اعلامیه بالفور و ملت جعلی اسرائیل

اعلامیه بالفور و ملت جعلی اسرائیل
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
منصور
اعلامیه بالفور عبارت از وعده بریتانیا برای «تشکیل یک وطن یهودی» به حساب می آید که حدود دو دهه بعد آرمان صهیونیست‌ها برای برپایی یک دولت یهودی در فلسطین را به واقعیت مبدل کرد. این اقدام بریتانیا یکی از مهم‌ترین عواملی به‌حساب می‌آید که سال‌ها بعد به تحولات موسوم به «جنگ نکبت» (پاک‌سازی قومی فلسطین در 1948) و سپس مناقشه‌ای دنباله‌دار میان اعراب و صهیونیست‌ها منجر شد. اعلامیه بالفور یکی از مناقشه آمیزترین و جنجالی‌ترین اسناد تاریخ مدرن جهان عرب به شمار می‌رود که دهه‌ها برای مورخان یک معما بود.


چیستی اعلامیه بالفور

اعلامیه بالفور، وعده‌ای عمومی توسط بریتانیا برای تأسیس یک «خانه ملی برای یهودیان» است. این بیانیه در قالب نامه از سوی «آرتور بالفور»، وزیر خارجه وقت بریتانیا خطاب به «لیونل والتر روتشیلد»، یکی از شخصیت‌های بلندپایه جامعه یهودیان این کشور نوشته‌شده است. این اقدام در خلال جنگ جهانی اول (1914 – 1918) برای ایجاد یک رژیم قیمومیت تحت حمایت بریتانیا در فلسطین پس فروپاشی امپراطوری عثمانی انجام شد. نظام قیمومیت توسط قوای متفقین ایجاد شد و درواقع گونه‌ای از استعمار و اشغال بود.

این نظام قدرت را در سرزمین‌های خاورمیانه‌ای از قدرت‌های شکست‌خورده در جنگ (یعنی آلمان، اتریش – مجارستان، امپراطوری عثمانی و بلغارستان) به دولت‌های پیروز انتقال داد. البته هدف اعلامی نظام قیمومیت این بود که پیروز شدگان در جنگ به دولت‌های جدید برای به دست آوردن استقلال کمک کنند. بااین‌همه، مورد فلسطین در میان دیگر مناطق خاورمیانه عربی کاملاً خاص بود، زیرا در همه مناطق دیگر نظام تحت‌الحمایه ایجادشده توسط اعراب (نماینده دولت‌های پیروز در جنگ) هدایت می‌شد، اما در فلسطین بنا بود یک «موطن ملی یهودی» ایجاد شود. درحالی‌که یهودیان کمتر از 10 درصد جمعیت فلسطین را در آن هنگام تشکیل می‌دادند. از فردای تأسیس نظام قیمومیت، بریتانیا پروژه مهاجرت یهودیان اروپایی به فلسطین را آغاز کرد. به‌طوری در بین سال‌های 1922 تا 1935 جمعیت یهودیان فلسطین از 9 درصد به حدود 27 درصد بالغ شد. اگرچه اعلامیه بالفور هشدار می‌دهد که «نباید هیچ‌گونه اقدامی در راستای نقض حقوق مدنی و مذهبی جماعت‌های غیر یهودی در فلسطین انجام شود»، حکومت تحت‌الحمایه بریتانیا کلیه لوازم برپایی تشکیلات خودگردان (نظامی، سیاسی و اقتصادی) را به بهای آزار و تضعیف جایگاه اعراب فلسطین به یهودیان داد.
لینک مرجع https://goo.gl/yHL7WF
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9GK3
نظرتان را بنویسید