تغییرات کتاب درسی برای کنکور

تغییرات کتاب درسی برای کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تمامی داوطلبان پشت کنکوری که تمایل به شرکت در کنکور 1400 را دارند، می بایست از تغییرات کتاب درسی کنکور 1400 مطلع شده تا با شناخت حذفیات و اضافات هر درس از این آزمون آشنا شده و برنامه ریزی خود را مطابق با این تغییرات انجام دهند.




هر سال با انتشار کتاب های درسی، شاهد ایجاد تغییراتی در هر یک از کتاب های درسی هستیم. این تغییرات شامل حذف یا اضافه شدن مبحث و یا شکلی به متن کتاب می باشد. اطلاع از تغییرات کتاب درسی برای داوطلبانی که متقاضی شرکت در کنکور سراسری هستند بسیار مهم تلقی می شود. زیرا مبنای طراحی سوالات کنکور سراسری بر پایه آخرین تغییرات کتاب درسی داوطلبان سال دوازدهم می باشد.

هر سال تعداد زیادی از داوطلبان که در آزمون سراسری شرکت کردند، پس از اعلام نتایج نهایی از قبولی خود راضی نبوده و تصمیم دارند تا برای رسیدن به هدف خود، پشت کنکور مانده و یکبار دیگر در ماراتن نفسگیر کنکور سراسری شرکت نمایند. سوالات کنکور سراسری از سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می گردد که مبنای آن نیز سال تحصیلی داوطلب پایه دوازدهم می باشد.

به عنوان مثال برای کنکور سراسری 1400، مبنای طراحی سوالات پایه دهم (97-98)، پایه یازدهم(98-99)، پایه دوازدهم(99-1400) می باشد. به دلیل اهمیت اطلاع از تغییرات کتاب درسی برای داشتن برنامه ریزی بهتر جهت کسب موفقیت در کنکور سراسری 1400، در ادامه این مقاله تغییرات کتاب درسی پایه دوازدهم برای کنکور سراسری 1400 گفته شده است.



تغییرات کتاب های عمومی کنکور 1400
کتاب های عمومی به کتاب هایی گفته می شود که در تمامی رشته ها ( ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) با مباحثی تقریبا یکسان وجود دارند و صرفا به رشته خاصی تعلق ندارد. دفترچه سوالات عمومی کنکور سراسری از چهار درس ادبیات و زبان فارسی، زبان عربی، معارف اسلامی و زبان انگلیسی تشکیل شده است. تغییرات این 4 کتاب در سال دوازدهم به شرح زیر می باشد:





تغییرات کتاب ادبیات و زبان فارسی سال دوازدهم برای کنکور 1400



ادبیات اولین درس دفترچه عمومی با 25 سوال و 18 دقیقه مدت زمان پاسخگویی است. این درس بالاترین ضریب دفترچه عمومی را به خود اختصاص داده است. ضریب در نظر گرفته شده برای این درس 4 می باشد به همین دلیل از اهمیت بالایی بین داوطلبان کنکور برخوردار است. تغییرات ادبیات برای کنکور سراسری 1400 به صورت زیر می باشد.



ادبیات و زبان فارسی
نام درس درس شماره صفحه تغییرات
زبان فارسی  بخش هایی از زبان فارسی شامل واج، تکواژ و ویرایش حذف شده است.
ادبیات فارسی یک 15 از قلمرو زبانی: شرح و تفسیر مبحث “ حذف و انواع آن ” در چاپ 99 حذف شده است.
سه 28  از قلمرو ادبی: بیت حافظ به بیتی از صائب تغییر کرده “ نشاط غربت از دل کی بَرَد حُبّ وطن بیرون/به تخت مصرم اما جای در بیت الحزن دارم “
چهارده 127 از قلمرو ادبی: بیت موجود حذف به بیتی از خاقانی تغییر داده شده است.
واژه نامه - 166 بعد از واژه “ خَمّار ” واژه “ دارِ ملک : سرزمین ” اضافه شده است.
- 168  در معنی واژه “ عطا دادن ” واژه  “ دهش ” به واژه “ بخشیدن ” تغییر داده شده است.
- 168 واژه “ حسب: برابر، اندازه، برطبق ” به واژه “ برحسب: مطابق، طبق ” تغییر پیدا کرده است.
- 172  در واژه “ اندیشه: بدگمانی، اندوه، ترس، اضطراب، فکر” کلمه بدگمانی حذف شده است.





تغییرات کتاب زبان عربی دوازدهم برای کنکور 1400



دومین درس از دفترچه عمومی کنکور سراسری 1400 با 25 سوال و 20 دقیقه مدت زمان پاسخگویی به درس عربی اختصاص یافته است. تغییرات عربی برای کنکور سراسری 1400 به صورت زیر می باشد.



زبان عربی
نام درس شماره صفحه تغییرات
عربی 115 اضافه شدن معنی دو کلمه
تَـمنی: آرزو داشت “ مضارع: يَتَمـنی ”
فريسة: شکار “ جمع: فَرائس “



تغییرات کتاب علوم و معارف اسلامی دوازدهم برای کنکور 1400



سومین درس از دفترچه عمومی کنکور سراسری شامل درس دینی است که دارای 25 سوال با 17 دقیقه زمان می باشد. مباحث مورد نظر برای طراحی سوالات کنکور سراسری آیات، پیام ایات و متن کتاب بوده است. تغییرات این درس نسبت به سایر مباحث عمومی کنکور سراسری 1400 گسترده تر بوده و به شرح زیر می باشد:



علوم و معارف اسلامی
نام درس درس شماره صفحه تغییرات
قدرت پرواز پنجم 52 دو سوال ابتدایی با سوالات جدید تعویض شدند.
55 در ابتدای مبحث و در بخش بالای صفحه معنی آیه “ إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا ” به متن درس پنجم اضافه شده است.
56 به صورت کامل حذف شده است.
 سنت های خداوند در زندگی ششم 56 در انتهای صفحه بخش تدبر در قرآن و آیه « وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ … » که در کتاب سال 1398 وجود داشت به صورت کامل حذف شده است.
72 در بخش ابتدایی این صفحه بعد از پارگراف اول در قسمت فرازی از دعای جوشن کبیر، عبارت ( یا من سبَقت رحمتُه َغضبَه ) با ترجمه ( ای خدایی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است ) به متن کتاب درسی اضافه شده است.
73 در انتهای صفحه این حدیث ( هنگامی که خداوند خير بندگانش را بخواهد، اگر بنده گناهی مرتکب شود او را گوشمالی می دهد تا به یاد آورد ) از امام صادق (ع) حذف شده است.
بازگشت هفتم 85 در ابتدای پاراگراف دوم این بیت از اوسعید ابوالخیر اضافه شده : ( باز آ باز آ هر آنچه هستی بازآ / گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ ) که متناسب و در قرابت معنایی با مفهوم کلی درس می باشد.
تمدن جدید و مسئولیت ما  دوازدهم 107 در انتهای صفحه در پاورقی سه تمدن به متن کتاب درسی اضافه شده که این سه تمدن در چاپ های قبلی در متن کتاب بوده است.



تغییرات کتاب زبان انگلیسی دوازدهم برای کنکور 1400



آخرین درس از دفترچه عمومی کنکور سراسری 1400 به زبان انگلیسی با 25 سوال و 20 دقیقه زمان اختصاص دارد. با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان کنکور سراسری هیوا مشخص شد که درس زبان در هیچ تغییری نسب به سال گذشته نداشته و داوطلبان پشت کنکوری می توانند از کتاب سال گذشته خودشان نیز استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: موفقیت در کنکور 1400


تغییرات کتاب های تخصصی کنکور ریاضی 1400
ریاضی فیزیک، یکی از رشته های تحصیلی کنکور 1400 محسوب می شود. متقاضیان شرکت در این رشته علاوه بر مطالعه دروس عمومی می بایست بر روی دروس تخصصی که شامل ریاضی ( ریاضیات، حسابان، هندسه، گسسته و آمار ) ، فیزیک و شیمی می باشد، نیز مسلط گردند. با بررسی کارشناسان کنکور سراسری هیوا مشخص شد که در کتاب های تخصصی کنکور ریاضی به جز درس شیمی تغییرات چندانی رخ نداده است. در جدول زیر تغییرات شیمی بطور کامل توضیح داده شده است.





تغییرات کتاب شیمی برای کنکور ریاضی 1400



آخرین درس از دفترچه تخصصی با 35 سوال و 35 دقیقه زمان جهت پاسخگویی به شیمی اختصاص دارد. شیمی نظام جدید برخلاف نظام قدیم به سمت مفهومی شدن پیس روی دارد و روی مسائل شیمی توجه کمتری شده است . بیشترین تغییراتی که در درس شیمی شاهد هستیم در واژه ها و تصاویر کتاب می باشد . تمامی این تغییرات به شرح زیر می باشد:



شیمی
حذف/ اضافه  تغییرات
حذفیات درس شیمی شیمی آلی
اضافات درس شیمی نحوه تشکیل عناصر، غنی سازی ایزوتوپ ها، هوای مایع، پایدار ( کاربردهای شیمی سبز )، تروپوسفر، تراوا




بیشتر بخوانید: منابع کنکور ریاضی


تغییرات کتاب های تخصصی کنکور تجربی 1400
کنکور تجربی، پرمتقاضی ترین گروه آزمایشی در کنکور سراسری محسوب می گردد. دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای این رشته شامل ریاضیات، زمین شناسی، فیزیک ، زیست و شیمی می باشد. تغییرات دروس تخصصی رشته تجربی در این قسمت به طور کامل توضیح داده شده است.





تغییرات کتاب زیست شناسی برای کنکور تجربی 1400



بیشترین تغییراتی که در درس زیست شناسی شاهد آن هستیم، تغییر در نوع بیان می باشد، بسیاری از کلمات حذف شده و کلمات فارسی جایگزین آن شده اند. البته در این درس نیز مانند سایر دروس مباحثی حذف و اضافه شده است که از مهم ترین این مباحث می توان به موارد زیر اشاره کرد:



زیست شناسی
حذفیات ویروس، باکتری و قارچ آغازیان
شجره نامه ، سه شاخه گیاهان
اضافات تامین اکسیژن و مواد مغذی قلب، به فصل گردش مواد اضافه شده است.
انواع روش های تنفس در جانوران، جزئی نگری و کلی نگری، نگرش بین رشته ای،اخلاق زیستی، فناوری نوین زیست شناسی،ژن شناسی، خدمات بوم سازگان و تامین انرژی های تجدید پذیر
تغییر یافته جمله « ساختاری که در آن پروتئین به شکل کروی در می آید » به عبارت ( ساختاری که در آن پروتئین ها به شکل های متفاوتی در می آیند ) تغییر پیدا کرده است.



تغییرات کتاب ریاضی برای کنکور تجربی 1400



بررسی ها نشان دهنده کاهش حجم مباحث ریاضی در رشته تجربی می باشد، در نظام جدید بسیاری از مباحث دشوار برای داوطلبان حذف شده تا دچار مشکل در یادگیری این مباحث نداشته باشند. تغییرات ریاضیات رشته تجربی به شرح زیر می باشد:



ریاضی
حذفیات انتگرال به طور کامل
دنباله به طور کامل
ماتریس به طور کامل
بخش هایی از مبحث کاربرد مشتق
بخش هایی از مبحث هندسه فضایی



تغییرات کتاب فیزیک برای کنکور تجربی 1400



تغییرات فیزیک برای کنکور تجربی 1400 فقط در حد تغيير در  اعداد مسئله و کلمات می باشد. بنابراین داوطلبان پشت کنکوری که تصمیم به شرکت در کنکور 1400 را دارند، می توانند بدون تغییر کتاب خود به مطالعه این درس بپردازند. این تغییرات به طور کامل به شرح زیر می باشد:



فیزیک
حذفیات مبحث اندازه گیری و بردار
مبحث شکافت هسته ای
مبحث گداخت هسته ای
مبحث سقوط آزاد
مبحث حرکت دایره ای
مبحث تداخل امواج
اضافات مبحث مدلسازی فیزیک
مبحث سازگاری یکاها
مبحث تخمین مرتبه بزرگی
مبحث حرکت براونی
مبحث اصل ارشمیدس
مبحث شار



تغییرات کتاب شیمی برای کنکور تجربی 1400



بعد از درس زیست شناسی، شیمی یکی از دروس مهم برای متقاضیان این گروه آزمایشی به شمار می رود با توجه مفهمومی شدن سوالات شیمی بنابراین می بایست برای تسلط بر این قسمت بسیار تلاش کرد. بیشترین تغییراتی که در درس شیمی شاهد هستیم در واژه ها و تصاویر کتاب می باشد. تمامی تغییرات شیمی به شرح زیر می باشد:



شیمی
حذف/ اضافه  تغییرات
حذفیات درس شیمی شیمی آلی
اضافات درس شیمی نحوه تشکیل عناصر، غنی سازی ایزوتوپ ها، هوای مایع، پایدار ( کاربردهای شیمی سبز )، تروپوسفر، تراوا


بیشتر بخوانید: منابع کنکور تجربی
تغییرات کتاب های تخصصی کنکور انسانی 1400
همانطور که می دانید بیشتر مباحث رشته انسانی، حفظی و مفهومی است بنابراین داوطلبانی که تمایل به شرکت در کنکور انسانی 1400 دارند، بهتر است تمامی منابع مشخص شده توسط سازمان سنجش را تهیه کرده و توجهی به تغییرات جزئی یا کلی کتاب های این درس نداشته باشند. تا این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.



دروس تخصصی رشته انسانی
ریاضی آمار فاقد تغییر
اقتصاد فاقد تغییر
تاریخ و جغرافیا فاقد تغییر
جامعه شناسی تغییراتی جزیی در هر 3 پایه
منطق تغییرات جزئی
فلسفه تغییرات جزئی
روانشناسی تغییرات جزئی


بیشتر بخوانید: منابع کنکور انسانی


 کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما پیرامون تغییرات کتب درسی برای شرکت در کنکور 1400 می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با مشاوران مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و تمامی سوالات خود در زمینه مذکور را از کارشناسان هیوا بپرسید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به کنکور 1400 مطلع گردید.




سوالات متداول


1- با توجه به تغییرات ایجاد شده در کتاب درسی، آیا داوطلبان کنکوری می بایست تمامی منابع خود را تغییر دهند؟
همانطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شد، داوطلبان می توانند تنها به تهیه کتاب هایی بپردازند که تغییرات چشمگیری داشته است.




2- اطلاع از تغییرات ایجاد شده در کتاب های درسی چه مزایایی دارد؟
یکی از مزایای آن، کمک به داشتن رنامه ریزی هم سو با مباحث کنکور سراسری می باشد. البته سایر مزایای آن در متن مقاله گفته شده است.




3- آیا دین و زندگی نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی داشته؟
تغییرات ایجاد شده در کتاب دین و زندگی بسیار گسترده نمی باشد اما با توجه به ماهیت حفظی این درس بهتر است تا کتاب جدیدی برایش تهیه شود. البته تمامی این تغییرات بطور کامل در متن مقاله گفته شده است.

منبع : تغییرات کتاب درسی برای کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lqx1
نظرتان را بنویسید