اثرات و عوارض استرس

اثرات و عوارض استرس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
عوارض استرس فقط بر روح نیست، جسم را به تحلیل می برد! اگر استرس به موقع شناسایی و کنترل و یا درمان نشود فقط خدا می داند که چه بر سر ما می آورد. گاه دلیل جوش های ملتهب صورت که مدت هاست چهره نازیبایی به شما بخشیده است، فقط و فقط استرس است.

عوارض استرس جنبه های پنهان نیز دارد و می بایست بر اساس شرایط مختلفی سنجیده شود. در دنیای امروز استرس بخشی از زندگی ما شده است و عوارض استرس نیز به لایه های عمیق زندگی نفوذ می کند چه خوب است آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهیم.



عوارض جسمی استرس چیست
استرس حس و حالی ناخوشایند است و احساس بدی به ما می دهد، اما بدتر از آن عوارض جسمی استرس است که ما را از پا در می آورد. این عوارض شامل موارد زیر است.

بروز بیماری های قلبی:

یکی از آثار مخرب استرس روی قلب است. ارتباط استرس و تپش قلب تنگاتنگ است، استرس باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می شود و به نوبه خود رگ های قلب را تنگ تر می کند این رون سبب می شود که روی ضرب آهنگ قلب تاثیر بگذارد. از سوی دیگر استرس سبب بروز غلظت خون بیشتر می شود و یک عامل مثبت محسوب می شود. استرس سبب تخریب لایه های درونی رگ ها می شود.

تضعیف سیستم ایمنی:

استرس ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود و در این زمینه مبارزه با بیماری ها دشوارتر خواهد شد. به طور کلی افراد مضطرب زمانی که به یک سرماخوردگی ساده مبتلا می شوند دچار عوارض شدیدتری شده و این موضوع مربوط به کاهش سطح استرس بدن است.

پیری زودرس:

استرس شامل یک سری فرآیندهای فیزیولوژیک را متوقف می سازند، استرس سبب می شود که جریان خون کاهش یابد و به طور کلی مغز این تصور را دارد که باید سریعاً پیر شود. استرس سبب مختل شدن سد خونی شده و این موضوع سموم را وارد مغز می کند. از سوی دیگر تخریب را بافت های پوست را بیشتر و بیشتر می کند.

حتما بخوانید: مدفوع سبز نوزاد
اضافه وزن:

مشکلات گوارشی از دیگر موضوعاتی است که از استرس به دست می آید. به طوری که شخص درگیر نفخ و دردهای شکمی و اسهال شده و همینطور مشکل روده تحریک پذیر پیدا می کند. زخم معده و ورم معده نیز در این لیست قرار دارد.

اختلال در فعالیت جنسی:

استرس سبب می شود که میل جنسی در افراد در مسیر درستی طی نشود به طوری که در بانوان سبب بارداری زودرس و حتی سقط جنین نیز می شود و یک سری تغییرات هورمونی در افراد ایجاد می کند.

حتما بخوانید: درمان استرس




عوارض روانی استرس چیست
عوارض استرس تنها مربوط به جسم نیست و روح را نیز درگیر می کند به طوری که دیگر حوصله خودتان را هم نخواهید داشت!

حس پریشانی:

یکی از مهمترین عوارض استرس حس پریشانی در فرد است. او احساس بی قراری می کند و خود را به هر سمت می کشاند. علائم استرس سبب می شود تا فرد در ذهن خود احساس منفی زیادی داشته باشد و این پریشانی در جای جای زندگی او احساس می شود و مخرب است.

کم خوابی شدید:

از دیگر عوارض استرس، کم خوابی است که می تواند ناشی از ترس باشد یعنی مغز همیشه خود را در وضعیت خاصی قرار می دهد تا هوشیار باشد، استرس به نوبه خود برای بدن دردسر ساز بوده و این موضوع بر روی بافت های مغز نیز اثر گذار است.

خود کم بینی:

خود کمی بینی از دیگر عوارض استرس روی روان است. به طوری که ذهن همیشه این تصور را دارد که ارزش بالایی در زندگی ندارد و این بی ارزشی و عدم عزت نفس سبب بروز یک سری مشکلات می شود. خود کم بینی در جوانان بیشتر رخ می دهد.



حتما بخوانید: بی دی اس ام چیست
افکار خودکشی:

استرس در حد وسیع سبب بروز خودکشی می شود و به نوبه خود مشکلات زیادی ایجاد می کند. افکار و باورهای شما به قدری محدود می شود که حس می کنید باید به زندگی خود پایان دهید و این موضوع روی ذهن شما تاثیر می گذارد و دردسرساز می شود.

عدم تمرکز:

نداشتن تمرکز از دیگر مواردی است که به واسطه استرس ایجاد می شود، کسانی که درگیر استرس هستند معمولاً روی کارهای خود تمرکز کافی ندارند و این موضوع سبب بروز اختلالات زیادی در زندگی شان می شود. کنترل تمرکز یکی از موضوعات مهم محسوب می شود.

فراموشی:

در صورتی که استرس طولانی شود سبب بروز فراموشی می شود و آلزایمر را بیشتر می کند بنابراین یکی از مهم ترین مسایلی که به واسطه استرس دیده می شود آلزایمر است.

حتما بخوانید: ارتباط بین استرس و بی خوابی


راه های جلوگیری از اثرات استرس
برای رهایی از اثرات استرس نیاز است یک راه های جلوگیری از آن را بلد باشید تا پیشگیری کرده باشید و در امان باشید:

ذهن خوانی ممنوع:

ما هیچ چیز از آینده نمی دانیم، بنابراین پیش داوری به طور کلی اشتباه است و نباید صورت بگیرد. دقت داشته باشید که دلشوره بی جهت مشکل ساز و بهتر است که ذهن خود را مجبور به تفکر اشتباه نکنید.

تکنیک های آرام سازی:

یک سری تکنیک های یوگا وجود دارد که برای رهایی از استرس بسیار خوب است. این تکنیک ها به طور کلی سبب شل یا سفت شدن عضلات شده و از اضطراب و دلشوره تان می کاهد. به طور کلی آرام سازی مغز به واسطه تفکر و حرکات مثبت صورت می گیرد.

حتما بخوانید: راه های تنظیم خواب کودک
به خرید بروید:

بانوانی که درگیر استرس هستند و نگران عوارض استرس بر روی زیبایی خود هستند، خرید را امتحان کنند. خرید کردن در بانوان سبب بروز یک سری احساسات مثبت می شود و از این رو استرس را سرشکن می کند و بسیار خاص و اثر بخش است. در هر صورت استرس بر روی ذهن افراد تاثیر گذار بوده و شامل شرایط خاصی می شود.

موسیقی گوش کنید:

یکی از روش های جلوگیری از عوارض استرس، گوش کردن به موسیقی است.

غذای مورد علاقه خود را بخورید:

خوراک مناسب و مورد پسند سبب کاهش استرس می شود و بدن به حالت سرخوشی می رود به این ترتیب برای جلوگیری از اثرات استرس بسیار مناسب است.

ورزش کنید:

ورزش سبب می شود تا بدن به بهترین نحو صرف انرژی داشته باشد و ذهن به سمت سلامت حرکت کند.

با افراد خوش اخلاق و مثبت ارتباط بگیرید:

دایره ارتباط ما کمک می کند تا پروسه جلوگیری از اثرات استرس سریع تر پیش برود به طوری که افراد خوش اخلاق معمولاً احساس بهتری به ما منتقل می سازند و در این زمینه اثرات بسیار عالی ایجاد می شود.

در ادامه بخوانید: نشانه های خودکشی چیست







سوالات متداول


1- عوارض جسمی استرس چیست؟
استرس حس و حالی ناخوشایند است و احساس بدی به ما می دهد، اما بدتر از آن عوارض جسمی استرس است که در متن مقاله مطرح شده است.




2- عوارض روانی استرس چیست؟
عوارض استرس تنها مربوط به جسم نیست و روح را نیز درگیر می کند که در متن مقاله برخی از آن ها مطرح شده است.




3- راه های جلوگیری از اثرات استرس چیست؟
برای رهایی از اثرات استرس نیاز است یک راه های جلوگیری از آن را بلد باشید تا پیشگیری کرده باشید که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : اثرات و عوارض استرس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0WoL
نظرتان را بنویسید