خصوصیات مهد کودک خوب

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
امروزه بسیاری از والدین مجبور هستند ساعاتی را خارج از خانه مشغول کار شوند و فرزندانشان در خانه تنها می مانند. معمولا والدین برای این زمان که فرزندانشان تنها هستند و خودشان امکان این را ندارند که کنار آن ها باشند مهدکودک را انتخاب می کنند. یکی از دغدغه های والدین این است که کدام مهد کودک را انتخاب کنند تا بهترین امکانات را داشته باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی مهدکودک خوب می پردازیم و توضیح می دهیم برای انتخاب مهدکودک مناسب برای کودک باید به چه پارامترها و نکاتی توجه کنید تا آسوده خاطر باشید که کودک شما در یک فضای سالم، شاد و امن ساعات خود را می گذراند و آموزش های لازم را می بیند.



ویژگی مهدکودک خوب و استاندارد چیست
مهدکودک ها بر اساس شهریه ای که دریافت می کنند دارای امکانات گوناگونی هستند اما مهد کودک استاندارد باید یک سری ویژگی های اصلی را داشته باشد. در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های ویژگی خوب مهدکودک برای نوزادان می پردازیم.

سیستم آموزشی باید متناسب کودک باشد :

یک مهد کودک خوب باید سیستم آموزشی استاندارد و مناسب کودکان داشته باشد و از وسایل بازی و شخصیت های کارتونی برای آموزش به کودکان استفاده کند. یکی از خصوصیات مهدکودک استاندارد این است که به کودکان کار گروهی را بیاموزند. همچنین آموزش کاردستی و نقاشی در مهدکودک باعث می شود رشد کودک بهتر مسیر خود را طی کند و تخیل کودکان پرورش یابد.

امنیت در مهدکودک :

زمانی که کودکان در مهد کودک هستند، مهدکودک وظیفه حفظ جان و امنیت آن ها را دارد. برای حفظ امنیت باید مواردی زیر رعایت شوند.

نصب دوربین مدار بسته در نقاط مختلف مهدکودک ؛

بررسی روزانه وسایل گرمایشی و سرمایشی ؛

عدم استفاده از وسایل نوک تیز و برنده ؛

بررسی مداوم سلامت کودکان.

رعایت نظافت مهدکودک :

یکی دیگر از فاکتورهایی که ویژگی مهدکودک خوب را می توان با آن سنجید نظافت مهد کودک است. باید مرتب و طبق برنامه مناسب مهد کودک تمیز شود تا آلودگی های موجود جان کودکان را به خطر نیندازد.



داشتن مجوز معتبر :

زمانی که کودک خود را می خواهید در مهدکودک ثبت نام کنید برای اطمینان از استاندارد بودن آن حتما به این نکته توجه نمایید که از یک نهاد معتبر مانند آموزش و پرورش مجوز داشته باشد.

داشتن کادر مجرب :

ویژگی مهدکودک خوب این است که کادر مجرب و قابل اعتمادی داشته باشد. داشتن مدیر مناسب و مربیانی که تجربه داشته باشند و در زمینه های رشد کودک آموزش دیده شند باعث می شود پدر و مادرها خیالشان راحت باشد که کودک خود را در یک محیط امن و مفید رها کرده اند.

داشتن خدمات تکمیلی :

مهدکودک هایی که در کنار آموزش هایی که می دهند خدمات تکمیلی هم دارند باعث می شود امکانات بیش تری در اختیار والدین و کودکان قرار بگیرد. خدمات تکمیلی مانند سرویس رفت و برگشت، سرو غذا و میان وعده، برگزاری کارگاه هایی با موضوع مادر و کودک و روانشناسی و برگزاری اردوهای تفریحی.

برگزاری کلاس ها با دانش آموز کم :

بهتر است در کلاس های مهدکودک حداکثر ده دانش آموز حضور داشته باشند. در این صورت مربی خسته نمی شود و وقت کافی دارد که برای هر کودک بگذارد. اگر تعداد دانش آموزان کلاس بیش تر شد بهتر است از دو مربی استفاده شود.

تغذیه کودکان در مهدکودک :

مورد دیگری که در بیان ویژگی مهدکودک خوب می خواهیم بررسی کنیم وضعیت تغذیه کودکان در مهد کودک می باشد. یکی از ویژگی های مهد کودک خوب این است که خوردن خوراکی های مضر و هله هوله در آن ممنوع می باشد و تغذیه کودکان باید غذاهای خانگی، نون و پنیر و گردو از این قبیل خوراکی ها باشد. آوردن خوراکی هایی مانند چیپس و پفک به مهد کودک ممنوع می باشد و در صورت سرو صبحانه یا ناهار در مهد کودک باید به شیوه بهداشتی سرو شوند تا کودکان آلوده و بیمار نشوند.

حتما بخوانید: راه حل غذا نخوردن کودکان




چگونه مهد کودک استاندارد را بشناسیم
در بخش قبلی مقاله ویژگی مهدکودک خوب را بیان کردیم. در این قسمت می خواهیم شرح دهیم که چگونه باید یک مهد کودک استاندارد را بشناسیم. برای اینکه بدانید یک مهد کودک استاندارد هست یا نه سعی کنید به سوالات زیر درباره آن مهدکودک پاسخ دهید.

1آیا این مهد کودک مجوزی از نهادهای معتبر مانند وزارت آموزش و پرورش دارد ؟

2سطح تحصیلات مربیان مهدکودک چه اندازه می باشد ؟

3در مهدکودک چه میزان نکات بهداشتی و امنیتی رعایت می شود ؟

4تعداد کودکانی که در هر کلاس وجود دارند چند نفر است ؟

5برنامه آموزشی مهد کودک به چه شکل است و چه آموزش هایی را به کودکان می دهند ؟

6امکانات مهدکودک چه میزان می باشد؟ آیا وسایل بازی استاندارد به میزان کافی در اختیار کودکان قرار می گیرد ؟

7قوانین رفت و آمد مهدکودک به چه صورت می باشد و از چه زمانی تا چه ساعتی می شود کودکان را به مهد کودک سپرد ؟

8شرایط تغذیه کودکان به چه صورت می باشد ؟

9آیا برای رفت و آمد کودکان سرویس وجود دارد یا وظیفه آن بر عهده والدین می باشد ؟

10برنامه های جانبی مانند اردوهای تفریحی، رفتن به سینما و دیدن فیلم کودک، رفتن به نمایش عروسکی و سایر برنامه های مفرح تا چه میزان برای کودکان تدارک دیده می شود ؟

حتما بخوانید: انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک




اهمیت دوری و یا نزدیکی مهد کوک به خانه
یکی از مواردی که ممکن است در زمان فرستادن کودکان به مهد کودک ذهن والدین را به خود مشغول کند این است که فاصله مهد کودک تا خانه آن ها چقدر می باشد. اگر این فاصله زیاد باشد می توان باعث شود رفت و آمد کودکان سخت شود به ویژه زمانی که رفت و آمد کودک به طور کامل بر عهده والدین باشد.

بعضی از مهد کودک ها برای بچه ها سرویس تدارک می بینند تا دیگر والدین دغدغه رفت و آمد فرزندان خود به مهد کودک را نداشته باشند. در مواردی که در نزدیکی خانه شما مهد کودکی وجود نداشته باشد می توانید مهدی را انتخاب نماید که فاصله آن نسبت به محل کار یکی از والدین نزدیک باشد.

در این صورت علاوه بر اینکه بردن و آوردن فرزندتان به مهد کودک برای شما آسان می شود می توانید بعضی مواقع به آن جا بروید و به فرزند خود سر بزنید. پس می توان گفت ویژگی مهدکودک خوب این است که از نظر بعد مسافت به خانه و یا محل کار والدین نزدیک باشد و یا خود مهد کودک برای کودکان سرویس در نظر گرفته باشد.

کلام آخر

مهدکودک دوره بسیار حساسی بوده و روی شخصیت و آینده فرزند تاثیر بسیار دارد بنابراین در انتخاب آن باید تحقیقات لازم انجام گرفته شده و ویژگی های لازم برای مهدکودک استاندارد را مورد نظر قرار گرفت. سپس تصمیم گیری درست را انجام دهید.

در ادامه بخوانید: انتخاب مدرسه مناسب



سوالات متداول


1- ویژگی مهدکودک خوب و استاندارد چیست؟
مهدکودک ها بر اساس شهریه ای که دریافت می کنند دارای امکانات گوناگونی هستند اما مهد کودک استاندارد باید یک سری ویژگی های اصلی را داشته باشد که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- چگونه مهد کودک استاندارد را بشناسیم؟
سوالاتی برای شناخت یک مهدکودک خوب و استاندارد وجود داشته که باید به دنبال جواب آن ها باشیم، در متن مقاله این سوالات مطرح شده است.




3- اهمیت دوری و یا نزدیکی مهد کوک به خانه چیست؟
یکی از مواردی که ممکن است در زمان فرستادن کودکان به مهد کودک ذهن والدین را به خود مشغول کند این است که فاصله مهد کودک تا خانه آن ها چقدر می باشد که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : خصوصیات مهد کودک خوب
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7Qx8
نظرتان را بنویسید