چه رنگی از لامپ رشد گیاه بهتر است؟ (قسمت دوم)

چه رنگی از لامپ رشد گیاه بهتر است؟ (قسمت دوم)
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

در قسمت درباره اینکه کدام رنگ نور برای رشد گیاه بهترین است؟ صحبت کردیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به بحث درباره تاثیر نورهای مختلف بر رشد گیاه در کشاورزی مدرن می پردازیم.

رنگ های آبی و قرمز بهترین رنگ برای رشد و نمو گیاه در نظر گرفته می شوند.کلروفیل ها به سرعت این ترکیبات رنگی را جذب می کنند تا غذا و انرژی برای گیاه تولید کنند. از این رو، به طور مستقیم به فرآیند فتوسنتز کمک می کند.گیاهان از مقدار بیشتری قرمز، تا 5 برابر آبی لذت می برند.طول موج آبی به رشد ریشه و رشد قوی ساقه کمک می کند، در حالی که طول موج قرمز به گلدهی کمک می کند.

برای خرید پروژکتور رشد گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید.

با این حال، آبی دارای مقدار نسبتاً بالایی انرژی است که می تواند به راحتی با کوتاه ترین طول موج در بین این دو به رشد گیاه آسیب برساند.بنابراین، باید به دقت با قرمز مخلوط شود تا نوردهی بیش از حد آن محدود شود. از سوی دیگر، نور آبی بیش از حد ممکن است تکثیر ریشه را متوقف کند و از رشد عمودی جلوگیری کند.طیف رنگی طیف nMدر اینجا یک سورپرایز هیجان انگیز برای شما وجود دارد!

گیاهان فقط از رنگ های آبی و قرمز برای رشد استفاده می کنند یک افسانه است!گیاهان با نور قرمز 80 تا 90 درصد و نور آبی 10 تا 20 درصد رشد می کنند، به دستیابی به گیاهان پرتر با شاخ و برگ ضخیم سرسبز و طول ساقه مناسب کمک می کند.ممکن است برخی از نورهای رشد مصنوعی را به رنگ بنفش بیابید که حاوی ترکیبی از نورهای قرمز و آبی است.شناخته شده است که در طول چرخه رویشی رشد گیاه مفید است.

با این حال، آنها سطح بالاتری از لومن ساطع می کنند، بسیار گران هستند و فقط ترکیبی از قرمز و آبی را منتشر می کنند که ممکن است حتی برای رشد گیاه نیز موثر نباشد.یک گیاه در طول عمر خود به ترکیبی از رنگ های روشن مختلف نیاز دارد.این را در نظر داشته باشید، به خصوص اگر می خواهید گیاهان را با کمک چراغ های رشد مصنوعی پرورش دهید.طیف رنگ برای نورهای رشداز آنجایی که طول موج های قرمز برای رشد گیاهان تا نور آبی ضروری است، بیشتر لامپ های رشد دارای رنگ قرمز بیشتری نسبت به آبی هستند.

با این حال، آنها باید در سایر طیف های رنگی برای رشد یکنواخت گیاه نیز جبران کنند.طبق LuminGrow، نوری که گیاهان عمدتاً برای فتوسنتز استفاده می‌کنند بین 400 تا 700 نانومتر است که شامل نوارهای موج قرمز، آبی، زرد و سبز است.این باندهای موج نور که به عنوان تابش فعال فتوسنتزی نیز شناخته می شود، به جایگزینی شرایط رشد دقیقی که توسط نور طبیعی ارائه می شود، کمک می کند.خیر، آنها نور را در مقادیر و شدت های مختلف بسته به نیاز خود جذب می کنند.یک گیاه آفتاب کامل با نیاز به نور بالاتر، مانند زیتون و مریم گلی روسی، نسبت به گیاهانی که نیاز به نور کمتری دارند، باید نور طولانی تری داشته باشند.چراغ های رشد بهترین برای گیاهاننورهای رشد مانند نور خورشید با ارائه گیاهی با طیف های رنگی مختلف برای کمک به فتوسنتز انجام می دهند.

سه نوع مختلف چراغ رشد برای گیاهان وجود دارد.اینها شامل چراغهای رشد فلورسنت، چراغهای رشد LED و چراغهای تخلیه با شدت بالا می باشد.

1. چراغ های رشد فلورسنت 

لامپ های فلورسنت فشرده (CFLs) سطوح گرمای کم و دمای رنگ مناسب را از 2700 تا 10000 کلوین تولید می کنند.چراغ های رشد فلورسنت به سه نوع T5، T8 و T12 طبقه بندی می شوند.T5 کارآمدتر از T8 و T12 است. اگرچه 40٪ کوچکتر از لامپ های T8 هستند، اما به همان اندازه نور بیشتری دارند.T12 یک لامپ فلورسنت نسل قدیمی است که به عنوان نور رشد موثر است اما ممکن است نسبت به بقیه نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد.

2. HID Grow Light

تخلیه با شدت بالا (HID) در ابتدا برای جایگزینی لامپ های فلورسنت قبل از ظهور لامپ های رشد LED استفاده می شد.آنها نور قابل توجهی روشن با ثبات تولید می کنند.

با این حال، آنها پرهزینه هستند، برق زیادی مصرف می کنند و گرمای زیادی برای گیاهان مضر منتشر می کنند.

اگرچه بیشتر چراغ‌های رشد HID برای چراغ‌های رشد LED کم‌مصرف‌تر کنار گذاشته شدند، اما هنوز در برخی مکان‌ها برای رشد در مقیاس بزرگ هستند.

می توانید دو نوع مختلف لامپ رشد HID را پیدا کنید.

 

3. چراغ رشد LED

دیود ساطع نور (LED) یک انتخاب سازگار با محیط زیست در مقایسه با فلورسنت است.اگرچه آنها نسبت به فلورسنت بسیار گران هستند، اما تمایل دارند انرژی کارآمدتری داشته باشند و به طور قابل توجهی خروجی حرارت کمتری داشته باشند.چراغ‌های LED به عنوان چراغ‌های رشد اولیه ترجیح داده می‌شوند، زیرا شدت نور بیشتر و طول موج‌های نور متفاوت مناسب برای رشد گیاه در مراحل مختلف را ارائه می‌دهند.برخی از مزایای استفاده از چراغ های رشد LED عبارتند از:آنها سازگار با محیط زیست و انرژی کارآمد هستند.

آنها به دلیل شدت نور زیاد مداوم، دوام بیشتری نسبت به چراغ های اولیه دارند.علاوه بر این، آنها طیف نور ایده آل (400-700 نانومتر) مورد نیاز گیاهان برای رشد را ارائه می دهند.می‌توانید آنها را طوری تنظیم کنید که طول‌موج‌های نوری مختلف، از آبی تا قرمز یا ترکیبی از خود ساطع کنند تا بر اساس نیازتان، بر مراحل گیاهی یا گل‌دهی تأثیر بگذارند.چراغ های رشد کم مصرف، می توانید آنها را حتی برای بیش از 16 ساعت در روز روشن نگه دارید، بدون اینکه نگران افزایش هزینه های انرژی باشید.در اینجا چند توصیه برای چراغ های رشد LED وجود دارد.

عواملی غیر از رنگ که نقش دارندبا این حال، رنگ نور صحیح همه آن چیزی نیست که یک گیاه برای رشد و نمو سالم نیاز دارد.هر گیاهی برای مراحل مختلف رشد نیاز متفاوتی به نور دارد.در اینجا چند عامل وجود دارد که به همان اندازه در رشد گیاهان نقش دارند.

1. شدت نورهمه گیاهان برای رشد سالم به شدت نور یکسان نیاز ندارند.گیاهانی مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها نسبت به سایر گیاهان نیاز بیشتری به نور زیاد دارند.

آنها به طور طبیعی به چراغ های در حال رشدی نیاز دارند که شدت نور بالا را بدون خطر سوختن برگ هایشان ارائه می دهند.در غیر این صورت، در صورت وجود، می توانید شدت را بر اساس نیاز خود با تغییر تنظیمات تنظیم کنید.از طرف دیگر، برای افزایش اثر شدت نور، گیاه خود را نزدیک منبع نور نگه دارید. به همین ترتیب، اگر نور متوسط ​​تا کم را ترجیح می دهند، آنها را تا جایی که منبع نور هستند حرکت دهید.سطح نور برای کارهای اداری معمولی در محدوده 500 تا 2000 لوکس رایج تر است، اما ممکن است در هنگام استفاده به عنوان چراغ رشد به میزان قابل توجهی افزایش یابد.یک گیاه کم نور ممکن است به حدود 100-5000 لوکس نیاز داشته باشد، در حالی که یک گیاه با نور کامل ممکن است به 35000-60000 لوکس از سطح نور نیاز داشته باشد.

2. فاصله بین منبع نور و گیاهتعیین فاصله دور نگه داشتن نور از گیاه به نور رشد، وات و حرارت خروجی بستگی دارد.HID گرمای بیشتری نسبت به LED و CFL تولید می کند. بنابراین، آنها باید دورتر از گیاه نگهداری شوند.3. مدت زمان نورمدت زمان روشنایی مصنوعی کاملاً به رشد و نیاز گیاه بستگی دارد.یک گیاه گیاهی به حداقل 12 ساعت نور در روز نیاز دارد، در حالی که یک گیاه گلدار به 18 ساعت نور نیاز دارد.به طور کلی، مدت زمان روشنایی برای اکثر گیاهان آپارتمانی بین 12 تا 16 ساعت، با حداقل 8 ساعت تاریکی متغیر است.

روشنایی تضمین می کند که گیاه غذا و انرژی برای نگهداری خود تولید می کند، در حالی که تاریکی به گیاه کمک می کند تا غذا و سوخت را برای مصرف تجزیه کند.4. گرما یا دمااین یکی دیگر از عوامل حیاتی برای رشد گیاه است زیرا وقتی دما خیلی کم یا زیاد است، گیاه علیرغم نور مناسب رشد نمی کند.بیشتر گیاهان شاخ و برگ و گلدار به دمای بین 70-80 درجه در روز و 60-68 درجه در شب نیاز دارند.

اگرچه یک LED رشد نور مقداری گرما را برای گیاه فراهم می کند، اما لزوماً گرمای کافی مورد نیاز را جبران نمی کند.اگر گیاه داخلی شما نیاز به گرمای بیشتری دارد یا تعداد زیادی گیاه رشد می کند، از لامپ های HID استفاده کنید که موثرتر از نصب چندین لامپ LED و CFL است.در غیر این صورت، تشک های حرارتی را زیر ظروف یا لامپ های حرارتی و رادیاتورهای قابل برنامه ریزی در اطراف کارخانه قرار دهید تا گرمای کافی مورد نیاز کارخانه تولید شود.چه نوع نور رشد برای رشد گیاهان در داخل خانه بهترین است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، گیاهان نوری را ترجیح می دهند که نور طبیعی خورشید را با طیف رنگی مناسب (400-700 نانومتر) تقلید کند.اگر هنوز گیج هستید، نورهایی را انتخاب کنید که بهترین نور طیف کامل را ارائه می دهند که ترکیبی از قرمز، آبی، بنفش، زرد و نارنجی را ارائه می دهد.علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که نور رشد شما دمای نور آرام و گرمی تولید می کند که می تواند بر اساس نیاز گیاه تنظیم شود.

به طور خلاصهدر مورد تطابق نور خورشید نگران نباشید زیرا گیاهان تمام طیف های رنگ نور تولید شده توسط نور طبیعی را دریافت نمی کنند.درعوض، می‌توانید روی تهویه کردن نور برای مطابقت با طیف رنگی صحیح بین 400-700 نانومتر تمرکز کنید که گیاه به سرعت جذب می‌کند.بهتر است گیاهان خود را زیر نور طبیعی خورشید قرار دهید تا محیطی مناسب برای رشد بدون هیچ هزینه ای فراهم شود.در غیر این صورت می توانید برای جبران کمبود نور خورشید در فصول مختلف سال به چراغ های رشد مناسب متوسل شوید.

 

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OO7Q
نظرتان را بنویسید