400
پس از تعویق کنکور کارشناسی ارشد و مشکلاتی که برای برگزاری آن در دوران کرونا به وجود آمد ، تصمیم برای حذف این آزمون و پذیرش دانشجو از طریق معدل و سوابق تحصیلی مورد توجه بیشتری قرار گرفت ، تا جایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اعلام کرد حذف کنکور ارشد و واگذاری آن به دانشگاه ها از جمله برنامه هایی  است که در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دنبال می شود .

یکی از ایرادات کنکور کارشناسی ارشد علاوه بر استرسی که به دانشجویان وارد می کند ، شیوه سنجش و پذیرش آن است که هر دو به صورت مشترک توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود . در حالی که خیلی از کشورهای موفق بین این دو فرآیند تفاوت قائل شده و نحوه پذیرش را بر عهده دانشگاه ها و مراکز آموزشی می سپارند .

برخی از مسئولان عقیده دارند همانطور که در سهمیه های کنکور ارشد تغییراتی ایجاد شد ، در شیوه برگزاری و پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد نیز باید اصلاحاتی صورت گرفته تا مشکلات برگزاری کنکور و نحوه پذیرش متقاضیان حل شده و داوطلبان بتوانند به راحتی در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند .

فعلا خبر قطعی از حذف کنکور کارشناسی ارشد برای سال بعد وجود ندارد ، اما متقاضیان برای دریافت اخبار آزمون ارشد می توانند عضو کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی کارشناسی ارشد هیوا شده تا اطلاعیه ها را در اسرع وقت دریافت نمایند .

بیشتر بخوانید: ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد


پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد 1400
همانطور که در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نیز نوشته شده ، پذیرش ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد و یا سراسری مختص استعداد درخشان همراه با رعایت ضوابط و شرایطی است که در همان دفترچه برای چنین متقاضیانی شرح داده شده است . اما برای پذیرش سایر داوطلبان که علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند ، جز شرکت در کنکور ارشد شیوه دیگری وجود ندارد .

قطعا نمی توان پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد را صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و معدل داوطلبان تدوین کرد چرا که تعداد متقاضیان شرکت در کنکور ارشد هر ساله به چندین هزار نفر می رسد که ممکن است اکثر آن ها دارای سوابق درسی و معدل نسبتا خوبی برای قبولی در دانشگاه ها باشند ، در این صورت ظرفیت پذیرش دانشگاه ها خصوصا در دوره های روزانه و رشته های پرطرفدار پاسخگوی نیاز داوطلبان نخواهد بود .

متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد همچنان منتظر هستند تا از نتیجه تصمیمات و اصلاح قوانین برگزاری کنکور ارشد مطلع شده تا بتوانند برنامه ریزی درستی را برای قبولی در دانشگاه و رشته های کارشناسی ارشد داشته باشند . البته در این بین دانشگاه پیام نور نیز دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل را بدون کنکور ارشد پذیرش می کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید .

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا با در دست داشتن اطلاعات بروز می توانند پاسخ سوالات داوطلبان در مورد حذف کنکور ارشد را داده و در هر زمان متقاضیان را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند .

در ادامه بخوانید: ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور




سوالات متداول


1- آیا کنکور کارشناسی ارشد حذف می شود ؟
هنوز تصمیم قطعی برای حذف کنکور ارشد گرفته نشده است . به محض اعلام این خبر ، متن مقاله بروزرسانی می شود .




2- پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد چگونه است ؟
همان طور که در متن مقاله نیز گفته شد سوابق تحصیلی و معدل داوطلب نقش مهمی در پذیرش داوطلبان در پذیرش ارشد بدون آزمون دارد .




3- شرایط پذیرش ارشد بدون کنکور چیست ؟
شرایط پذیرش بدون آزمون ارشد برای استعداد درخشان در لینکی که در متن مقاله موجود است توضیح داده شده است ، اما برای داوطلبان غیر استعداد درخشان فعلا قوانینی وضع نشده است .

منبع : حذف کنکور کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Glq3
نظرتان را بنویسید