این همه بیماری ؛ چرا اعتیاد ؟

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
امروزه اعتیاد به یک مشکل جهانی تبدیل شده است و می توان گفت یکی از جدی ترین مشکلات جامعه امروزی محسوب می شود . با وجود تلاش های دولت و دیگر ارگان ها در مسئله کنترل اعتیاد ، هم چنان مصرف مواد مخدر روندی رو به رشد دارد . 

پدیده اعتیاد یک مشکل اجتماعی ، روانی و خانوادگی می باشد یعنی حالت روحی و روانی که فرد بر اثر تکرار و زیاده روی مصرف مخدر یا بر اثر قطع آن دچار می شود که هم برای فرد هم جامعه خطرناک است . اعتیاد یک رفتار ناهنجار با نشانه های روانی ، شناختی و رفتاری است که در بروز آن عواملی مانند فردی یا روانی ، مشکلات خانوادگی موجود در خانواده و مسائل اجتماعی دخالت دارند .



عوامل مبتلا شدن به اعتیاد
اگر گذشته فرد مبتلا به اعتیاد را بررسی کنید ، متوجه خواهید شد که او حتما یک مشکل شخصی ، خانوادگی یا اجتماعی داشته است که برای فرار از آن به مصرف مواد روی آورده است . در ادامه این مقاله این مشکلات را بررسی خواهیم کرد .



علل شخصی مصرف مواد مخدر
گاهی افراد به دلیل مشکلات فردی که در زندگی خود دارند و توانایی تحمل آن ها را ندارند به سمت اعتیاد کشیده می شوند . ابتدا فکر می کنند با مصرف مواد مخدر مشکلات آن ها نیز حل می شود اما نمی دانند که فقط مشکلی جدید به مشکلات دیگر آن ها اضافه می شود .


1 - اختلالات شخصیتی

طبق گزارشات انجام شده سبک شخصیت فرد ارتباط مستقیم با گرایش فرد به اعتیاد دارد . از جمله مشکلات شخصیتی که سبب بروز اعتیاد می شود می توان به استرس های فراوان ، افسردگی ، ضد اجتماعی بودن فرد و دیگر اختلالات روانی ، اشاره کرد . 
در نتیجه می توان گفت معتادان که از لحاظ رفتاری و روانی مشکل دارند ، این مشکل ریشه در گذشته آن ها دارد که با مصرف مواد مخدر سعی در حل آن داشتند که عاقبت باعث تشدید این مشکل شده است .

بیشتر بخوانید: آشنایی بیشتر با اختلالات شخصیتی

2 - مشکلات روحی و روانی

گاهی افراد به دلیل مشکلات روانی همچون کمبود اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین توانایی روبرو شدن و تحمل مشکلات را ندارند . این افراد برای رهایی از مشکلات خود به مصرف مواد مخدر پناه می آورند . البته می توان گفت افراد مبتلا به افسردگی نیز گاهی ممکن است برای فرار از تنهایی و انزوا به اعتیاد روی بیاورند .


3 - فرار از روزمرگی ها

گاهی افراد دیگر تمایلی برای زندگی کردن ندارند ، آن ها فکر می کنند دیگر زندگی بی معنا و کسل کننده شده است . به همین دلیل به سمت کشیدن مواد روی می آورند تا تفریحی باشد برای زندگی روزمره خود . آن ها ابتدا به صورت تفریحی مواد مصرف می کنند و به این خیال هستند که معتاد نمی شوند اما رفته رفته به دام می افتند .





علل خانوادگی بروز اعتیاد
گاهی ممکن این بیماران به دلیل مشکلات موجود در خانواده ، اعتیاد پیدا کرده باشند . زمانی که صبر و تحمل آن ها زیر بار مشکلات خانوادگی تمام شده باشد به دنبال راهی برای فرار هستند و متاسفانه مصرف مواد را انتخاب می کنند .


1 - اعتیاد یکی از هم خانه ها

افرادی که در خانواده هایی زندگی می کنند که یکی از اعضای خانواده اعتیاد دارد ، احتمال اینکه به مواد مخدر روی بیاورند بیشتر است . به این دلیل که آن ها از طرفی دیگر ترس به مواد ندارند و از طرف دیگر نسبت به دیگران دسترسی آسان تری به مواد مخدر دارند .



2 - کنترل بیش از اندازه فرزندان

گاهی والدین فکر می کنند که محدود کردن فرزندان راه چاره برای جلوگیری آن ها برای مبتلا شدن به اعتیاد می باشد . اما اینطور نیست ، برخی از افراد زمانی که بیش از اندازه در زندگی کنترل شوند نسبت به دیگران بیشتر دست به کارهای مجرمانه می زنند .

حتما بخوانید: مراقب پینوکیو شدن فرزندان خود باشید


3 - پول بیش از اندازه

گاهی برخی از افراد جنبه پول زیاد را ندارند و همین رفاه اقتصادی آن ها را به بدبختی می کشد . آن ها ممکن است به دلیل درآمد زیادی که دارند خود را درگیر مهمانی های شبانه و خوش گذرانی های بیش از اندازه کنند که همین موضوع می تواند زمینه ساز اعتیاد شود .


4 - جر و بحث های مکرر والدین

زمانی که محیط خانواده برای فرزندان تنش ایجاد کند و امینیت و آرامش آن ها را فراهم نکند ، آن ها برای فرار از این اختلافات و ناهنجاری ها به سمت اعتیاد و دیگر انحرافات اجتماعی دیگر روی می آورند .


5 - بی پولی خانواده

فقر یکی از مشکلاتی است که در بعضی خانواده ها ، فرزندان را به انحراف و آسیب های اجتماعی می کشاند . فقر و اعتیاد یک رابطه مستقیم و سراسر ضرر دارند به این دلیل که اگر افراد فقیر مواد مصرف کنند ، هزینه ای دیگر به مخارج زندکی آن ها اضافه می شود و از سوی دیگر فرد معتاد توانایی کار کردن را ندارد .





علل اجتماعی مصرف مواد مخدر
گاه ممکن است افراد معتاد مشکلات شخصی و خانوادگی نداشته باشند و تنها به دلیل مشکلات موجود در پیرامون خود و اجتماع به سمت مواد کشیده شده باشند .


1 - دوستی با افراد ناموجه

کودکان و نوجوانان خانواده بیشترین تاثیر را از دوستان خود می گیرند . آن ها نسبت به رفتار و علایق آن ها حساس می شوند و گاهی سعی در تجربه آن ها را دارند به همین دلیل در گروه های دوستانه ممکن اعتیاد به مواد مخدر پیش بیاید . 



2 - دسترسی آسان به مواد مخدر

اگر فرد در محیطی قرار داشته باشد که دسترسی به مواد مخدر آسان باشد و به راحتی بتواند مواد تهیه کرد ، بیشتر به سمت مصرف آن گرایش پیدا می کنند .


3 - نداشتن شغل

بیکاری می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای شود ، فرد بیکار افسرده خواهد شد ، اعتماد به نفسش را از دست می دهد یا دیگر امیدی برای زندگی ندارد . افرادی که در زمان بیکاری برنامه های مناسبی برای اوقات فراغت خود نداشته باشند ، به سمت اعتیاد می روند ، با افراد معتاد معاشرت می کنند و تنهایی خود را پر می کنند .



در ادامه بخوانید: معتاد بودن تا کی ، دیگر وقت ترک اعتیاد رسیده



سوالات متداول


1- چرا برخی از افراد به دنبال اعتیاد می روند ؟
افرادی که به دنبال مواد مخدر و اعتیاد می روند اغلب در زندگی مشکلات بسیاری داشته و برای خود دلیل قانع کننده ای دارند که آن را بهونه می کنند که در متن مقاله بیشتر توضیح داده شده است .




2- علل شخصی مصرف مواد مخدر چیست ؟
برخی از افراد برای خود دلایل شخصی داشته و به سمت مواد مخدر می روند که از جمله آن ها می توان به اختلالات روحی و روانی اشاره کرد که دیگر اختلالات در متن مقاله توضیح داده شده است .




3- علل شخصی مصرف مواد مخدر چیست ؟
برخی از افراد برای خود دلایل شخصی داشته و به سمت مواد مخدر می روند که از جمله آن ها می توان به اختلالات روحی و روانی اشاره کرد که دیگر اختلالات در متن مقاله توضیح داده شده است .

منبع : این همه بیماری ؛ چرا اعتیاد ؟
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XK18
نظرتان را بنویسید