راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری هنر

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری هنر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

آن دسته از داوطلبانی که در کنکور هنر ۱۴۰۱ شرکت کرده و طبق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه و غیر روزانه شدند، می توانند پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر 1401 نسبت به انتخاب 150 کد رشته محل اقدام نمایند.

 

 

داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی نظام جدید و یا دیپلم نظام قدیم را دارا هستند، می توانند بر اساس اطلاعات عمومی هنر و برای شناسایی استعدادهای هنری خود در کنکور هنر شرکت نمایند. حتی اگر متقاضی شرکت در یکی از گروه های آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی، انسانی) نیز باشند، شرکت در گروه آزمایشی هنر برایشان بلامانع خواهد بود.

آنچه پس از برگزاری کنکور سراسری اهمیت ویژه ای خواهد داشت، بحث انتخاب رشته و اطلاعات آن می باشد. برای همه داوطلبان پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و دریافت کارنامه کنکور، دغدغه مشترکی وجود خواهد داشت و آن انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد.

همه متقاضیانی که در این آزمون بزرگ شرکت کردند، حال که نتایج خود را مشاهده نمودند، می خواهند بدانند با این رتبه در چه رشته و چه دانشگاهی مشغول به تحصیل خواهند شد. اینجا اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری و داشتن اطلاعات کافی در این مورد مطرح می شود.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با تعابیر کارنامه کنکور سراسری و عوامل موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری آشنا سازیم تا با پاسخ به پرسش هایتان بتوانید انتخاب رشته ای انجام دهید که در دانشگاه و رشته متناسب با رتبه ای که کسب کردید، پذیرش شوید.

 

کارنامه انتخاب رشته کنکور هنر 1401

اگر داوطلبی هستید که فقط در کنکور سراسری هنر شرکت کرده، پس از اعلام نتایج کنکور می توانید کارنامه کنکور هنر را از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org دریافت نمایید. ولی اگر در یکی از گروه های آزمایشی اصلی نیز شرکت کرده و در کنکور هنر نیز به عنوان گروه آزمایشی شرکت نمودید، برای هر دو آزمون شما بطور مشترک یک کارنامه صادر خواهد شد که اطلاعات هر دو آزمون شما را در جداولی جداگانه درج کرده و از طریق سایت سنجش می توانید دریافت نمایید.

 

اما آنچه که می بایست درباره کارنامه کنکور سراسری بدانید آن است که کدام بخش از اطلاعات کارنامه کنکور و به چه میزان در انتخاب رشته کنکور سراسری موثر خواهد بود. کارنامه کنکور سراسری شامل دو بخش می باشد: بخش اول آن اطلاعات شناسنامه ای و نوع سهمیه و استان بومی داوطلب را مشخص می کند.

 

در بخش دوم کارنامه کنکور سراسری نیز اطلاعات آزمونی داوطلب درج گشته که شامل وضعیت مجاز در انتخاب رشته دوره های مختلف، رتبه داوطلب در زیر شاخه های کنکور هنر، رتبه کشوری در همه زیر گروه ها، میزان تاثیر سوابق تحصیلی و نمره آزمون (تراز) در همه زیر گروه ها و درصد دروس و ... می باشد.

بیشتر بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

از بخش اول کارنامه کنکور هنر، آنچه در انتخاب رشته کنکور هنر تاثیر گذار خواهد بود، نوع سهمیه و استان بومی می باشد. از بخش دوم نیز وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف و رتبه در سهمیه و نمره آزمون (تراز) داوطلب می باشد.

 

داوطلبان بر اساس رتبه در سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری و نمره آزمون (تراز) در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت می کنند. وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف نیز مشخص می کند که داوطلب با رتبه کسب کرده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته محل هایی را می تواند انتخاب کند که در دوره آموزشی (روزانه، نوبت دوم (شبانه)، فرهنگیان، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی) آن مجاز شده باشد.

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کنکور سراسری

 

 

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور هنر 1401

ظرفیت کل پذیرش در انتخاب رشته هنر به شرح زیر بوده از آنجایی که هنوز جزئیات و کنکور ۱۴۰۱ مشخص نشده، اطلاعات مربوط به سال گذشته را در جدول زیر قرار دادیم، به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر 1401 جدول زیر به روز رسانی می شود.

 

جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی هنر در دوره های مختلف کنکور
دورهبا اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی
روزانه3319
نوبت دوم ( شبانه )406
سهمیه مناطق محروم ، زلزله زده و سایر مصوبات57
دانشگاه فرهنگیان ( ویژه داوطلبان آزاد )420
موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی420
جمع کل4622

 

با توجه به تعداد شرکت کنندگان در کنکور هنر و ظرفیت کل پذیرش در رشته هنر در دوره های آموزشی مختلف در رشته محل های با آزمون و بدون آزمون می توان به این نکته دست یافت که برای هر داوطلب کنکور هنر تقریبا دو صندلی در دانشگاه وجود داشته است. یعنی می توان گفت برای همه افرادی که در کنکور هنر شرکت کردند امکان قبولی در دانشگاه وجود دارد.

 

پذیرش در برخی از رشته های این گروه آزمایشی به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می پذیرد و علاوه بر آزمون علمی، آزمون عملی نیز از داوطلبان این رشته ها بعمل خواهد آمد. نمره قبولی در این رشته ها مجموع نمرات آزمون عملی و علمی خواهد بود.

 

قبولی در کدام رشته و کدام دانشگاه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است؟ همانطور که می دانید پذیرش در دانشگاه هایی با سطح آموزشی بهتر و رشته های پر متقاضی تر، محدود می باشد که اینجا اهمیت انتخاب رشته صحیح مطرح می شود. در نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا آماری از قبولی های رشته های مختلف از زیر گروه هنر را آوردیم تا بتوانید برای انتخاب رشته هنر آمادگی بیشتری کسب کرده و دیدی از رنج قبولی در رشته های مختلف در دوره روزانه داشته باشید.

 

همانطور که در قسمت های قبل نیز مطرح کردیم انتخاب رشته کنکور سراسری تحت تاثیر عواملی همچون نوع سهمیه و استان بومی داوطلب خواهد بود. اما از آنجایی که پذیرش در رشته های گروه آزمایشی هنر کشوری می باشد یعنی بومی گزینی در آن ها تاثیر نخواهد داشت، بنابراین تنها عامل تاثیر گذار در رتبه قبولی انتخاب رشته هنر نوع سهمیه داوطلب می باشد.

ببیشتر خوانید: بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

 

 

سهمیه های انتخاب رشته کنکور هنر 1401

آنچه در انتخاب رشته کنکور هنر تاثیر می گذارد همین عامل نوع سهمیه داوطلب می باشد. داوطلبان کنکور سراسری غالبا مشمول سهمیه مناطق می شوند جز آن دسته از داوطلبانی که از سهمیه هایی مانند سهمیه جانبازان، سهمیه ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه های خاصی از این دست استفاده می کنند.

داوطلبانی که سهمیه خاص ندارد را سازمان سنجش آموزش با توجه به امکانت آموزشی و میزان دسترسی آن ها در منطقه ای که سه سال آخر دوره دبیرستان را گذرانده اند، در سه منطقه دسته بندی می کند و برای هر یک از این مناطق در هر رشته محل ظرفیت مشخصی در نظر گرفته می شود.

 

اینکه شما مشمول کدام سهمیه هستید و می خواهید نحوه و چگونگی اعمال سهمیه ها را بدانید می توانید روی تاثیر سهمیه در انتخاب رشته در کنکور سراسری کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور هنر 1401

انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای حدود 80 درصد داوطلبان کنکور هنر اهمیتی به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. برخلاف روند چند سال گذشته در بدون آزمون کردن رشته محل های دانشگاه آزاد، هنوز بیشتر رشته محل های این گروه آزمایشی در دانشگاه آزاد، تنها از طریق کنکور سراسری دانشجو می گیرند و رقابت بین داوطلبان متقاضی این رشته ها تنها از طریق ماراتن سنگین کنکور سراسری انجام می گیرد.

 

با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد با یکدیگر، تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور هنر در صورت داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد حق انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز دارند، بنابراین کلیه علاقه مندان به تحصیل در رشته های هنر دانشگاه آزاد باید حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ کنکور هنر شرکت کنند. انتخاب رشته آزاد هنر تفاوت های زیادی با انتخاب رشته سراسری هنر دارد که در ادامه مفصل به توضیح جزئیات انتخاب رشته آزاد هنر پرداختیم.

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالات یا ابهامی در خصوص انتخاب رشته هنر در ذهن شما بی پاسخ ماند، می توانید سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید. برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به این حوزه مطلع گردید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ داوطلبانی که در کنکور یک رشته اصلی و شناور شرکت کردند، انتخاب رشته جداگانه ای برای هر گروه آزمایشی دارند؟

✔️ مطابق متن مقاله این دست از داوطلبان باید انتخاب های خود را به صورت ترکیبی و با اولویت علاقه از هر دو گروه آزمایشی بچینند.



 

2- ✔️ منظور از رشته های متمرکز با شرایط خاص چیست؟

✔️ مطابق متن مقاله یعنی داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی، آزمون عملی نیز خواهند داشت.



 

3- ✔️ انتخاب رشته دانشگاه آزاد در چه سایتی انجام می شود؟

✔️ در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود که در این مقاله لینک دسترسی به راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است.

منبع : راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری هنر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RGvq
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر