مراحل طلاق

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
طلاق یکی از اتفاقات سخت برای هر انسانی است ، حتی اگر یک زوج زندگی سختی داشته باشند باز هم طلاق گرفتن آنها را غمگین می کند . طلاق علاوه برا تاثیری که روی فرد می گذارد روی خانواده ، فرزندان ، شغل ، موقعیت اجتماعی و ... فرد نیز تاثیر دارد به همین دلیل جدایی و طلاق فرآیند مهمی در زندگی محسوب می شود .

نشانه های طلاق از مدت ها قبل از به وقوع پیوستن آن شروع می شود و قابل مشاهده و پیشگیری است ، مراحل طلاق نیز مانند نشانه های طلاق به ما نشان می دهد که مشکلات زوجی که تصمیم به طلاق گرفته اند از چه زمانی شروع شده است و آیا این زوج در مرحله ای هستند که بتوان جلوی طلاق انها را گرفت یا خیر ؟ در ادامه این مقاله به بیان مراحل طلاق می پردازیم . 




مراحل سه گانه طلاق
توالی احساسات و رفتارهایی که به طلاق می انجامد معمولا سه مرحله دارد : 

مرحل اول ؛ مرحله تصمیم گیری قبل از جدایی و طلاق : در این مرحله یک یا هر دو زوج نارضایتی رو به رشدی را از رابطه تجربه می کنند . معمولا یک زوج افکار باطل را دنبال می کند و یا برای آینده تصمیماتی را می گیرد که شامل زوج دیگر نیست . شریک ناراضی ممکن است فرایند قانونی طلاق را بررسی کند و یا درباره احتمال طلاق با دوستان و اعضای خانواده اش بحث و مشورت کند . زنان در این مرحله استرس و تنش بیشتری را تجربه می کنند . 

حتما بخوانید: نشانه های پیش بینی کننده طلاق
مرحله دوم ؛ مرحله تحول – بازسازی : این مرحله موضوعاتی مانند واقعیت های اقتصادی طلاق ، محل زندگی ، مشکلات والدگری و سرپرستی را در بر می گیرد . این مساله ممکن است احساسات سردرگم مثل ترس ، تنهایی ، خشم و سرخوشی را در پی داشته باشد . 

مرحله سوم ؛ مرحله بازگشت – نوسازی : در طول این مرحله افراد شروع به شناسایی تجربه های جدید زندگی ، هویت جدید و اهداف عشقی جدید می کنند . به این مرحله مرحله ای منحصر به فرد گفته می شود ، مرحله ای که افراد از خاکستر طلاق رشد می کنند و با زندگی بعد از طلاق سازگار می شوند . 





مراحل چهارگانه طلاق
در ادامه دسته بندی دیگری از مراحل طلاق رابیان می کنیم . گیرین ، فای ، بوردن و کاتو چهار مرحله را تعارض زناشویی را که منجر به طلاق می شود شناسایی کرده اند که عبارتند از : 

مرحله اول : این مرحله در سال های اول ازدواج رخ می دهد . رابطه باز است و تعارضات و مشکلات کم است و زوج ها برای تفاوت هایشان برای داشتن یک سبک و سیاق سالم برای رابطه جدید با هم مذاکره می کنند. 

مرحله دوم : در این مرحله زوج ها تعارض زناشویی را به عنوان یک مشکل تعریف می کنند و به صورت آشکار با هم دعوا می کنند . ارتباط به صورت باز باقی می ماند اما انتقاد و کشمکش بیشتر برای کنترل و در دست گرفتن امور وجود دارد . در برخی موارد افکار جدایی و طلاق نیز وجود دارد . 

مرحله سوم : در این مرحله اضطراب بالاست و یکی از زوجین به دنبال برانگیختن مخالفت در دیگری است و هم چنین مخالفت با دیگری است . یکی یا هر رو زوج رو به طعنه و کنایه می آورند و برای هم تلخ و نچسب می شوند و زندگی شان درگیر حاشیه می شود. زوج ها در این مرحله سردرگمی ، دوسوگرایی و انکار را تجربه می کنند . یک همسر شاید وانمود کند همه چیز خوب است اما تلاش می کند توجه همسرش را به گذشته معطوف کند . آشفتگی ، سردرگمی ، بی کفایتی و شکست از احساسات مهم در این مرحله طلاق هستند . اغلب افراد برای دریافت حمایت های عاطفی و یا در خواست کمک برای تحریک زوج دیگر برای باقی ماندن در رابطه به خانواده ها و دوستانشان روی می آورند . 

مرحله چهارم : در این مرحله تعارض شدید است و معمولا زوجین وکیل گرفته اند و وارد فرایند قطعی طلاق شده اند .

منبع : مشاوره و درمان مسائل زن و شوهری ؛ ترجمعه دکتر محمد علی نظری و همکاران

در ادامه بخوانید: زندگی پس از طلاق





سوالات متداول


1- مراحل طلاق کدامند؟
سه مرحله تصمیم گیری، تحول-بازسازی، بازگشت-نوسازی مراحل طلاق هستند که در مقاله توضیح داده شده اند.




2- 4 مرحله تعارض زناشویی کدامند؟
گیرین، فای، بوردن 4 مرحله تعارض زناشویی را مطرح کرده اند که از مشکلات کم و رابطه آزاد تا وکیل گرفتن زوجین برای طلاق را در بر می گیرد و در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




3- در مرحله تحول-بازسازی فرد چه احساساتی را تجربه می کند؟
در این مرحله افراد احساسات متناقض مانند خشم، سرخوشی و غیره را تجربه می کنند که در متن مقاله عنوان شده اند.

منبع : مراحل طلاق
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wJlz
نظرتان را بنویسید