طراحی بسته بندی محصول چه تاثیری دارد؟

طراحی بسته بندی محصول چه تاثیری دارد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki
طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی شامل ترکیبی از فرم، مواد، رنگ، تصویر و تایپوگرافی آمیخته با عناصر گرافیکی است که یک محصول را برای عرضه در بازار و بازاریابی آماده میکند. هدف اصلی طراحی بسته بندی کالا بوجود آوردن ظرف نگه دارنده ای است که به منظور محافظت، حمل و نقل، توزیع، نگه داری ، شناسایی و ایجاد تمایز از محصولات مشابه دیگر در بازار استفاده میشود.

اهمیت طراحی بسته بندی کالا

اگر تولید کننده یک محصول هستید باید بدانید نحوه طراحی بسته بندی محصولتان به همان اندازه مهم است که خود محصول است.
دلایل اهمیت طراحی بسته شامل موارد زیر میباشد

  • ۱.جابجایی؛ حمل و نقل از کارخانه به فروشگاه، قرارگیری در قفسه های فروشگاه
  • ۲.کاهش ضایعات؛ امکان استفاده مجدد از بسته بندی محصول سهولت در تقسیم و انبار محصولات افزایش ماندگاری کاهش انرژی مصرفی برای حمل و نقل
  • ۳.ارتقاء محصول؛ توضیحات محصول ترکیبات ویژگی ها و مزایای محصول پیام های تبلیغاتی و تجاری را نشان میدهد.
  • ۴. اطلاعات؛ شناسایی محصول، طرز تهیه و استفاده محصول اطلاعات غذایی و روش نگه داری توصیه های ایمنی اطلاعات تماس، دستورالعمل باز کردن محصول،  مدیریت چرخه عمر محصول و… را نشان میدهد.
  • ۵.سهولت آماده سازی و ارایه محصول روش نگهداری سهم بندی رد نشان میدهد.
  • ۶.تقسیم بندی لیست واحدهای مصرف کننده، تهیه لیست، واحدهای خرده فروشی و حمل و نقل و… را نشان میدهد.
  • ۷.محافظت؛ مانع شکستن محصول میشود، جلوگیری از هدر رفتن مانع از اتلاف رطوبت، گازها، نور، از آلودگی ، دستکاری و سرقت جلوگیری میکند. ماندگاری را افزایش میدهد.

طراحی بسته‌بندی کالا چگونه انجام میشود

طراحی بسته‌بندی، مانند سایر رشته‌های طراحی، بسیار احساسی است. طرح زیبا و جذاب و گویای بسته‌بندی، باید مشتری را قانع کند که محصول را انتخاب و خریداری کند. طراحان نگاره نفیس، استادان این رشته هستند و با دقت به آخرین تحولات بازار و دنیای گرافیک، با دیدگاهی خارج از چارچوب، طرح‌هایی زیبا و ماندگار برای شما اجرا می‌کنند.

 

بسته‌بندی، همه جا دیده می‌شود. طراحی و چاپ بسته‌بندی شامل انتخاب متریال یا جنس بسته‌بندی، انتخاب صحیح قالب و شکل آن، اجرای طراحی گرافیک (نتخاب رنگ، فونت‌ها، المان‌های گرافیک و چیدمان و در نهایت تولید و ساخت بسته‌بندی می‌شود.

این روزها، مردم بیشتر به محیط زیست اهمیت می‌دهند و در نتیجه بسته‌بندی‌های غیر مهربان با طبیعت یا غیر ضروری را نمی‌پذیرند. ما در هنگام طراحی، جعبه سازی یا کارتن سازی همیشه این را در نظر داریم که تا جای ممکن از کمترین مقدار متریال برای جعبه یا بسته‌بندی استفاده کنیم که کمترین دورریز مقوا را داشته باشیم. به این شکل، هم طبیعت از ما راضی خواهد بود و هم هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

خدمات طراحی بسته بندی چقدر اهمیت دارد

طراحی بسته بندی یکی از خدماتی است که برای انواع کسب و کارها لازم و ضروری است. زیرا در سال های اخیر ثابت شده است که علاوه بر کیفیتی که محصولات تولید شده باید داشته باشند، بسته بندی محصولات نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است.

اغلب مشتریان قبل از خرید هر محصول، از بسته بندی محصول آن را انتخاب می کنند.

این موضوع باعث شده تا طراحی بسته بندی محصولات دارای اهمیت بسیار بیشتری برای شرکت های تولیدی باشد. همین موضوع تبدیل به یک رقابت جدید شده است.

طراحی های بسته بندی چگونه باید انجام شود

طراحی بسته بندی محصولات و طراحی کارت ویزیت اداری باید توسط افرادی صورت بگیرد که در زمینه طراحی دارای دانش، تجربه و خلاقیت باشند. عدم داشتن تخصص و خلاقیت باعث می شود تا مشتریان رضایت خاطر از این فرآیند نداشته باشند.

این موضوع باعث می شود به مرور زمان از تعداد مشتریان کاسته شود و این امر می تواند خسارت غیرقابل جبرانی برای یک مجموعه به وجود بیاورد.
بدین ترتیب برای توانایی رقابت با رقبای خود در بازار باید علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، از شرکت های معتبر جهت طراحی بسته بندی استفاده کرد. با این روش میتوان در جلب رضایت مشتریان به نتایج مطلوبی دست یافت.

هر کالا و محصولی باید یک هویت داشته باشد در واقع بسته بندی هر کالا هویت آن کالا میباشد

بسته بندی یک محصول به منزله هویت آن میباشد و در طراحی آن باید دقت و ظرافت بکار برده شود، پیش از استفاده از محصول این بسته بندی است که مشتری را به سوی خود جلب میکند و اگر حرفه ای طراحی شده باشد میتواند برای همیشه در خاطر مصرف کننده حک شود به همین خاطر است که تولید کنندگان با تجربه یک بار برای همیشه طراحی پکجینگ محصولات خود را به متخصصین طراحی گرافیک مجرب میسپارند و سالها از یک بسته بندی برای محصولشان استفاده میکنند.

از دیگر مزایای بسته بندی کالا محافظت از کالا و در دسترس بودن ان است

شاید اولین تعریفی که از پکجینگ به چشم شما خورده باشد، وظیفه حفظ و نگه داری محصولِ داخل آن باشد، دومین فاکتور مهمی که در طراحی بسته مورد توجه قرار میگیرد، دسترسی سریع و آسان به محصول است. در طراحی بسته عوامل زیادی مورد توجه طراح قرار دارد از جمله در نظر گرفتن انتظارات واحد های مختلف از تولید تا مصرف میباشد. برای مثال راحتی در حمل و نقل و از کارخانه تا فروشگاه و سهولت جا به جایی از فروشگاه تا منزل برای مصرف کننده است.

فرم و شکل مناسب دیگر مزایای بسته بندی کالا میباشد

شکل مناسب بسته بندی هم برای فروشنده و هم برای مصرف کننده میتواند جزء موارد ضروری باشد. متعارف ترین فرم بسته بندی مکعب میباشد که بدلیل جای گیری راحت محصولات کنار هم در قفسه فروشگاه ها طرفداران زیادی دارد.

رنگ بسته بندی چقدر در بسته بندی کالا مهم است

بعد از فرم و شکلِ کلی بسته مهم ترین فاکتور در طراحی رنگ میباشد، رنگ ها عامل اصلی جذب مصرف کننده به سمت بسته بندی میباشند. در طراحی بسته بندی رنگ جایگاه ویژه ای برای رساندن پیام محصول به مشتری دارد و طراح با علم به روانشناسی رنگ ها در بسته بندی برای هر محصول و به ویژه در طراحی بسته بندی مواد غذایی از رنگ ها استفاده میکند.
همانطور که احتمالا متوجه شده اید، رنگ عامل اصلی انگیزشی برای خرید محصول است.

کلام آخر

در نهایت، هدف از طراحی بسته بندی مانند طراحی تابلو فروشگاهی ارزان محقق کردن اهداف بازاریابی از طریق ایجاد ارتباطی متفاوت با مشتری و فروش بیشتر است. پس شما مدیر و صاحب کسب و کار موفق برای فروش بیشتر کالا و محصول خود در درجه اول باید به فکر طراحی بسته بندی کالای مناسب برای محصول تان باشید، تا پله های ترقی و موفقیت را ازآن خود کنید.

لینک مرجع https://jopenza.ir/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ABj7
نظرتان را بنویسید