راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی

راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

آن دسته از داوطلبانی که در کنکور تجربی ۱۴۰۱ شرکت کرده و طبق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه و غیر روزانه شدند، می توانند پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 در تاریخ معین شده نسبت به انتخاب 150 کد رشته محل اقدام نمایند.

 

 

رشته تجربی برای چندمین سال متوالی عنوان پرجمعیت ترین گروه آزمایشی کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهد. این گروه آزمایشی پیچیده ترین و پر نکته ترین گروه های آزمایشی در انتخاب رشته کنکور سراسری است. همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری، متداول ترین سوال حاضران سر جلسه آزمون تجربی این است که "با این رتبه کجا قبول میشم؟"

قطعا برای داوطلبانی که یک سال زحمت کشیدند تا رتبه و نتیجه مناسبی در کنکور کسب کنند، پرسیدن این سوال منطقی و طبیعی است اما به نظر ما سوال بهتر این است که بپرسیم "با این رتبه چگونه می توانم با یک انتخاب رشته خوب در بهترین رشته و دانشگاه قبول شوم؟ ".

موضوعی که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم این است با توجه به رتبه ای که کسب کردیم چگونه بهترین انتخاب رشته را انجام دهید. انتخاب رشته ای که نه امید واهی به قبولی در رشته محل های رویا پردازانه داشته و نه باعث شود از حق مسلم قبولی شما برای قبولی در رشته محل هایی که متناسب با رتبه کنکورتان است، بگذرید.

راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی شامل چند بخش اصلی با عناوین: کارنامه انتخاب رشته تجربی، رتبه قبولی کنکور تجربی، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته تجربی و انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی می باشد که در هر قسمت به سوالات متداول داوطلبان درباره انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱ پاسخ داده ایم. 

 

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی 1401

کارنامه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱ پس از اعلام نتایج کنکور در سایت سنجش به نشانی sanjesh.org قرار گرفته می شود. کارنامه اولیه که به آن کارنامه علمی هم گفته می شود شامل سه بخش به شرح زیر می باشد: اطلاعات هویتی، معدل، سهمیه و استان بومی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته که در آن مشخص می شود داوطلب با توجه به وضعیت علمی خود در چه دانشگاه هایی مجاز به انتخاب رشته است. همچنین اطلاعات آزمون که شامل درصدهای داوطلب در هر درس و همچنین نمره آزمون می باشد که هر کدام از این سه بخش در انتخاب رشته کنکور تاثیر مهمی دارد.

 

در بخش اول کارنامه تجربی، سهمیه و استان بومی شما مشخص شده است که تاثیر بسزایی در انتخاب رشته تجربی دارد. بخش دوم کارنامه تجربی نشان دهنده وضعیت مجاز به انتخاب رشته شماست که غیر از دوره های روزانه و شبانه و فرهنگیان که مجاز شدن در آن بستگی به رتبه شما در کنکور تجربی دارد، معمولا بیشتر داوطلبان در سایر دوره ها مجاز می شوند.

 

و اما قسمت سوم که علاوه بر درصد دروس، نمره و رتبه آزمون شما در هر زیر گروه را مشخص می کند اصلی ترین بخش کارنامه اولیه کنکور تجربی است. از آنجایی که داوطلبان و حتی بسیاری از مشاوران از تعابیری مانند رتبه در سهمیه، رتبه کشوری یا نمره آزمون که در انتخاب رشته تجربی اهمیت بسیار دارد، بی اطلاع هستند توصیه می کنیم مقاله توضیحات کارنامه کنکور سراسری را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کنکور سراسری

 

 

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور تجربی 1401

ظرفیت کل پذیرش در انتخاب رشته تجربی در سال گذشته در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه غیر انتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد ارائه شده به شرح زیر می باشد که به محض انتشار آمار ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی سال 1401 جدول زیر بروز رسانی می شود:

 

جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی تجربی در دوره های مختلف کنکور سال گذشته
دورهبا اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی
روزانه36171
نوبت دوم (شبانه)2432
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد4279
سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات280
دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)5039
دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی4356
دانشگاه پیام نور6779
دانشگاه آزاد1339
ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد293
جمع کل60968

 

همانطور که از جدول بالا مشخص است مجموع ظرفیت رشته های با آزمون در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در سال گذشته، 60968 نفر بوده که با توجه به جمعیت 519 هزار نفری شرکت کنندگان تجربی، تقریبا از بین هر 3 نفر، یک نفر شانس قبولی در دانشگاه های سراسری را دارد. پیش بینی می شود این آمار برای سال جاری نیز در همین محدوده عددی باشد.

 

هر داوطلبی که قصد شرکت در انتخاب رشته تجربی را دارند می بایست در مرحله اول دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی را مطالعه کند و سپس بر اساس شرایط مندرج در دفترچه اقدامات لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی

 

 

 

 

سهمیه های انتخاب رشته کنکور تجربی 1401

پرجمعیت ترین سهمیه کنکور تجربی، سهمیه مناطق است که خود به سه منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 تقسیم می شود. بیش از 95 درصد شرکت کنندگان کنکور تجربی در سهمیه مناطق دسته بندی می شوند. درواقع سهمیه مناطق به داوطلبانی تعلق می گیرد که از سهمیه های خاص کنکور سراسری نمی توانند استفاده کنند. از جمله مهم ترین سهمیه های خاص می توان به سهمیه بهیاران و ایثارگران و جانبازان اشاره کرد.

 

نکته مهمی که باید در این رابطه بگوییم این است که استفاده از سهمیه ایثارگران و جانبازان در انتخاب رشته تجربی رتبه قبولی داوطلب را بهتر نمی کند. بلکه از آنجایی تراز آخرین نفر قبولی برای فردی که از سهمیه ایثارگران استفاده می کند 70 درصد تراز آخرین نفر قبولی یک فرد عادی است پس شانس قبولی این داوطلبان با وجود کسب تراز و نمره پایین تر، بیشتر می گردد.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری

 

 

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی 1401

انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای حدود 80 درصد داوطلبان کنکور تجربی اهمیتی به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. برخلاف روند چند سال گذشته در بدون آزمون کردن رشته محل های دانشگاه آزاد، هنوز تمامی رشته محل های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد تنها از طریق کنکور سراسری دانشجو می گیرند و رقابت بین داوطلبان متقاضی این رشته ها تنها از طریق ماراتن سنگین کنکور سراسری انجام می گیرد.

 

با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد با یکدیگر، تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی در صورت داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد حق انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز دارند، بنابراین کلیه علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد باید حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ کنکور تجربی شرکت کنند. انتخاب رشته آزاد تجربی تفاوت های زیادی با انتخاب رشته سراسری تجربی دارد که در ادامه مفصل به توضیح جزئیات انتخاب رشته آزاد تجربی پرداختیم.

 

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالات یا ابهامی در خصوص انتخاب رشته تجربی در ذهن شما بی پاسخ ماند، می توانید سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید. برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به این حوزه مطلع گردید.

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری از چه سایتی امکان پذیر است؟

✔️ مطابق متن مقاله داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری می توانند از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org فرم اینترنتی را تکمیل نمایند.



 

2- ✔️ امکان انتخاب چند رشته محل از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری وجود دارد؟

✔️ داوطلبان می توانند حداکثر 150 کدرشته محل را متناسب با گروه آزمایشی امتحانی خود در فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور سراسری وارد کنند که توضیحات جامع نحوه انتخاب رشته در این مقاله ارائه شده است.



 

3- ✔️ برای انتخاب رشته محل های دانشگاه آزاد باید هزینه پرداخت شود؟

✔️ انتخاب رشته دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه امکان پذیر است که در این مقاله لینک دسترسی به راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است.

منبع : راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/x44J
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر