تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400

تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
یکی از سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 سهمیه ایثارگران می باشد که مطابق دفترچه ثبت نام در تمامی مراحل این آزمون از جمله انتخاب رشته و مصاحبه موثر بوده و داوطلبان موظف به انتخاب سهمیه ایثارگران و تکمیل بند مربوطه در فرم ثبت نام اینترنتی هستند . سهمیه ایثارگران به دو قسمت ایثارگران 5 و 25 درصدی تقسیم می شود که مشمولان استفاده از هر یک باید شرایط متفاوتی داشته باشند .




متقاضیانی که در ثبت نام آزمون دکتری 1400 شرکت کردند با توجه به فرم ثبت نام اینترنتی خود در یکی از 4 سهمیه ی آزاد ، ایثارگران ، رزمندگان و یا مربیان گزینش خواهند شد . یکی از سهمیه های موثر در آزمون دکتری ، سهمیه ایثارگران است که البته مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارد بلکه حد نصاب دعوت به مصاحبه هر رشته محل را کاهش می دهد و مطابق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1400 ، سهمیه داوطلبان در مراحل مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری ، مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری موثر است .

داوطلبان برای استفاده از این سهمیه باید در زمان ثبت نام آزمون دکتری 1400 گزینه مربوطه را در فرم ثبت نام اینترنتی انتخاب نموده و در صورت تائید ارگان ذی ربط سهمیه ایثارگران برای آنان اعمال خواهد شد .  در ادامه توضیحاتی پیرامون مشمولان ، میزان تاثیر و نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته آزمون دکتری 1400 ارائه می دهیم .



مشمولان سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400
هر یک از متقاضیان سهمیه ایثارگران می توانند بر اساس شرایط خود که در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری آمده است متقاضی استفاده از این سهمیه شوند .  در ادامه شرایط مشمولان هر سهمیه را ذکر می کنیم :

 مشمولان سهمیه 5 درصدی ایثارگران :

سهمیه پنج درصدی ایثارگران به (( جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن )) و (( همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه )) اختصاص دارد .

​ مشمولان سهمیه 25 درصدی ایثارگران :

سهمیه بیست و پنج درصدی ایثارگران به (( همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر )) ، (( آزادگان و همسر و فرزندان آنان )) ، (( جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان  )) و رزمندگان اختصاص دارد .


**** واجدین شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و در صورت تائید از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سهمیه ایثارگران گزینش می شوند .






میزان تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400
میزان تاثیر سهمیه ایثارگران با دیگر سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 متفاوت است و سازمان سنجش در دفترچه ثبت نام ظرفیت پذیرش و شرایط استفاده از این سهمیه را ذکر کرده است . منظور از ظرفیت در جدول زیر این است که چند درصد ظرفیت پذیرش هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران اختصاص می یابد . داوطلبان صرف داشتن سهمیه ایثارگران قادر به استفاده از آن نیستند و باید طبق جدولی که در ادامه مشاهده می کنید شرایطی را دارا باشند . در ادامه جدول میزان تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری 1400 را مشاهده می کنید :



انواع سهمیه ایثارگران ظرفیت شرایط
سهمیه رزمندگان 25 درصد ظرفیت کسب حداقل 80% نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
سهمیه 25 درصدی ایثارگران کسب حداقل 70% نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
سهمیه 5 درصدی ایثارگران 5 درصد ظرفیت کسب حداقل 70% نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد


" در صورت تغییر در میزان تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400 ، این مقاله به روز رسانی خواهد شد . "












نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در مصاحبه آزمون دکتری 1400
آزمون دکتری به صورت یکپارچه برای تمامی متقاضیان دانشگاه های سراسری و آزاد برگزار خواهد شد در نتیجه سهمیه ایثارگران برای هر دو دانشگاه قابل استفاده می باشد . نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400 بدین شرح است که ابتدا تراز هر داوطلب بر اساس درصد دروس رشته امتحانی مورد نظر توسط سازمان سنجش محاسبه شده و رتبه او نسبت به سایر داوطلبان مشخص خواهد شد .

سپس نتیجه این مرحله از آزمون در قالب " کارنامه اولیه آزمون دکتری " روی سایت سنجش قرار می گیرد و داوطلبان می توانند با استفاده از اطلاعات ثبت نامی خود کارنامه خود را مشاهده نمایند . تا این مرحله همه داوطلبان از شرایط یکسانی برخوردارند اما داوطلبانی که از سهیمه ایثارگران استفاده می کنند در صورت دارا بودن شرایط مذکور در جدول بالا می توانند رشته محل هایی را در فرم های انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد 1400 وارد نمایند که حداقل 70 درصد حد نصاب دعوت به مصاحبه آن را اخذ کرده باشند .

به عنوان مثال در سال گذشته حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری دوره روزانه رشته روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران 6800 بوده است و داوطلبان دارای سهیمه ایثارگران که حداقل ترازشان 70 درصد این عدد یعنی 4760 شده می توانستند در مصاحبه دکتری این دانشگاه شرکت کنند .

پس از انتشار دفترچه سوالات و پاسخنامه آزمون دکتری ، متقاضیان می توانند با محاسبه درصد دروس ، تراز خود را با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه آزمون دکتری هیوا تخمین زده و شانس دعوت به مصاحبه خود را مشاهده نمایند که البته در حال حاضر این نرم افزار برای برخی رشته های پرطرفدار طراحی شده است .

در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود ، ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند ، به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کند .

بیشتر بخوانید: نرم افزار تخمین رتیه آزمون دکتری هیوا







نحوه اعمال سهمیه ایثارگران در اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری 1400
پس از اتمام مصاحبه ها نمرات اکتسابی داوطلبان به سازمان سنجش ارسال می شود و سنجش پس از بررسی نمرات کتبی و نمرات مصاحبه داوطلبان ، نمره کل هر داوطلب را با توجه به تاثیر 50 درصدی آزمون کتبی و مصاحبه محاسبه می کند .

به عنوان مثال ظرفیت دانشگاه امام صادق ( ع ) در رشته علوم اقتصادی دوره روزانه 8 نفر می باشد و با توجه به اینکه 25 درصد این ظرفیت به داوطلبان سهمیه 25 درصدی ایثارگران تعلق دارد ، 2 نفر با سهمیه 25 درصدی ایثارگران در این کدرشته محل پذیرفته خواهند شد . سازمان سنجش پس از بدست آوردن نمره کل داوطلبان دارای این سهمیه فهرست اسامی متقاضیان پذیرش در این رشته محل را استخراج کرده و سپس اسامی 2 نفر اول ( آن هایی که دارای بالاترین تراز هستند ) را به عنوان قبولی نهایی در دانشگاه امام صادق با سهمیه ایثارگران 25 درصد معرفی می کند .

طبق قوانین سازمان سنجش پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری 1400 از طریق سایت sanjesh.org امکان تغییر نوع سهمیه درج شده در کارنامه اولیه وجود نخواهد داشت اما طبق تجربه سالیان گذشته به داوطلبان توصیه می کنیم از طریق سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش درخواست تغییر سهمیه خود را ثبت نمایند و شانس خود را مجددا امتحان کنند .

اگر بعد از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه آزمون دکتری ابهامی داشتید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید . همچنین برای اطلاع از رویدادهای آزمون دکتری 1400 و اخبارهای پیرامون این رخداد تحصیلی مهم به صورت دست اول و کاملا معتبر ، می توانید عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا شوید .

در ادامه بخوانید: تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری



سوالات متداول


1- آیا نیروهای فعال بسیجی می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند ؟
خیر مطابق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ، نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند .




2- متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان آجا برای ثبت سهمیه خود باید به چه ارگانی مراجعه کنند ؟
داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (( آجا )) لازم است برای دریافت کدرهگیری 12 رقمی به نشانی اینترنتی : www.aja.ir مراجعه نمایند .




3- چه داوطلبانی شامل استفاده از سهمیه رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح هستند ؟
رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح شامل : 1- ستاد کل نیروهای مسلح ، 2- ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ، 3- ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، 4- سازمان بسیج مستضعفین ، 5- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و 6- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشند .

منبع : تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/O3lE
نظرتان را بنویسید