ورود غیرمجاز به ملک دیگری

ورود غیرمجاز به ملک دیگری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری می پردازیم . 

 

 

مسکن ، منزل و هر مکان شخصی ، جایی است که افراد در آن سکونت دارند و به تبع این محل برای آرامش و امنیت در نظر گرفته شده است و حق مالکیت نسبت به آن گواه این است که هر ملک متعلق به مالک یا استفاده کننده قانونی آن است و دیگری نمی تواند بدون رضایت او وارد آن شود مانند اینکه خانه هر کس جز حریم شخصی او محسوب می شود و هیچ کس نمی تواند بدون اجازه مالک وارد ملک او شود . اما گاهی دیده شده است که افرادی با مقاصد و نیات گوناگون اقدام به شکستن این حریم کرده اند و به صورت غیر مجاز وارد ملک و منزل دیگری شده اند . قانون گذار با توجه به اهمیتی که برای مرزهای فردی قانل است برای مرتکبین این عمل مقرراتی را وضع کرده است و با در نظر گرفتن مجازات برای آنها در صدد جلوگیری از این عمل ناپسند است . از این رو ما در این مقاله به موضوع ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری ، مجازات ورود غیرمجاز به ملک دیگری و ورود بی اجازه موجر به ملک اجاره ای می پردازیم . 



 

ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری

در ماده 22 قانون اساسی آمده است که حیثیت ‏، جان‏ ، مال ‏، حقوق‏ ، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون‏ است‏ مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ تجویز کند . با توجه به اینکه قانون اساسی ، قانون مادر در کشور ماست می توان به اهمیت و ضرورت حفظ حریم مسکن افراد پی برد . موضوع احترام به حریم شخصی افراد و عدم ورود غیرمجاز به منزل دیگری در قانون مجازات اسلامی نیز تعریف شده است و در ماده 691 این قانون آمده است که : " هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه ‌نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شود.  هر گاه مرتکبین ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد " . 
با توجه به این ماده می توان نتیجه گرفت که ورود به ملک دیگری با قهر و غلبه ، یعنی ورود به ملک به زور و بدون رضایت مالک ، باید صورت بگیرد تا جرم ورود به عنف تحقق پیدا کند . هم چنین در صورتی که کسی با اجبار وارد ملک نشده باشد اما مالک به او اخطار دهد که ملک را تخلیه کند و متصرف بدون رضایت مالک هم چنان به حضور خود ادامه دهد ، ورود به عنف صورت گرفته است . 

 

 

مجازات ورود غیرمجاز به ملک دیگری

در صورتی که کسی بدون رضایت وارد اماکن شخصی متعلق به دیگری شود و شرایط مندرج در ماده 691 قانون مجازات نیز وجود داشته باشد ، مرتکب علاوه بر اینکه ملزم به رفع تصرف ملک است به یک تا 6 شش ماه حبس نیز محکوم خواهد شد . البته علاوه بر این در صورتی که تعداد افرادی که به زور وارد منزل یا ملک دیگری شده اند ، دو نفر یا بیشتر باشد و حداقل یکی از آنها سلاح اعم از گرم یا سرد با خود به همراه داشته باشد ، مجازات مرتکبین یک تا سه سال حبس خواهد بود . 

 

 

 

ورود بی اجازه موجر به ملک اجاره ای

یکی از عمده ترین سوالات در زمینه ورود به عنف مربوط به موضوع ورود بی اجازه موجر به ملک اجاره ای است به این ترتیب که وقتی موجر ملکی را به اجاره داده است می تواند بدون اجازه وارد آن شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه موجر مالک ملک محسوب می شود اما نظر به اینکه با توجه به قرارداد اجاره ، اجازه استفاده از ملک را برای مدت معینی به مستاجر داده است ، نمی تواند بدون اجازه مستاجر ، وارد ملک شود . اما اگر موجر قصد داشته باشد ملک را بفروشد و بخواهد آن را به مشتری نشان دهد ، تکلیف چه خواهد بود ؟ در این موارد اگر مستاجر مانع از ورود موجر به ملک شود ، موجر می تواند به دادسرا شکایت کند و بعد از بررسی با دستور دادستان و حضور مامور ، مالک و خریدار می توانند از ملک بازدید کنند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ورود به عنف یا ورود غیرمجاز به ملک دیگری پاسخ دهند .

منبع : ورود غیرمجاز به ملک دیگری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G1gr
نظرتان را بنویسید