افت قیمت خودرو در تصادف

افت قیمت خودرو در تصادف
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در صورت افت قیمت خودرو در تصادف، مسئول پررداخت افت قیمت، راننده مسبب حادثه خواهد بود. اگر طرفین، در خصوص تعیین افت قیمت نتوانند توافق کنند، زیان دیده برای طرح شکایت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورت نیاز و بررسی کارشناس، شکایت به دادگاه، ارجاع داده می شود.

 

 

در تصادفات رانندگی، معمولا اتومبیل هردو طرف یا یکی از آنها آسیب می بیند. در تصادفات با شدت کم، خسارات جزئی به خودرو وارد می شود . گاهی این خسارات، آن قدر جزئی است که با صرف کمترین هزینه، قابل جبران بوده و به بدنه اتومبیل، ضرر چندانی وارد نمی کند .

اما در مواقعی که اتومبیل، صفر یا گران قیمت باشد و خسارت وارده، باعث ضرر چشمگیری به خودرو شده باشد ، علاوه بر تعمیر و بازسازی قسمت آسیب دیده ، ماشین نیز دچار افت قیمت نیز می شود. در این حالت، طرفین یا برای جبران خسارت، بر روی مبلغ معینی توافق می کنند یا طرف زیان دیده، مجبور به طرح شکایت می شود که می بایست به شورای حل اختلاف رجوع کند.

به همین دلیل، در این مقاله، قصد داریم تا این موضوعات را بررسی کنیم : مسئول پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف چه کسی هست؟ ، مرجع صالح برای رسیدگی به افت قیمت چه مرجعی است؟ چگونه خسارت را دریافت کنیم و نحوه محاسبه آن به چه شکلی خواهد بود؟



 

افت قیمت خودرو و مسئول پرداخت آن

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، اگر خودرو براثر تصادف آسیب ببینید، دچار کاهش قیمت شدید، می شوند. بنابراین، علاوه بر جبران خسارتی که به بدنه خودرو وارد آمده ، باید هزینه افت قیمت آن نیز پرداخت شود. البته این، در حالتی است که مالک خودرو، تقاضای پرداخت افت قیمت را داشته باشد ، که در این صورت، باید به مرجع صالح مراجعه کرده و دادخواست دهد .

 

اصولاف پرداخت خسارت سوانح رانندگی و سوانحی که آسیبی به شخص ثالثی وارد کند ، برعهده بیمه می باشد . از آنجا که تمام دارندگان خودرو به موجب ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1395، موظف به بیمه کردن وسیله نقلیه خود هستند ، در خصوص خسارت وارد شده به اتومبیل، مشکلی از جهت پرداخت وجود نخواهد داشت و از بیمه شخص مقصر حادثه، پرداخت می شود .

 

در ماده 1 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395، خساراتی که افراد باید آنها را بیمه کنند، به مالی و جانی تقسیم شده است. خسارت افت قیمت، خسارت مالی غیر مستقیم است که بیمه گذار، موظف به پرداخت آن است. البته، در حال حاضر، صرفا برخی از شرکت های بیمه، افت قیمت های خودرو ناشی از تصادف، را پرداخت می کنند.

 

حتما بخوانید: آتش سوزی عمدی خودرو و مجازات آن

 

مرجع صالح برای رسیدگی به افت قیمت خودرو

راننده مسبب حادثه، باید خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را بپردازد ، بنابراین شخص متضرر، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و تقاضای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی را داشته باشد .

 

اگر طرفین بر میزان خسارت افت قیمت خودرو، توافق نکنند، زیان دیده، باید دادخواست تامین دلیل خود را در شورای حل اختلاف ثبت کند. بعد از ثبت دادخواست تامین دلیل، به منظور برآورد خسارت ناشی از افت قیمت ، قاضی شورا قرار کارشناسی صادر می کند و بعد از پرداخت هزینه کارشناسی توسط متضرر حادثه ، کارشناس مربوط به تصادفات، میزان افت قیمت ماشین در تصادف را تعیین می کند .

 

بعد از بررسی خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در تصادف، توسط کارشناس ، مالک خودرو آسیب دیده باید دادخواست مطالبه خسارت، به طرفیت مالک خودرو مقصر، به دادگاه و یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. اگر میزان خسارت برآورد شده کمتر از بیست میلیون تومان باشد، باید در شورای حل اختلاف، مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر میزان خسارت بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی در صلاحیت دادگاه است و شورای حل اختلاف، پرونده را به دادگاه ارجاع می دهد.

 

 بیشتر بخوانید: آدرس مراکز و سامانه نوبت دهی تعویض پلاک تبریز

 

 

 

چگونه خسارت افت قیمت خودرو در تصادف را بگیریم؟

زمانی که تصادفی اتفاق می افتد، طرفین برای دریافت خسارات، با دو حالت مواجه خواهند شد: در حالت اول، طرفین بر روی یک قیمت توافق کرده و زیان زننده، این خسارت را جبران می کند. اما ممکن است، طرفین، نتوانند برای دریافت خسارت توافق کنند.

 

در این حالت، کسی که از این حادثه زیان دیده است، برای طرح شکایت خود در خصوص تعیین مقدار خسارت و دریافت افت قیمت خودروخود، باید به دفتر خدمات قضایی و سپس، شورای حل اختلاف مراجعه کند. برای طرح شکایت، زیان دیده باید کروکی تصادف، مدارک شناسایی مالک خودرو و گزارش پلیس را داشته باشد.

سپس شکایت مطرح شده، در شورای حل اختلاف بررسی می شود و شورا پرونده را به کارشناس ارجاع می دهد. کارشناس، بررسی های لازم را انجام داده و چنانچه، مقدار خسارت وارده را کمتر از بیست میلیون بداند، پرونده در خود شورا بررسی می شود ؛ اما اگر خسارت، بیشتر از بیست میلیون باشد، پرونده، جهت ادامه رسیدگی، به دادگاه فرستاده می شود.

 

 بیشتر بخوانید: استعلام سوابق کلی بیمه خودرو

نحوه تعیین میزان کاهش قیمت ماشین

 

در ابتدا باید به این نکته اشاره شود، که هیچ نص قانونی، در خصوص ارزش گذاری و محاسبه دقیق تعیین میزان کاهش قیمت ماشین تصادفی وجود ندارد و این اقدام، همان طور که در بخش های قبلی، توضیح دادیم، باید توسط کارشناس، بعد از ثبت شکایت در شورای حل اختلاف انجام گیرد.

 

کارشناس، برای تعیین میزان کاهش قیمت ماشین، شدت حادثه را بررسی خواهد کرد؛ زیرا آسیبی که به هر ناحیه از ماشین وارد می شود، اثری متفاوت در کاهش قیمت اتومبیل، دارد. مثلا آسیب سقف و بدنه ماشین، افت قیمت بیشتری نسبت به کاپوت و صندوق عق، برای خودرو خواهد داشت. همچنین، به این نکته اشاره شود، که افت قیمت خودرو، بر اساس قیمت روز اتومبیل، محاسبه می شود.

 

 در ادامه بخوانید: شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد افت قیمت خودرو در تصادف در کانال تلگرام مشاوره موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون افت قیمت خودرو در تصادف پاسخ دهند.

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- خسارت ناشی از افت قیمت خودرو چگونه تعیین می شود ؟

برای تعیین خسارت ناشی از افت قیمت خودرو باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و بعد از ثبت دادخواست تامین دلیل برآورد ناشی از افت قیمت کارشناس تصادفات میزان خسارت ناشی از افت قیمت را تعیین می کند که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .

 

2- چه کسی مسئول پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو است ؟

راننده مسبب حادثه مسئول پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو است و برخی شرکت های بیمه تعهد به پرداخت این هزینه را دارد که جزئیات مربوط به آن در مقاله آورده شده است .

 

3- رسیدگی به دادخواست پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده کدام مرجع است ؟

رسیدگی به دادخواست پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در صورتی که خسارت کمتر از 20 میلیون تومان باشد بر عهده شورای حل اختلاف و در غیر این صورت برعهده دادگاه است که در مقاله به طور کامل بررسی شده است .

منبع : افت قیمت خودرو در تصادف

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vnLL
نظرتان را بنویسید