شرایط زن برای دریافت از حقوق شوهر پس از مرگ

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مرگ واقعه ای است که دارای آثار و تبعات مختلفی است از جمله آتاری که این واقعه دارد تبعات حقوقی آن است . در واقع عمر هر انسانی محدود است که با مرگ خاتمه می یابد . یکی از مهمترین موضوعاتی حقوقی که بعد از این واقع اصولا وجود دارد ارث و تقسیم اموال متوفی است ، همانطور که می دانیم میزان سهم زن از ارث شوهر بستگی به وجود فرزند یا نبود آن دارد ، که با وجود فرزند یک هشتم و بدون وجود آن یک چهارم است . اما در مورد حقوق وظیفه و مستمری متوفی نیز قانونگذار قوانینی را وضع کرده است . در این مقاله به بررسی حقوق وظیفه ، مستمری و موارد استثنا در دریافت مستمری می پردازیم . 




حقوق وظیفه و مستمری
میزان حقوق وظیفه و مستمری زوجه دائم متوفی و فرزندان و سایر وراث قانونی وی و نحوه تقسیم آن در تمام صندوق های بازنشستگی بیان شده به شرح ذیل به زوجه تعلق می گیرد :
زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می گردد .
دریافت حقوق بازنشستگی یا از کارافتادگی ، مستمری از کارافتادگی یا بازنشستگی حسب مورد توسط زوجه متوفی مانع از دریافت حقوق وظیفه یا مستمری متوفی نیست . 










موارد استثنا در دریافت مستمری
موارد استثنا در دریافت مستمری بدین معنا که گاهی شرایط پیش می آید که وراث دچار تردید می گردند که مستحق دریافت حقوق متوفی هستن یا خیر در ذیل به برخی از موارد می پردازیم  :
ازدواج زوجه مانع دریافت حقوق متوفی نیست و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن بیشترین مستمری ملاک عمل است . 
اگر متوفی چند زوجه دائم داشته باشد حقوق وظیفه یا مستمری به تساوی بین آنان و سایر وراث قانونی تقسیم می شود . 
لازم به ذکر است که اگر متوفی دارای فرزندی باشد که طبق قانون شرایط بهره مندی از حقوق والدین متوفی خود را دارد مانع از دریافت حقوق به زوجه نمی گردد بلکه به نسبت تعیین شده در قانون از حقوق متوفی برخوردار می گردند . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط زوجه برای برخورداری از حقوق متوفی به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط زوجه برای برخورداری از حقوق متوفی پاسخ دهند . 

منبع : شرایط زن برای دریافت از حقوق شوهر پس از مرگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Myrm
نظرتان را بنویسید