آیین نامه انتصاب مدیران مدارس

آیین نامه انتصاب مدیران مدارس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
زهرا قنواتی

این مقاله، آیین نامه انتصاب مدیران مدارس را بررسی می‌کند، در این آیین‌ نامه که مصوب تیرماه 1400 در جلسه 997 شورای عالی آموزش‌ و پرورش مجلس شورای اسلامی است، خلاهای مصوبه 29/1/1381 - 673 تحت عنوان "شرایط احراز مدیریت مدارس" برطرف شده و ابزارهای جدیدی برای تشخیص کارآمدی لازم در افراد متقاضی مدیریت مدارس پیشنهاد شده است.

آیین نامه انتصاب و انتخاب مدیران مدارس 1400 - 1401

ایین نامه اجرایی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در سال 1400 - 1401 که از سال 95 در کمیسیون مدیریت آموزشی شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفته بود، در تیرماه 1400 به جامع‌ترین نسخه خود رسید و مواردی چون ارزیابی توانمندی حرفه‌ای متقاضیان، لزوم داشتن «سابقه معاونت» در دوره تحصیلی مورد نظر برای احراز پسُت مدیریت و سابقه معلمی برای احراز پست معاونت در راستای "جانشین‌پروری"، و تعریف دو عنوان "مدیر آموزگار" و "معاون دبیر"، برای اولین بار در آن مطرح شد.

شرایط انتصاب مدیران مدارس

در شرایط انتصاب مدیران مدارس در آیین نامه اجرایی انتصاب مدیران مدارس، 3 راه کلی برای تعیین شایستگی صلاحیت متقاضیان کسب صندلی مدیریت مدارس وجود دارد که در ادامه به تفصیل بررسی خواهیم کرد:

  1. صلاحیت‌های عمومی
  2. صلاحیت‌های تخصصی
  3. صلاحیت‌های حرفه‌ای

دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران مدارس | صلاحیت عمومی و تخصصی

در بخش الف ماده 3 آیین نامه اجرایی انتصاب مدیران مدارس در توضیح شرایط عمومی، علاوه بر شرایط همگانی انتصاب افراد در هر پست دولتی، شرایطی مثل تاهل، برخورداری از توانایی جسمانی لازم برای حسن انجام وظایف و داشتن روحیه مشارکت‌جویی و اعتماد به نفس نیز از دستورالعمل‌های لازم برای بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان در نظر گرفته شده است.

در بند ب ماده 3 ایین نامه اجرایی انتصاب مدیران مدارس نیز، موارد لازم برای صلاحیت‌های تخصصی متقاضیان معرفی و رشته و مدرک تحصیلی، سابقه کاری، سنوات خدمت، نوع استخدام آ‌ن‌ها و بررسی تناسب مدرک و سابقه تحصیلی با نوع مدرسه و تعداد دانش‌آموزان، بررسی شده است.

تفاوت آیین نامه انتصاب مدیران 1400 - 1401 با ایین‌نامه های قبلی | صلاحیت حرفه‌ای

تمایز بزرگ آیین نامه جدید انتصاب مدیران مدارس با آیین‌نامه‌های قبلی تعریف ابزارهایی برای سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس است، تا پیش از این سنجش صلاحیت‌ها فقط در دو حوزه عمومی و تخصصی انجام می‌شد ولی در این آیین نامه که تمام مصوبات و دستورالعمل‌های مغایر را لغو و بلااثر می‌کند، مواردی چون آشنایی با نرم‌افزارها و یک زبان خارجی نیز جز شرایط لازم برای تصدی پست مدیریت است.

فاکتورهای سنجش "صلاحیت حرفه‌ای عبارتند از:

1. اخلاق حرفه‌ای (مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، رعایت حرمت و کرامت مخاطبان و ذی‌نفعان وغیره)

2. دانش حرفه‌ای (آشنایی با اسناد بالادستی و تحولی، آشنایی با مراجع سیاست‌گذار و قانون‌گذار در زمینه آموزش‌وپرورش، آشنایی با مهارت‌های IT و یک زبان‌خارجی و غیره)

3. توانمندی‌ها و مهارت‌ها (توانایی بکارگیری و توسعه فناوری‌های نوین، توانایی ارتقای مستمر خود و کارکنان، توانایی خلق فرصت‌های آموزشی‌تربیتی، مهارت استفاده از سامانه‌های موردنیاز و غیره)

دانلود آیین نامه انتصاب مدیران مدارس

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2jlM
نظرتان را بنویسید