مواد غذایی ضد استرس

مواد غذایی ضد استرس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
غذا های ضد استرس کمک می کند تا حال و هوای بهتری داشته باشیم. شاید فکر کنید تغذیه تاثیر چندانی روی کاهش استرس ندارد اما پزشکان نظر دیگری دارند! بررسی ها نشان داده است که ساختار برخی از خوراکی ها به قدری اثر بخش است که روح و روان افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک سری مواد غذایی اصلی وجود دارد که استرس را کاهش می دهد و در کنار آن نیز خوراکی های مطرح است که سبب می شود روند کاهش استرس سریع تر پیش برود. بررسی ها اینطور نشان می دهد که غذا های ضد استرس به اثرات مثبت مغز کمک زیادی کرده و نشانه های خوبی به همراه دارد.



مواد غذایی ضد استرس
یک رژیم غذایی درست باعث می شود که استرس از بدن دور شود پس با شناسایی غذا های ضد استرس به سلامت جسم و روح خود کمک کنید. خبر خوب اینکه بسیاری از غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید به نوبه خود قابض استرس محسوب می شوند.

1تخم مرغ:

تخم مرغ در لیست غذا های ضد استرس قرار دارد. زرده تخم مرغ یکی از منابع پروتئین D محسوب می شود و غنی از پروتئین است. در این غذا از آمینو اسیدهای ضروری استفاده شده است و شامل تریپتوفان است و سبب می شود که سروتونین بدن تامین شود. این محصول کمک می کند که تا مواد شیمیایی که انتقال دهنده عصبی هستند کنترل شوند. به طور کلی تخم مرغ به رشد حافظه و خواب و رفتار افراد کمک زیادی می کند.

2شکلات تلخ:

بررسی ها نشان داده است که شکلات تلخ سبب کاهش استرس می شود و به طور کلی به رشد روحیه افراد کمک زیادی می کند. شکلات تلخ منبع عظیمی از پلی فنول محسوب می شود و حاوی فلاونوئید است. شکلات تلخ از مرگ های سلولی جلوگیری می کند و به طور کلی از التهاب نورون در مغز نیز می کاهد. شکلات تلخ یک خوراکی ضد استرس عالی است.

3ماست:

ماست حاوی باکتری های سالم بوده و روی مغز اثرات مثبت می گذارد. محصولات لبنی خاصیت ضد التهابی دارند و به طور کلی از اضطراب و استرس و افسردگی تا حد زیادی جلوگیری می کنند. اینطور که مشخص است ماست به پاکسازی بدن از سموم نیز کمک زیادی می کند.

4چای سبز:

آمینو اسید موجود در چای سبز به درمان استرس کمک زیادی می کند. در واقع چای سبز سبب می شود که اثرات مثبتی روی روحیه احساس شود و به طور کلی استرس و تنش کاهش یافته و همینطور سروتونین و دوپامین نیز افزایش می یابد.

5آووکادو:

کمبود روحیه و بی حوصلگی از علائم استرس است و آووکادو کمک می کند که این علائم کنار برود. به طور کلی در آووکادو ویتامین B6 داشته و به بدن کمک می کنند تا در انتقال افراد منفی کنترل داشته باشد. وجود تیامین و ریبوفلاوین و نیاسین در این میوه سبب اثرات مثبتی روی مغز شده و تاثیرگذار است.

حتما بخوانید: استرس و تپش قلب
6بادام:

تحقیقات اینطور نشان داده است که منیزیم موجود در بادام اثرات درمانی مثبتی روی استرس داشته و سبب می شود که میزان سروتونین در مغز بیشتر شود و برای استرس بارداری بسیار عالی است. کافیست روزی 5 عدد بادام کوچک استفاده کنید تا بر استرس خود غلبه کنید.

7سیر:

خاصیت سیر بسیار زیاد است و در لیست غذا های ضد استرس نیز قرار دارد. سیر خاصیت صد باکتری و ضد قارچی دارد و اثر محافظتی ایجاد می کند و سبب می شود که سیستم عصبی بدن آرامش یابد و به طور کلی عوامل بیماری زای بدن نیز کمتر شود. مصرف سیر سبب کاهش التهاب بدن شده و از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری می کند.

8ماهی:

ماهی های روغنی، شامل ماهی سالمون و قزل آلا و ... هستند که امگا 3 فراوانی دارند و همینطور شامل ویتامین های گروه B می شوند و شامل روی و منیزیم هستند و استرس را در افراد کاهش می دهند.

9روغن زیتون:

بهتر است که استفاده از روغن زیتون را وارد وعده های غذایی به خصوص سالاد نمایید. شاید روغن ها در لیست غذا های ضد استرس قرار نگیرند اما به طور کلی از قلب و عروق حفاظت می کنند تا استرس به قلب و عروق فشاری وارد نکند و مشکلات کمتری ایجاد می کند.



10بابونه:

چای بابونه به طور کلی خاصیت ضد التهابی زیادی دارد و مصرف عصاره آن سبب می شود که سطح گلیسیرید بالاتر برود دقت کنید که چای بابونه سبب آرام سازی سیستم عصبی در افراد نیز می شود.

حتما بخوانید: اثرات و عوارض استرس











سایر خوراکی ها برای کاهش استرس
یک سری خوراکی های دیگر وجود دارد که در لیست غذا های ضد استرس قرار گرفته است، که می تواند اثر بخشی بیشتری نیز داشته باشد:

بلوبری یا تمشک آبی:

افرادی که همیشه درگیر استرس هستند نیاز به ویتامین سی بالایی بوده و تا از سلول های بدنشان محافظت صورت بگیرد و به نوبه خود جنبه ترمیم کنندگی داشته باشد و بلوبری یا تمشک در این لیست قرار دارد. تمشک آبی سرشار از ویتامین مناسب بوده و اثرات آنتی اکسیدانی دارد.

توت:

توت و توت فرنگی و زغال اخته به واسطه طعم شیرین خود سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در لیست غذا های ضد استرس قرار دارد به طوری که سبب ترشح ماده شیمیایی بتا اندروفین در مغز می شود و استرس را از بین می برد.

دانه کدو تنبل:

دانه کدو تنبل از دیگر منابع عالی پتاسیم محسوب می شود و سبب تعادل الکترولیت می شود و در نهایت فشار خون را تنظیم میکند و علائم استرس را نابوده کرده و منبع عظیمی از زینک نیز محسوب می شود.

چربی ماهی:

اگر به دنبال غذا های ضد استرس هستید چربی ماهی را وارد وعده های غذایی خود نمایید. امگا 3 یک اسید چرب بوده و سبب می شود که اختلالات ذهنی بهبود یابد. دقت شود که مصرف اسیدهای چرب حاوی امگا 6 تاثیرات برعکس دارد.

موز:

موز از دسته میوه های قدرتمند برای بدن است و از نظر کیفیت و طعم نیز بی نظیر بوده و  برای استرس روش درمانی دارد. موز بهترین خوراکی برای کاهش استرس است.

آجیل برزیلی:

آجیل برزیلی حاوی سلنیوم زیادی است و در لیست غذا های ضد استرس قرار دارد به طوری که التهاب مغز را کاهش می دهد و سبب می شود که روحیه بهبود یابد. این آجیل سطح بالایی آنتی اکسیدان داشته و از آسیب های سلولی جلوگیری می کند. دانه های آجیلی به طور کلی شامل ویتامین های B بوده و همینطور شامل روی و منیزیم می شود.

در ادامه بخوانید: استرس کرونا


کلام آخر

اگر به فکر یافتن غذا های ضد استرس هستید چربی ماهی را وارد وعده های غذایی روزانه خود نمایید. امگا 3 یک اسید چرب بوده و سبب می شود که اختلالات ذهنی بهبود یابد. دقت شود که مصرف اسیدهای چرب حاوی امگا 6 تاثیرات برعکس دارد و سبب بروز استرس بیشتر در بدن فرد می شود.













سوالات متداول


1- مواد غذایی ضد استرس چیست؟
یک رژیم غذایی درست باعث می شود که استرس از بدن دور شود پس با شناسایی غذا های ضد استرس به سلامت جسم و روح خود کمک کنید که در متن مقاله ارائه شده است.




2- چه ویتامینی در مواد غذایی برای کاهش استرس مناسب است؟
افرادی که همیشه درگیر استرس هستند نیاز به ویتامین سی بالایی بوده که در متن مقاله خوراکی های حاوی آن مطرح شده است.




3- چرا تخم مرغ منجر به کاهش استرس می شود؟
تخم مرغ در لیست غذا های ضد استرس به دلیل زرده آن قرار دارد که در متن مقاله علت مفید بودن آن برای استرس مطرح شده است.

منبع : مواد غذایی ضد استرس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wQx8
نظرتان را بنویسید