با چه نمره هایی در نهم متوسطه انتخاب رشته می کنیم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول پس از دریافت کارنامه پایانی و اطلاع از نمرات خود باید بر اساس توانایی ها و علاقه مندی های خود، رشته تحصیلی مورد نظر خویش را انتخاب نمایند. کسب حداقل نمره لازم برای قبولی در هریک از رشته های دبیرستان برای دانش آموزان لازم و ضروری می باشد.




پایه نهم، آخرین پایه تحصیلی دوره متوسطه اول می باشد و دانش آموزانی که در این پایه تحصیل می کنند باید پس از اتمام امتحانات پایانی و دریافت کارنامه خود اقدام به انتخاب رشته پایه دهم نمایند.

انتخاب رشته دبیرستان مسئله بسیار مهمی است که آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان را درگیر کرده و موجب پیشرفت و یا حتی افت آن ها در زمینه های مختلف فردی و اجتماعی می شود.

اهمیت موضوع انتخاب رشته پایه نهم به قدری است که حتی وزارت آموزش و پرورش اقدام به طراحی و اجرای فرآیند هدایت تحصیلی نموده و آزمون ها و مشاوره های گوناگونی را برای انتخاب درست و مناسب رشته تحصیلی پایه دهم در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

دانش آموزان پایه نهم قصد انتخاب هر کدام از رشته های ارائه شده در دوره متوسطه دوم را که داشته باشند باید علاه بر علاقه و استعداد حداقل شرایط و نمره کافی برای پذیرش در رشته منتخب خود را نیز داشته باشند، در غیر این صورت با مشکلات مختلفی روبرو خواهند شد. 

با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رشته درست و کسب نمرات کافی برای انتخاب هریک از رشته های تحصیلی در ادامه این مقاله موارد مرتبط را بررسی کرده و به این پرسش دانش آموزان که با چه نمره هایی در نهم متوسطه انتخاب رشته می کنیم پاسخ خواهیم داد.



معرفی انواع رشته های تحصیلی نهم متوسطه
رشته های ارائه شده در دوره متوسطه دوم یا دبیرستان، رشته های پایه و بنیادی هستند که به صورت کلی در مقطع متوسطه دوم آموزش داده می شوند و در مقاطع دانشگاهی به شاخه های تخصصی تر و جزئی تر تقسیم می شوند.

رشته های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم به دو دسته رشته های نظری و عملی تقسیم می شوند که خود این گروه بندی شاخه های تحصیلی متنوعی را در برمی گیرد.

برای راهنمایی بیشتر دانش آموزان در این قسمت به صورت ساده و خلاصه شاخه ها و رشته های تحصیلی ارائه شده در دوره متوسطه دوم را بررسی کرده و به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم.



 رشته های علوم نظری :

 رشته ریاضی – فیزیک :

این رشته شامل دروس مرتبط با علم ریاضی و مباحث تخصصی فیزیک و ریاضی شده و بیشتر دروس بر اساس تقویت استعداد تحلیلی و قدرت تمرکز دانش آموزان آموزش داده می شوند. 

 رشته علوم تجربی:

رشته تجربی در بسیاری از دروس با رشته ریاضی مشترک بوده و مطالب ارائه شده در هردو شاخه تقریبا مشابه یکدیگر هستند اما در رشته تجربی بیشتر بر روی موضوعات زیست شناسی و علوم انسانی و مواد بحث و بررسی می شود.

 رشته ادبیات و علوم انسانی:

دانش آموزان علاقه مند به مباحث اجتماعی، روانشناسی و ادبی می توانند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. آموزش های ارائه شده در رشته علوم انسانی دروس بر پایه تقویت قدرت استدلال و کمک به یادگیری و تحلیل مباحث مختلف فلسفی و اجتماعی آموزش داده می شوند.

 رشته علوم و معارف اسلامی:

در رشته علوم و معارف اسلامی یادگیری تاریخچه ادیان و تاثیرات آموزه های دینی و مذهبی بر جامعه و افراد آن مدنظر بوده و تقریبا تمام آموزش های این رشته ریشه مذهبی و اسلامی دارند.



بیشتر بخوانید: رشته های تحصیلی دبیرستان


 رشته های هنرستان :

 شاخه مدیریت و خدمات:

رشته های شاخه خدمات شامل حسابداری، تربیت کودک، تربیت بدنی، حمل و نقل ناوبری، مدیریت خانواده و شبکه و نرم افزار رایانه ای می شود که علاقه مندان به این رشته ها می توانند در این شاخه فرآیند انتخاب رشته خود را انجام دهند.

 شاخه صنعت:

در شاخه صنعت فنی و حرفه ای رشته هایی از قبیل الکتروتکنیک، الکترونیک، مکانیک، نقشه برداری، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی و سایر رشته هایی از این قبیل ارائه شده اند که در زمینه توسعه و یادگیری صنعت مورد نظر آموزش داده می شوند.

 شاخه هنر:

رشته های تحصیلی ارائه شده در شاخه هنر موضوعات و مباحث هنری همچون سینما، نقاشی، نمایش، موسیقی و ... را شامل می شود. این شاخه تحصیلی برای دانش آموزان علاقه مند به رشته های هنری بسیار مناسب خواهد بود.

 شاخه کشاورزی:

تمامی موضوعات و موارد مربوط به باغداری و کشاورزی در شاخه کشاورزی فنی حرفه ای آموزش داده می شود. این شاخه مجموعه ای از روش ها و آموزش های مربوط به گسترش کشاورزی، فضای سبز و امور باغداری را به صورت درست و اصولی شامل می شود.

 رشته های کاردانش:

رشته های تحصیلی کاردانش در انتخاب رشته دانش آموزان دبیرستانی به میزان زیادی مشابه شاخه فنی و حرفه ای بوده و تنها در تعداد رشته ها و نوع آموزش ها بایکدیگر تفاوت دارند. رشته های تحصیلی شاخه کاردانش تعداد بیشتری نسبت به رشته های فنی حرفه ای داشته و آموزش های کارگاهی و عملی این شاخه نسبت به شاخه فنی و حرفه ای گسترده تر می باشد.

 لازم به ذکر است که برخی از رشته های ارائه شده در شاخه های تحصیلی فنی حرفه ای و کاردانش محدودیت جنسیتی داشته و تنها مخصوص دانش آموزان دختر و یا پسر به طور جداگانه می باشد.



بیشتر بخوانید: رشته های هنرستان فنی و حرفه ای





نمرات لازم برای انتخاب رشته نهم متوسطه
دانش آموزان کلاس نهم با انجام آزمون های مشاوره ای همگام و همچنین دریافت مشورت های لازم تصمیم می گیرند که رشته مورد نظر خود را انتخاب نمایند. علاوه بر مطالب عنوان شده انتخاب هر یک از رشته ها و شاخه های مذکور نیازمند داشتن شرایط تحصیلی خاص و کسب حداقل نمره لازم می باشد که رعایت آن ها برای دانش آموزان اجباری است.

پرسشی که برای بسیاری از دانش آموزان نهم متوسطه اول مطرح می شود این است که با چه نمره هایی در نهم متوسطه می توان انتخاب رشته کرد، که برای پاسخ به این سوال در این قسمت شرایط و نمرات لازم برای انتخاب رشته در هر یک از شاخه های تحصیلی بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز را برای دانش آموزان ارائه می نماییم.

شرایط لازم برای انتخاب رشته دبیرستان در رشته های تحصیلی مختلف شامل موارد زیر می باشند:



رشته ریاضی فیزیک 

 نمرات لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک عبارتند از :

  مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

 حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک نمره بالای 14 می باشد .



رشته علوم تجربی

 نمرات لازم جهت انتخاب رشته علوم تجربی عبارتند از :

 مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه (هفتم ، هشتم  ، نهم ) کمتر از  ضریب 42 نباشد.

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته رشته علوم تجربی  نمره بالای 14 می باشد .



رشته ادبیات و علوم انسانی 

نمرات لازم جهت انتخاب رشته ادبیات و علوم انسانی عبارتند از :

 مجموع نمرات دروس مطالعات اجتماعی ، زبان و ادبیات فارسی ، عربی در سه پایه متوسطه (هفتم ، هشتم ،نهم) کمتر از  ضریب 42 نباشد.

 محاسبه نمرات دروس زیر با ضرایب ذکر شده انجام می پذیرد :
  نمره زبان و ادبیات فارسی در سه سال اول متوسطه با ضریب 4 

  نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 

 نمره درس عربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 2 

کسب حداقل معدل 14 برای تحصیل در رشته علوم انسانی



رشته علوم و معارف اسلامی 

 نمرات لازم جهت ورود به رشته های شاخه علوم و معارف اسلامی عبارتند از :

 حداقل نمره میانگین سه سال هفتم، هشتم و نهم در دوره اول متوسطه برای دروس معارف اسلامی 14 ، زبان عربی 13 و ادبیات فارسی 12 می باشد.

 دانش آموزان باید در به خاطر سپردن مطالب توانمند بوده و دارای قوه تجزیه و تحلیل خوبی نیز باشند .



 رشته های تحصیلی شاخه فنی و حرفه ای

نمرات لازم جهت ورود به رشته های شاخه فنی و حرفه ای عبارتند از :

 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی ، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب بیشتر از 30 باشد .

  حداقل نمره درس ریاضی 1 در دوره متوسطه اول باید 10 باشد .

  دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 120 و معدل حداقل 12 باشند .



رشته های تحصیلی شاخه کار و دانش 

 نمرات لازم جهت ورود به رشته های شاخه کار و دانش عبارتند از :

 مجموع نمرات پایانی دروس ریاضی وکار و فناوری در سه پایه دوره متوسطه اول باید بدون ضریب  حداقل 36 باشد.

 نمرات دروس ریاضی با ضریب  2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 در سه پایه تحصیلی متوسطه اول محاسبه می شود.

 دروس مرتبط با رشته های تحصیلی این شاخه ، باید دارای مجموع نمرات حداقل 180 و معدل حداقل 12 باشد .



بیشتر بخوانید: سایت همگام هدایت تحصیلی نهم









عوامل موثر بر انتخاب رشته نهم متوسطه
دانش آموزان پایه نهم نسبت به انتخاب رشته خود نگرانی ها و درگیری های ذهنی زیادی دارند و بیشتر مواقع به این فکر می کنند که چه رشته ای انتخاب کنم تا در آن موفق باشم ؟ در پاسخ به این مسئله باید در نظر داشت که دانش آموزان در انتخاب رشته خود بیشتر به چه مواردی توجه دارند، درواقع اولویت بندی های آن ها در انتخاب رشته دبیرستان چه موضوعاتی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی دانش آموزان و والدین آن ها در این قسمت عوامل موثر در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم را بررسی کرده و به صورت مختصر به شرح آن ها می پردازیم.

 عوامل موثر در انتخاب رشته دانش آموزان عبارتند از:

علاقه:

دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته تحصیلی خود را دارند باید توجه داشته باشند که قرار است دروس و مطالب ارائه شده در رشته منتخب خود را در طول سه سال تحصیلی یاد گرفته و آموزش ببینند، در صورتی که علاقه ای به رشته انتخابی نداشته باشند، نه تنها در یادگیری آموزش های آن دچار اشکال شده و نسبت به آن بدبین می شوند بلکه در موارد بسیاری ممکن است دچار تضعیف روحیه شده و نسبت به خود احساس ناخوشایندی داشته باشند.

استعداد و توانایی:

داشتن  استعداد و توانایی در انتخاب رشته مورد نظر مسئله بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. بسیاری از افراد تنها به صرف این که به یک رشته خاص علاقه دارند و یا رشته مذکور موقعیت اجتماعی مناسبی دارد اقدام به انتخاب آن می نمایند، اما باید به این مسئله توجه داشت که اگر استعداد انجام آموزش های رشته انتخابی در فرد وجود نداشته باشد نتیجه ای بسیار منفی و تضعیف کننده به دنبال خواهد داشت.

 شرایط بازار کار:

دانش آموزانی که در انتخاب رشته پایه نهم شغل آینده خود را مد نظر قرار می دهند باید توجه داشته باشند که شرایط پذیرش رشته مورد نظر آن ها در کسب و کار چگونه است. بسیاری از رشته های تحصیلی در زمینه شغلی بازدهی و تقاضای کمتری دارند در نتیجه بهتر است رشته های تحصیلی که شرایط کاری و اجتماعی مناسبی دارند در اولویت انتخاب قرار بگیرند.



پتانسیل پذیرش دانشگاه ها:


ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته های تحصیلی متفاوت است. ملاک های پذیرش رشته های دانشگاهی بیشتر بر اساس میزان خروجی رشته های تحصیلی و نیاز جامعه و بازار کار در نظر گرفته می شوند.

دانش آموزانی که علاقه دارند رشته دبیرستان خود را در  مقاطع دانشگاهی نیز ادامه دهند باید به این موارد نیز توجه داشته باشند تا پس از فارغ التحصیلی و یا حتی در طول تحصیل با مشکلی مواجه نشوند.



در ادامه بخوانید: مشاوره انتخاب رشته نهم







 دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند . همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال و مشاوره در رابطه با کسب نمرات لازم برای انتخاب رشته دبیرستان می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید .




سوالات متداول


1- رشته های دبیرستانی به چند دسته کلی تقسیم می شوند؟
رشته های ارائه شده در دوره متوسطه دوم به دو دسته نظری و عملی تقسیم می شوند که جزئیات هر کدام در این مقاله شرح داده شده است.




2- شرایط پذیرش در رشته های نظری چیست؟
در پذیرش رشته های نظری شرایط مختلفی از جمله شرط معدل دانش آموزان مدنظر می باشد که جزئیات لازم در مقاله فوق به زبانی ساده ارائه شده است.




3- حداقل نمره لازم جهت انتخاب رشته ریاضی چه نمره ای است؟
از جمله شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی داشتن حداقل نمره معدل 14 می باشد، سایر شرایط لازم جهت ورود به این رشته تحصیلی در مقاله فوق ارائه شده است.

منبع : با چه نمره هایی در نهم متوسطه انتخاب رشته می کنیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nvxp
نظرتان را بنویسید