مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک

مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
یکی از مهم ترین محورهای آموزشی در مهدکودک ها، آموزش دادن ساخت کاردستی است که برای کودک هم جذاب و دلنشین است. از آنجایی که والدین برای سرگرم کردن فرزندان خود از این مقوله استفاده می کنند، به همین منظور عده ای بر این باورند که ساخت کاردستی در مهدکودک امری سرگرم کننده و خارج از مبانی آموزشی است. در صورتی که اگر تخصصی این عمل را تحلیل کنیم، متوجه خواهیم شد که در بطن های مختلفی از این کار ابعاد پنهانی نهفته است که هر کدام از آن ها در جنبه های شخصیتی کودک اثر گذار می باشد. به همین خاطر در ادامه از مزایای این کار و همچنین شیوه اجرای آن مطالبی را عنوان خواهیم کرد.



ساخت کاردستی و هدف از ساخت آن در مهد کودک
اساسا به کلیه ی امور در جهت خلق کردن و شکل دادن به متریال های مختلف اعم از کاغذ رنگی، پارچه و... کاردستی کودکانه گفته می شود. پیشتر در خانه ها بساط کاردستی ساختن کودکانه همیشه پهن بود تا اینکه با فراگیر شدن بازی های رایانه ای و افزایش میزان استفاده از تبلت و گوشی های هوشمند، این عمل به حاشیه رانده شده است. به همین منظور مربیان مهدکودک به دنبال آن هستند که حداقل در فضای مهدکودک اقدام به انجام ساخت کاردستی کنند.

از طرفی دیگر اینکه کودک در فضایی مشخص و تحت نظرات مربی و معلم خود عملی را انجام دهد، متفاوت با آزادانه انجام دادن آن می باشد. به همین خاطر ساخت کاردستی در مهدکودک سبب می شود که کودک منطقی تر و با تمرکز بیشتری آن را دنبال کند. البته نباید از محاسن انجام دادن این کار به صورت دسته جمعی غافل شویم. زمانی که کودک در جمع دوستان خود اقدام به انجام کاری کند که دوستان او هم مشغول به انجام آن هستند، قطعا نتایجی که حاصل می شود مطلوب تر خواهند بود.

زمانی که مربیان کودک را در وادی ساخت کاردستی قرار می دهند، به او توانایی خلق کردن را می دهند. اینکه بتواند با آزاد کردن تفکرات و اندیشه های خودش، دستاوردی نو و جدیدی را ارائه دهد. همچنین با توجه به موضوعات برنامه ریزی شده ای که به کودک داده می شود تا در آن حیطه اقدام به ساخت کاردستی کند، سبب می شود تا آموزش های غیر مستقیمی به کودک القا شود. بسیاری از مربیان، با استفاده از ساخت کاردستی در مهدکودک، بسیاری از هنجارهای اجتماعی و همچنین مبانی علمی را به کودک یاد می دهند.

حتما بخوانید: مهدکودک برای نوزادان


مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک چیست
اینکه مربیان مهد کودک تلاش می کنند تا کاردستی به صورت گروهی تهیه شود، دلایل متعددی دارد. ابتدا دلیل اصرار به فعالیت های از قبیل کاردستی این است که در چنین فعالیت هایی سرگرمی و جذابیت زیادی نهفته است که کودک از انجام دادن آن ها لذت می برد. به همین منظور با استفاده از ابزار کاردستی، بسیاری از مفاهیم به کودک آموخته می شود.

فراگیری اخلاقیات اجتماعی با کاردستی

از مهمترین دلایلی که ساخت کاردستی در مهدکودک انجام می شود، این است که کودکان در کنار دوستان و همنوعان خود کار گروهی و ترکیبی را یاد بگیرند. زمانی که کودک بتواند تحت پوشش فعالیتی مثل کاردستی با دوستان خود همکاری کنید، طبیعتا اخلاقیات اجتماعی را فرا می گیرد.

به عنوان مثال در قسمتی از کار شاید کودک با دوست خودش بر سر رنگ پیراهن یک کاردستی عروسکی به اختلاف بخورد. در این موقع با مدیریتی که توسط مربی صورت می گیرد، مشکل مرتفع شده و رضایت هر دو جلب می شود. این عامل سبب می شود که کودک با اختلاف نظرها در جامعه خودش آشنا شود و زمانی که وارد اجتماع شد، آمادگی برخورد با چالش ها را خواهد داشت.

کمک به یکدیگر در ساخت کاردستی

از دیگر مزایای ساخت کاردستی به صورت گروهی این است که اگر کودک در خلل ساخت با مشکل یا کمبودی مواجه شود یا اینکه متقابلا دوست او با چنین مشکلاتی روبرو شود، با مراجعه به یکدیگر و رفع مشکلات می توانند همدیگر را یاری کنند. پس می توان از مهمترین مزایای درست کردن کاردستی در مهدکودک را آموزش کمک رسانی، یاری و نوع دوستی دانست.

فرافکنی کودکان با کاردستی

از دیگر مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک همانند تفسیر نقاشی مهدکودک، می توان به بیرون ریختن درونیات کودک اشاره کرد. کودک در هنگام ساخت اشکال و احجام، آن چه در درون خود پرورانده است و آنچه که در فکر و خیالش می گذارد را در سازه خود لحاظ می کند و این دقیقا نشان دهنده شخصیت کودک است.

مربیان با استخراج کدهای نهان در کاردستی ساخته شده توسط کودک، می توانند اشکالات رفتاری او را مرتفع کنند. همچنین هنگامی که کودک در جمع دوستان قرار دارد و به عین می بیند که تفکرات آن ها با تفکرات او متمایز است، تلاش می کند تا رفتارهای خود را اصلاح و ویرایش کند.



همفکری با دیگران با ساخت کاردستی در مهدکودک

نکته دیگر، همفکری جمعی کودکان جهت رفع موانع و ادامه دادن کار است که موجب می شود کودکان تعاملات جمعی را یاد گرفته و نسبت به احترام گذاشتن به سلایق یکدیگر آموزش ببینند.

حتما بخوانید: تفسیر آدمک در نقاشی کودکان


چگونه به فرزند خود ساخت کاردستی را یاد بدهیم
با توجه به اینکه ساخت کاردستی در مهدکودک مزایای بسیار زیادی دارد، بسیاری از والدین به این فکر می افتند که با استفاده از چه اصول و روشی اقدام به انجام چنین فعالیت هایی کنند.

برای این کار ابتدا بایستی توانایی های ذهنی و جسمی کودک خود را در نظر بگیرید. اینکه در این زمینه افراط نکنید امر بسیار مهمی است. اگر اقدام به شروع کاردستی کنید که از عهده ی کودک شما خارج باشد، کودکتان برای همیشه حس نامطلوبی به این عمل پیدا خواهد کرد.

برای انتخاب موضوع حتما بایستی از نمونه هایی استفاده کنید که برای کودک ملموس باشد. به همین منظور پیشنهاد می شود ابتدا از موضوعاتی استفاده کنید که کودک حداقل یکبار آن را دیده باشد. در ادامه بایستی موضوعاتی خلاقانه ای را به کودک پیشنهاد دهید که کودک با افکار خود آن را بسازد که این کار موجب خلاق شدن کودک می شود. منتهی در ابتدای راه بهتر است از موضوعات قابل لمس و دیدنی استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه سعی کنید حتما از وسایل دورریختنی استفاده کنید. با این کار علاوه بر صرفه جویی در هزینه به کودک می آموزید که همواره برای خلاقیت در موضوعات مختلف، ابتدا باید داشته های خود را در نظر بگیرد. همچنین به او می آموزید که تا حد ممکن بایستی از دورریختن وسایل جلوگیری کرد.

نکته پایانی اینکه بهتر است چیزهایی را در کاردستی بسازید که قابل استفاده باشد، حتی به مقدار محدود. زمانی که کودک ببیند سازه او استفاده می شود، قطعا انگیزه ای مضاعف پیدا خواهد کرد تا در ادامه موضوعاتی بیشتری را زیر ساخت ببرد.

از فواید درست کردن کاردستی در مهدکودک این است که مربیان ساخته های کودکان را در نمایشگاهی به معرض دید می گذارند. شما هم می توانید با انجام این کار به کودک خود انگیزه بدهید.

حتما بخوانید: خصوصیات مهدکودک خوب
ابزارهای مناسب برای ساخت کاردستی در مهدکودک
در مورد وسایل و ابزاری که برای ساخت کاردستی در مهدکودک ها استفاده می شود، در وهله ی اول کاردستی های مقوایی است. کاردستی های مقوایی به علت اینکه هم برای تهیه کردن در دسترس هستند و هم اینکه شکل دادن و برش دادن آن راحت است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اندکی که توانایی های کودک در این جهت افزایش یافت، می توان پارچه ها را هم به کار اضافه کرد. ترکیب پارچه ها به همراه مقوا می تواند برای کودک دلپذیر باشد. در گام بعدی می توان تکه های چوب مثل چوب بستنی را به عنوان شاکله کار با یکدیگر ترکیب کرد تا بتوان کاردستی استوارتر و قوی تری ایجاد کرد.

استفاده از خوراکی ها و مواد غذایی مثل حبوبات، ماکارونی یا حتی پوست میوه ها می تواند پروسه ساخت کاردستی در مهدکودک را برای کودک شیرین تر و جذاب تر کند.

همواره توجه کنید که برای چسباندن قطعات در کاردستی، از چسب هایی استفاده کنید که کمترین میزان الکل و بو را داشته باشند.

کلام آخر

بنابراین ساخت کاردستی برای کودکان مزایای بسیاری داشته و منجر به افزایش خلاقیت در او می شود، اما درست کردن کاردستی در مهدکودک نیز فوایدی مثل اجتماعی شدن، انجام کار گروهی و همفکری با دیگران را برای کودکان به همراه دارد. پس برای کودکان خود وسایل لازم را تهیه کرده و به آن ها ساخت کاردستی به روش های ساده و مختلف را آموزش دهید.

در ادامه بخوانید: انتخاب مدرسه مناسب



سوالات متداول


1- ساخت کاردستی و هدف از ساخت آن در مهد کودک چیست؟
زمانی که کودک در فضایی مشخص و تحت نظرات مربی و معلم خود کاردستی انجام دهد، متفاوت با آزادانه انجام دادن آن می باشد که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک چیست؟
ساخت کاردستی در مهدکودک برای کودکان مزایا و فواید بسیاری به همراه داشته که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.




3- چگونه به فرزند خود ساخت کاردستی را یاد بدهیم؟
برای یاد دادن ساخت کاردستی به کودک ابتدا بایستی توانایی های ذهنی و جسمی کودک خود را در نظر بگیرید که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : مزایای ساخت کاردستی در مهدکودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZPMg
نظرتان را بنویسید