انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

داوطلبانی که بر اساس اعلام نتایج اولیه کنکور تجربی 1401 مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های روزانه و غیر روزانه شدند می بایست به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و فرم اینترنتی انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱ را تکمیل نمایند.

 

 

داوطلبان کنکور تجربی بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و مطلع شدن از تراز و رتبه خود، با توجه به توضیحات کارنامه کنکور سراسری، در زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری می بایست نسبت به انتخاب کد رشته محل های سراسری اقدام نمایند.

انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری به منظور ادامه تحصیل در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان صورت گرفته و داوطلبان واجد شرایط در صورت مجاز  بودن می توانند در این مرحله شرکت نمایند. داوطلبان تجربی می بایست با توجه به گروه آزمایشی خود، لیست رشته محل های مورد نظرشان را در سایت انتخاب رشته کنکور 1401 وارد نمایند.

داوطلبان تجربی در این مرحله مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل هستند که نحوه چینش این انتخاب ها بر اساس علاقه فرد صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم به نحوه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱​ و جزئیات مهم مربوط به آن بپردازیم.

 

زمان انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری 1401، دفترچه انتخاب رشته بر روی سایت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ به آدرس sanjesh.org قرار می گیرد. داوطلبان تجربی که در کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته در دوره های مذکور شده اند در زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش می توانند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته بر اساس توجه به توضیحات کارنامه و رتبه اکتسابی در زیر شاخه های کنکور تجربی اقدام کنند.

 

سال گذشته به دلیل تغییر در زمان برگزاری کنکور سراسری، انتحاب رشته کنکور تجربی در تاریخ سوم مهر انجام شد. پیش بینی می شود امسال در صورت برگزاری کنکور سراسری در موعد مقرر داوطلبان در نیمه اول مرداد ماه بتوانند فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. در حال حاضر زمان دقیقی برای انتخاب رشته کنکور تجربی مشخص نیست و داوطلبان باید منتظر اطلاعیه های جدید از سوی سازمان سنجش بمانند.

 

 

به محض مشخص شدن زمان انتخاب رشته تجربی 1401 این مقاله بروز شده و به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد شد.

 

البته داوطلبان می توانند با عضویت در کانال تلگرام کنکور سراسری هیوا و یا صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از زمان دقیق انتخاب رشته تجربی و سایر انتحاب رشته های گروه آزمایشی آگاه و فورا از طریق سایت های مرتبط اقدامات لازم را انجام دهند. 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

 

 

نحوه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱ مرحله ای سرنوشت ساز برای داوطلبان می باشد که باید بر اساس رتبه و تراز داوطلب و سایر فاکتورهای تاثیرگذار صورت گیرد. در زیر بخشی از کارنامه که به بررسی دوره های مجاز به انتخاب رشته پرداخته است قرار داده شده است. داوطلبان باید با بررسی این جدول، فرایند انتخاب رشته خود را به درستی انجام دهند.

 

 

داوطلبان تجربی کنکور 1401 در زمان انتخاب رشته می بایست فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشند :

 

علاقه

 

توجه به نمره کل، رتبه و مقایسه آن با رتبه آخرین نفر پذیرفته شده

 

ظرفیت رشته محل های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1401

 

کیفیت دانشگاه

 

مسافت تا محل سکونت و شهریه دوره های غیر روزانه حتما مورد بررسی قرار گیرد.

 

اطلاع از بازار کار و آینده شغلی رشته مورد نظر

 

استعداد و توانایی ورود به رشته گرایش انتخابی

 

 

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱ به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود. داوطلبان می توانند قبل از ورود به سایت انتخاب رشته از فرم پیش نویسی در انتهای دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 قرار داده شده است استفاده نمایند. فرم پیش نویس انتخاب رشته از پنج ستون نام ردیف، کد رشته محل، نام رشته / گرایش، نام دانشگاه یا موسسه محل قبولی تشکیل شده است.

 

پس از تایید نهایی به سایت sanjesh.org مراجعه کرده و در فرم اینترنتی مربوطه ثبت نمایند. در پایان یک کد رهگیری 15 رقمی به داوطلب داده می شود در نظر داشته باشید تا زمانی که کد رهگیری 15 رقمی را دریافت نکرده اید انتخاب رشته شما تکمیل نشده است.

 

 

به محض اغاز انتخاب رشته کنکور 1401، لینک مستقیم جهت دسترسی به فرم انتخاب رشته در این قسمت قرار داده می شود.

 

توجه داشته باشید تمامی داوطلبان تجربی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند و در جلسه آزمون حضور داشتند، با داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 که در انتهای کارنامه اولیه کنکور سراسری 1401 درج شده است، می توانند بعد از مطالعه دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱، به صورت جداگانه در انتخاب رشته آزاد ۱۴۰۱ شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1401

 

 

 

 

مشاوره اختصاصی انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱

با توجه به کثرت داوطلبان کنکور سراسری در رشته تجربی، انتخاب رشته تجربی یکی از مهم ترین انتخاب رشته های کنکور سراسری می باشد. از آنجایی که ظرفیت رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و رشته های پیراپزشکی در کشور پایین است و این رشته ها در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی وجود ندارد، داوطلبان می توانند تنها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 و انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ در دوره روزانه و شبانه (نوبت دوم ) و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد این رشته ها را انتخاب نمایند.

 

با توجه به ادغام انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد در 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد

 

با توجه به اینکه میزان رقابت برای قبولی در این رشته بسیار زیاد است بنابراین توجه به نحوه پذیرش کمک شایانی به قبولی شما در کد رشته محل های انتخابی می کند. بنابراین در این بخش به نحوه پذیرش رشته های پرطرفدار گروه پزشکی پرداخته ایم :

 

✔️ پذیرش در رشته های پرطرفدار ( پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ) به صورت بومی ناحیه ای است .

 

منظور از سهمیه بومی ناحیه ای : در رشته های پرطرفدار مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شرایط بومی گزینی به صورت بومی ناحیه ای است به این شکل که 40 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به سهمیه آزاد اختصاص دارد و 60 درصد باقیمانده آن به ظرفیت بومی تعلق می گیرد.

 

جدول دسته بند نواحی بومی کشور
ناحیه یکالبرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم و مرکزی
ناحیه دوآذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل
ناحیه سهاصفهان ، چهار محال بختیاری و یزد
ناحیه چهارسیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنجبوشهر ، فارس ، کهکیلویه و بویر احمد ، هرمزگان
ناحیه ششکردستان ، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت ایلام ، خوزستان و لرستان
ناحیه هشتخراسان رضوی ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی
ناحیه نهگلستان ، گیلان و مازندران

 

✔️ شرایط پذیرش در رشته های پیراپزشکی مانند هوشبری، اتاق عمل، مامائی، پرستاری به صورت بومی استانی است.

 

منظور از سهمیه بومی استانی : پذیرش در این مجموعه از رشته ها به این شکل است که 80 درصد ظرفیت رشته ها به داوطلب بومی استانی اختصاص دارد و 20 آن به داوطلبان آزاد تعلق دارد.

 

✔️ شرایط پذیرش در رشته دامپزشکی به صورت بومی قطبی است.

 

منظور از سهمیه بومی قطبی : پذیرش در این رشته به این شکل است که 40 درصد از ظرفیت این رشته به داوطلبان آزاد و 60 درصد ظرفیت این کد رشته محل به داوطلبان یک قطب تعلق می گیرد.

 

جدول دسته بندی نواحی قطبی کشور
قطب یکالبــرز ، تـــهران ، زنجــان، ســـمنان ، قــزوین ، قـــم ،گلسـتان ، گیلان ، مازندران و مرکزی
قطب دوخراسان جنوبی ، خراسان رضـوی ، خراسـان شـمالی ، سیستان و بلوچستان و کرمان
قطب سهآذربایـجان شـرقی ، آذربایـجان غـربی ، اردبـــیل ، کردستان ، کرمانشاه و همدان
قطب چهاراصفهان ، ایــلام ، چهارمحـال و بختیـاری ، خوزسـتان ، لرستان و یزد
قطب پنجبوشهر، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان

 

علاقه مندان به شرکت در رشته تجربی می توانند با مطالعه مقاله زیر از زیر گروه های کنکور تجربی اطلاعات کسب و در انتخاب خود دقت بیشتری به دست آورند.

بیشتر بخوانید: زیر گروه های کنکور تجربی

 

 

 

در نظر داشته باشید مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی پاسخگوی تمامی سوالات داوطلبان تجربی عزیز پیرامون نحوه انتخاب رشته اصولی و صحیح باشند.

 

لازم به ذکر است در همین راستا مرکز مشاوره تحصیلی هیوا نرم افزارهایی تهیه کرده تا مجازشدگان به انتخاب رشته بتوانند با کمک آن محدوده ای که شانس قبولی در آن دارند را مشاهده نمایند. لینک دسترسی به این نرم افزار در ادامه قرار داده شده است.

در ادامه بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چگونه می توان از وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 مطلع شد؟

✔️ وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در کارنامه اولیه کنکور درج می شود که توضیحات بیشتر در متن این مقاله ارائه شده است.

 

 



 

2- ✔️ برای شرکت در انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 باید هزینه ای پرداخت کرد؟  

✔️ انتخاب رشته دانشگاه های سراسری روزانه و غیر روزانه رایگان بوده و هزینه ای ندارد برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 مقاله را مطالعه کنید.

 



 

3- ✔️ هر داوطلب کنکور تجربی امکان انتخاب چند کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری دارد؟

✔️ حداکثر 150 کد رشته محل که نحوه اولویت بندی انتخاب ها در فرم انتخاب رشته در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G17K
نظرتان را بنویسید