تشخیص خوب بودن سنگ جواهر

تشخیص خوب بودن سنگ جواهر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع روش های تشخیص سنگ های قیمتی بپردازیم. در ابتدا به چگونگی تشخیص جواهرات اصل از تقلبی به صورت کلی و سپس به صورت جز به جز برای هر نوع از جواهر مانند الماس و یاقوت سرخ و زمرد سبز و غیره خواهیم پرداخت،  پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا معلومات خودتان را در این زمینه افزایش دهید.

قصد داریم تا نحوه تمایز دادن جواهرات اصل را از تقلبی شرح دهیم. باید بدانید که در سنگ جواهر های تقلبی معمولا تمامی ویژگی های ظاهری و شیمیایی مانند یکدیگر هستند چرا که جواهرات تقلبی به طور معمول نوع مصنوعی همان سنگ هستند که برای کار های آزمایشگاهی از آنها استفاده می شود بدین دلیل که هزینه کردن برای استفاده از جواهرات واقعی بسیار بیشتر است. اما با این حال روش های متعددی وجود دارد که بتوانید آنها را از همدیگر تمیز دهید.

سنگ جواهر

ویژگی سنگ جواهرات اصلی و مصنوعی

به این دلیل که سنگ جواهرات اصلی به صورت طبیعی به وجود می آید ممکن است دارای درز ها و شکافهایی باشد اما در مقابل سنگ های تقلبی و مصنوعی سطحی صاف و یکدست دارند که به طرز باور نکردنی این تفاوت واضح است و تشخیص آن مهارت خاصی نمی خواهد. تفاوت کلی دیگری که بین سنگ های قیمتی وجود دارد آن است که درخشش خرید سرویس جواهرات اصلی بسیار کمتر از نوع تقلبی و مصنوعی آن هاست و این بدان دلیل است که طبیعت و عوامل فرسایشی که در آن وجود دارند باعث می شوند که سطح سنگ کمی فرسایش داشته باشد. روش دیگر که به صورت کلی می تواند وجه تمایز بین جواهرات اصل و غیر اصل یا تقلبی باشد آن است که وزن و چگالی سنگ جواهر های مصنوعی کمتر از سنگ های اصلی است بنابراین سنگ های قیمتی سبک تر بوده و با یک ترازوی نسبتا دقیق می توان به راحتی این تفاوت را مشاهده کرد. روش بعدی برای فهمیدن تفاوت بین سنگ های اصلی و تقلبی آن است که قیمت های آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید، سنگ های قیمتی باید با اختلاف زیادی قیمت بالاتری داشته باشند پس این دلیل شما را مجاب می کند که به ادعای کذب اصل بودن قیمت نیم ست جواهر با قاطعیت نه بگویید.

ویژگی های الماس اصل

روش های متعددی برای پی بردن به ویژگی های الماس و همچنین اصل بودن آن وجود دارد که در اینجا به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. روشی بسیار ساده برای این کار آن است که آزمایش کنید و ببینید که آیا سنگ جواهر الماس شما می تواند شیشه را ببرد یا خیر، بدین صورت که الماس را روی شیشه می کشید، الماس های واقعی براحتی شیشه را می شکافند و این می تواند وجه تمایز خوبی برای تشخیص اصل بودن الماس مورد نظر شما باشد. با این حال روش های دیگری نیز برای پی بردن به اینکه الماسی اصل است وجود دارد که در ادامه عنوان خواهند شد. الماس واقعی و اصل قادر است که بخار حاصل از گرمای نفس شما که روی آن دمیده شده است را فورا از بین ببرد در مقابل سنگ الماس های تقلبی پس از چند بار که بخار روی آنها شکل بگیرد دیگر قادر نستند که بخار را از بین ببرند.

سنگ جواهر یاقوت سرخ واقعی

یکی از شیوه هایی که برای تشخیص یاقوت سرخ اصل از نوع مصنوعی آن وجود دارد، دقت کردن به رنگ آن است. یاقوت، باید به رنگ قرمز روشن باشد و در صورتی که رنگ آن تیره تر باشد باید حتم داشت که سنگ مورد نظر یاقوت نیست. در این بین ممکن است که فرد مورد نظر بخواهد به شما بجای یاقوت لعل بفروشد. رنگ لعل کمی تیره تر از یاقوت است و این امر نیز می تواند یکی از نکاتی باشد که شما را در تشخیص نوع دیگر از سنگ های قیمتی یعنی لعل یاری کند. روش دیگر آن آزمایش کردن میزان خش پزیری آن است، یاقوت ها بدلیل مقاومت زیاد در برابر خش در صفحه نمایش برخی از تلفن های همراه که در معدن مورد استفاده قرار می گیرند بکار می روند و این یعنی به راحتی نمی شکنند و خش نمی افتند پس باید با تیغه های مخصوص این کار سنگ را تست کنید که آیا در سطح هفت خش پذیری خش برمیدارد یا خیر، که اگر خش خورد بدان معناست که سنگ جواهر یاقوت تقلبی بوده و بی ارزش است.برای آشنایی و تشخیص اصل بودن انگشتر زنانه یاقوت کبود و گردنبند جواهر می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

زمرد سبز اصل چه ویژگی هایی دارد؟

بررسی اینکه سنگ جواهر زمرد سبز اصل کمی مشکل است درست مانند گفته های بالا در مورد روش های کلی تشخیص اصل، محصولات واقعی دارای درز ها و شکاف هایی بر روی سطحش است که می توان با مورد مشاهده قرار دادن سطحش به این ناهمواری ها پی برد. در این مورد می توان از روی رنگ نیز قضاوت کرد به طوری که سنگ های معادن کلمبیا که از بقیه زمرد ها با ارزش تر هم هستند دارای رنگ متفاوتی از نوع تقلبی آن ها با رنگی یکدست هستند. سنگ های معدن کلمبیا دارای هاله ای سبز مایل به زرد هستند که با بقیه زمرد های معدن دیگر دنیا متفاوت هستند.

سخن آخر

در این مقاله در ابتدا سعی بر آن شد که روش های کلی به شما درباره تشخیص سنگ جواهر اصلی توضیح داده شوند که به شما این آمادگی را بدهد که بتوانید مطالب ادامه آن را با درک بالاتری دنبال کنید. نتیجه آن است که تمامی سنگ های تقلبی که در بازار وجود دارند را می توان از نوع اصلی آن ها تمیز داد اما نیاز به مهارت و دقت و ابزار بخصوصی دارند و تنها خواندن این مطلب نمی تواند شما را به صورت کامل بر آن قادر کند که تشخیص دقیقی در انتخاب جواهرات اصلی در میان تقلبی داشته باشید. بنابراین اگر می خواهید که مهارت لازم را فراگیرید لازم است که برای آن وقت بیشتری صرف کنید.

 


 

لینک مرجع https://jewellery-unique.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KPKl
نظرتان را بنویسید