معافیت کفالت پدر

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
معافیت کفالت پدر یکی از انواع معافیت های سربازی است که دارای شرایط خاصی بوده و به دو دسته مختلف تقسیم بندی می شود. اگر پدر مشمول دارای کهولت سن (بالای 70 سال) باشد، یا نیازمند مراقبت باشد، مشمول می تواند معافیت کفالت پدر را دریافت کند. همچنین برای دریافت این معافیت، مشمول باید فاقد غیبت سربازی باشد.




دوره سربازی یکی از دوره های اجباری برای جوانان کشور ایران است، اما گاهی اوقات مشمولان به دلیل مشکلاتی نمی توانند به خدمت سربازی بروند. در این مواقع، سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا تسهیلاتی را برای این دسته از مشمولان فراهم کرده است که از انجام خدمت سربازی به صورت دائم یا موقت معاف شوند.

معافیت کفالت پدر یکی از انواع معافیت های کفالت است که باعث معاف شدن دائم مشمول می شود. در واقع، معنی کفالت پدر این است که شما سرپرست وی محسوب شوید و قادر به رها کردن او و رفتن به سربازی نباشید. به هر حال شما برای دریافت این نوع از معافیت، باید دارای شرایط گرفتن کفالت پدر باشید. در ادامه مقاله برای آشنایی بیشتر با جزئیات این نوع از معافیت و شرایط دریافت آن، به بررسی معافیت کفالت پدر می پردازیم.



معافیت کفالت پدر چیست؟
یکی از انواع معافیت های دائم سربازی، معافیت کفالت پدر است. در یک تعریف کلی شما زمانی می توانید معافیت کفالت پدر را دریافت کنید، که پدرتان تا حدودی ناتوان شده و نیاز به مراقبت داشته باشد. در این حالت مشمولان می توانند بر اساس قوانین و شرایط معافیت کفالت پدر، این نوع معافیت را دریافت کنند.

علاوه بر اینکه برای دریافت این نوع معافیت، پدر مشمولان باید از شرایط خاصی برخوردار باشند، مشمول نیز باید تمامی مراحل دریافت معافیت کفالت را به درستی انجام دهد و منتظر جواب معافیت باشد. لازم به ذکر است که معافیت کفالت پدر جزو معافیت های دائم سربازی محسوب می شود.

معافیت کفالت سربازی دارای انواع متفاوتی است که معافیت پدر فقط یکی از انواع آن هاست. مشمولان می توانند برای آشنایی بیشتر با این دسته از معافیت ها به مطالعه مقاله زیر پرداخته و از شرایط دریافت انواع آن مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت سربازی



شرایط دریافت معافیت کفالت پدر
شرایط گرفتن کفالت پدر به دو دسته مختلف تقسیم بندی شده که مشمولان فاقد غیبت سربازی می توانند از هر کدام از آن ها استفاده نمایند. برای گرفتن این معافیت، پدر مشمول یا باید دارای شرایط سنی باشد یا به دلیل بیماری خاص نیازمند مراقبت باشد. طبق آخرین قانون نظام وظیفه در سال 1399 شرایط دریافت معافیت پدر به شرح زیر می باشد.



معافیت کفالت پدر بالای 75 سال:

یکی از شرایط دریافت این نوع معافیت این است که پدر دارای کهولت سن باشد، سن تعیین شده از طرف سازمان نظام وظیفه برای کهولت سن پدر، بالای 75 سال می باشد. البته حداقل سن پدر برای دریافت معافیت کفالت در سال 1399 تغییر کرده است و به سن 75 سال رسیده، اما افرادی که قبل از سال 1399 درخواست این معافیت را ثبت کرده اند، سن کهولت پدر طبق قوانین قبل (70 سال به بالا) محاسبه می شود.



معافیت پدر نیازمند مراقبت:

اگر پدر مشمول در هر سنی قادر به انجام امور روزمره خود نباشد و مشمول تنها فرزند پسر او باشد، می تواند معافیت دائم سربازی دریافت کند.



نکته بسیار مهم: افرادی که قصد دریافت معافیت کفالت دارند، حتما باید به سن مشمولی رسیده باشند، یعنی سن آن ها بالای 18 سال باشد. همچنین، اگر مشمولی دارای غیبت خدمت سربازی باشد نمی تواند معافیت کفالت دریافت کند.

بیشتر بخوانید: معافیت کفالت مادر


مراحل و نحوه دریافت معافیت کفالت پدر
مشمولان پس از اطلاع از شرایط معافیت، باید مدارک مربوط به معافیت کفالت را آماده نمایید. لازم به ذکر است که مدارک مورد نیاز برای هر کدام از انواع معافیت کفالت متفاوت خواهد بود. پس از آماده کردن مدارک لازم طبق مراحل زیر عمل کنید.



ابتدا به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و دفترچه معافیت کفالت را تهیه نمایید.



فرم های مربوط به این معافیت را تکمیل کنید و مدارک مورد نیاز را به دفاتر پلیس +10 تحویل دهید.



درخواست معافیت کفالت شما بعد از ارائه مدارک و فرم های مربوطه ثبت می شود.



اطلاعات و درخواست مشمول توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا بررسی می شود.



وضعیت پدر مشمول از اداره ثبت احوال استعلام شده و اگر مورد تایید بود نامه دعوت نامه ای برای مشمول ارسال می شود. مشمول با در دست داشتن این نامه باید به هیئت بازرسی استان محل سکونت خود مراجعه کند.



بعد از بررسی های لازم در هیئت بررسی، اگر درخواست مشمول مورد تایید قرار گرفت، کارت معافیت سربازی مشمول صادر می شود. اگر هم درخواست مشمول مورد تایید قرار نگرفت، مشمول باید مانند افراد دیگر مراحل اعزام به خدمت خود را انجام دهد.



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند داوطلبانی را که به دنبال دریافت معافیت کفالت پدر هستند راهنمایی کرده و جزئیات و شرایط دریافت آن را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا ارائه نمایند.

در ادامه بخوانید: معافیت تحصیلی



سوالات متداول


1- چگونه می توان معافیت کفالت پدر را دریافت کرد ؟
مشمولانی که قصد دریافت معافیت سربازی از نوع کفالت پدر را دارند می بایست فاقد غیبت سربازی بوده و شرایط معافیت را دارا باشند.




2- شرایط دریافت معافیت کفالت پدر چیست ؟
پدر باید دارای دو شرط ذکر شده در داخل متن مقاله باشد تا پسر او امکان ثبت درخواست معافیت کفالت پدر را داشته باشد. از جمله این شرایط سن پدر است که می بایست بالای 75 سال باشد.




3- مراحل دریافت معافیت کفالت پدر چیست ؟
برای دریافت معافیت کفالت پدر، در ابتدا باید به مراکز پلیس + 10 مراجعه کرده و سپس دفترچه کفالت را مطالعه و اقدامات لازم که در مقاله ذکر شده است را انجام داد.

منبع : معافیت کفالت پدر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/L3XW
نظرتان را بنویسید