آیین نامه دوره کارشناسی ارشد

آیین نامه دوره کارشناسی ارشد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد طبق اصول و ضوابط تعیین شده از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این صورت است که داوطلبان می بایست در ابتدا دارای شرایط مندرج در این آیین نامه باشند و در طول دوره از قوانین درج شده در آن پیروی نمایند. تا بتوانند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بپردازند.

 

 

ادامه تحصیل در هر مقطعی دارای شرایط و قوانین خاصی می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز از این گروه مستثنی نیست. وزارت علوم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آیین نامه ای را تدوین کرده است که این آیین نامه متشکل از شرایط و قوانین وضع شده برای تحصیل در این مقطع می باشد.

در آیین نامه مذکور نکاتی مانند شرایط انصراف، مرخصی، حضور و غیاب دانشجو، نحوه ارائه پایان نامه، نحوه ارزیابی، حداقل و حداکثر تعداد واحد ها، حداقل نمره برای قبولی و ... در مقطع کارشناسی ارشد بیان شده است که به دلیل اهمیت این موارد، در ادامه مقاله جزییات آن ها را مطرح کرده ایم.

 

کلیات آیین نامه دوره کارشناسی ارشد

آیین نامه دوره کارشناسی ارشد از بخش های گوناگونی اعم از کلیات، طول دوره، مرخصی تحصیلی، انصراف از دوره و ... طی 30 ماده تدوین شده است، که داوطلبان می بایست در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد از آن اطلاع داشته باشند. در این 30 ماده تمامی جزییات تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شرح داده شده و تبصره های مربوط به آن آورده شده است. در زیر به شرح این مواد می پردازیم.

 

ماده ۱: اهداف

 

هدف از تدوین آیین نامه دوره های کارشناسی ارشد به سه شیوه "آموزشی- پژوهشی"، "آموزشی" و "پژوهشی"، تقویت و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی، ارتقای کیفیت و تنوع بخشی به شیوه های نوین ارایه آموزش (مخصوصاً آموزش مجازی)می باشد با بهره مندی از آن در تربیت متخصصان و پژوهشگران ماهر و برجسته در سطح کشور بکوشیم.

 

ماده ۲: تعاریف

 

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته: دوره ای بالاتر از دوره کارشناسی است که بر اساس برنامه های مصوب شورای گسترش آموزش عالی، به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه منتهی می شود.

 

شیوه آموزشی – پژوهشی (با پایان نامه): دوره ای که محتوی برنامه آن مشتمل بر واحد های درسی و پایان نامه است.

 

شیوه آموزشی (بدون پایان نامه): دوره ای با محوریت آموزش است که دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی بدون گذراندن پایان نامه دانش آموخته می شود.

 

شیوه پژوهشی: دوره ای با محوریت پژوهش که دستاورد آن صرفاً در راستای پژوهش ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی، ثبت اختراع و... استفاده شود و مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارائه پایان نامه است.

 

سمینار: منظور تحقیق و تتبع نظری است.

 

پایان نامه: فعالیت پژوهشی – تحقیقاتی است که در یک زمینه رشته تحصیلی مربوط و تحت راهنمایی استاد راهنما انجام می گیرد.

 

شورا: منظور شورای تحصیلات تکمیلی مؤسسه است.

 

موسسه: منظور دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مجری دوره‌ های کارشناسی ارشد است.

 

ماده ۳: شرایط ورود

 

الف- داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی

 

ب- دارا بودن مدرک رسمی پایان دوره کارشناسی اعم از پیوسته و ناپیوسته مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

ج- قبولی در آزمون ورودی مورد تایید وزارت یا کسب پذیرش از موسسه براساس مقررات مصوب

 

ماده ۴: دروس جبرانی

 

چنانچه رشته کارشناسی با رشته دوره تجانس نداشته باشد دانشجو باید به تشخیص گروه آموزشی، تعدادی از دروس را تحت عنوان جبرانی بگذراند.

 

تبصره ۱: حداکثر دروس جبرانی 12 واحد می باشد که در ابتدای دوره قبل از دروس اصلی ارائه می شود.

 

تبصره ۲: در انتخاب دروس، اولویت با دروس جبرانی است. تعیین تعداد و عناوین دروس براساس برنامه مصوب در هر رشته و زمان انتخاب آنها بر عهده شورای گروه است.

 

تبصره ۳: دروسی را که دانشجو قبلا در دوره کارشناسی گذرانده است، تکرار آن در صورتی که عنوان درس براساس سرفصل برنامه مصوب کارشناسی ارشد باشد، مجاز نیست.

 

تبصره ۴: حداقل نمره قبولی در هر درس اعم از دروس دوره یا جبرانی 12 است.

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

ماده ۵: مشاور تحصیلی

 

مؤسسه موظف است به تناسب تعداد پذیرفته شدگان در این دوره، مشاور تحصیلی برای هدایت دانشجویان تعیین نماید.

 

ماده ۶: تعداد واحدهای هر ترم

 

تعداد واحدهای درسی را که دانشجو باید در هر نیمسال تحصیلی در این دوره اخذ نماید حداقل 8 و حداکثر 12 است. تعداد واحدهای کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور نیز مانند سایر دانشگاه ها طبق همین آیین نامه می باشد. 

 

ماده ۷: حداقل نمره قبولی

 

حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۲ و میانگین کل قابل قبول در هر نیمسال ۱۴ است.

 

تبصره ۱: دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس، نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسالهای بعدی درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا نمره های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو، فقط ثبت و باقی می ماند. اما این نمره ها در محاسبه میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.

 

تبصره ۲: گذراندن دروس با استفاده از تبصره ۱، مشروطی دانشجو در نیمسال های قبل را خنثی نمی کند.

 

تبصره ۳: تسهیلات تبصره ۱ شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم کمیته انضباطی، نمره مردودی دریافت می کنند، نمی شود.

 

ماده ۸: مشروطی

 

چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می شود.

 

تبصره ۱: دانشجویی که دو نیمسال تحصیلی اعم از متوالی یا متناوب مشروط شود از تحصیل محروم می گردد.

 

تبصره ۲: درصورتیکه واحدهای انتخابی یا باقیمانده دانشجو در پایان هر نیمسال بنا به دلایل موجه و خارج از اراده دانشجو کمتر از ۸ واحد درسی برسد در اینصورت این نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل در سنوات تحصیلی وی محسوب می شود، اما میانگین نمرات این نیمسال در مشروط شدن دانشجو بی تاثیر است.

 

تبصره ۳: دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی از شرط حداقل واحد معاف است. اما چنانچه میانگین نمره دانشجو در این نیمسال کمتر از ۱۴ باشد، مشروط تلقی می شود.

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزییات ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

 

آیین نامه مدت تحصیل در کارشناسی ارشد

هر مقطع تحصیلی برای گذراندن آن، مدت زمان مشخصی دارد که داوطلب می بایست در آن زمان معین دوره خود را به اتمام برساند. در کنار این مسئله، امکان دارد که دانشجویی دچار شرایطی شود که نیاز به مرخصی داشته باشد یا دیگر قصد ادامه دوره را نداشته و تقاضای انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را داشته باشند. در زیر جزییات این مباحث را بیان کرده ایم.

 

ماده ۹: طول دوره

 

طول دوره مدتی است که دانشجو باید دروس تعیین شده آموزشی و نیز پژوهشی را بر اساس مقررات مربوط با موفقیت به اتمام برساند. حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته ۲ سال است. درصورتیکه دانشجو نتواند واحدهای دوره را در حداکثر مدت مجاز تحصیل با موفقیت بگذراند، از دانشگاه اخراج می شود.

 

تبصره ۱: در موارد خاص، شورای آموزشی موسسه می تواند حداکثر مدت مجاز تحصیل را تا یکسال افزایش دهد.

 

تبصره ۲: متناسب با میزان واحدهای جبرانی حداکثر به میزان یک نیمسال به سقف سنوات مجاز افزوده می شود.

 

ماده ۱۰: تحصیل همزمان

 

تحصیل همزمان در دوره کارشناسی ارشد در موسسه ها (اعم از دولتی و غیر دولتی) ممنوع است. اما شرایط گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد متفاوت است.

 

ماده ۱۱: مرخصی تحصیلی

 

دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در هر سه شیوه می تواند حداکثر یک نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده نماید، مدت مذکور جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می شود اما در ادامه امکان تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد را دارد.

 

ماده ۱۲: انصراف از تحصیل

 

دانشجو می تواند به هر دلیل از تحصیل اعلام انصراف نماید. در اینصورت باید درخواست درخواست خود را مبنی بر انصراف جهت اقدامات لازم شخصا و به صورت کتبی به آموزش دانشگاه تسلیم کند.

 

تبصره ۱: دانشجوی انصرافی یا اخراج از تحصیل ( مشروطی دو نیمسال، سنوات بیش از حد مجاز) موظف است به تعهداتی که سپرده است عمل نماید.

 

تبصره ۲: دانشجوی منصرف یا اخراج از تحصیل می تواند درصورت تسویه حساب کامل با مؤسسه مجدداً درآزمون شرکت نماید.

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در نحوه شرکت در دو گروه امتحانی ارشد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه شرکت در دو گروه امتحانی ارشد

 

 

 

 

 

آیین نامه نحوه ارزشیابی کارشناسی ارشد

در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مواردی وجود دارد که در ارزشیابی و نمره پایانی دانشجویان موثر است. این موارد شامل حضور دانشجویان در کلاس، نمره امتحان و یا پروژه های عملی و همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آنان می باشد که در ادامه به طور مفصل شرح داده ایم.

 

ماده ۱۳: حضور دانشجویان

 

حضور دانشجو در تمامی برنامه‌های درسی و دیگر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دوره الزامی است. غیبت دانشجو در هر درس نباید از 16/3 مجموع ساعات آن درس تجاوز کند، در غیر این صورت نمره دانشجو در آن درس صفر محسوب می شود.

 

تبصره 1: در صورتی که غیبت دانشجو در یک درس، بیش از حد مجاز بوده و از نظر مؤسسه، موجه تشخیص داده شود، آن درس از مجموعه دروس انتخابی دانشجو حذف می شود. در این صورت رعایت حد نصاب 8 واحد در آن نیمسال الزامی نیست. ولی آن نیمسال از نظر طول تحصیل برای دانشجو یک نیمسال کامل محسوب می شود.

 

تبصره 2: غیبت در شیوه پژوهشی، ارزیابی ناموفق واحدهای پژوهشی اخذ شده در آن نیمسال است که طبق نظر هیات داوران در مادة 33 انجام می شود.

 

ماده ۱۴: ارزیابی پیشرفت تحصیلی

 

ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس استاد درس می باشد و بر اساس حضور و فعالیت دانشجو در کلاس، انجام تکالیف و نتایج آزمون کتبی مستمر و پایانی برای دروس نظری در طول و پایان هر نیمسال تحصیلی انجام می شود.

 

ماده ۱۵: حذف نیمسال

 

در شرایط خاص، حدف یک یا تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست دانشجو و تایید موسسه قبل از شروع امتحانات و با رعایت و احتساب در سنوات تحصیلی امکانپذیر است.

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

حتما بخوانید: شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

ماده ۱۶: مهمانی

 

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد، انتقال و میهمانی در دوره کارشناسی ارشد ممنوع است.

 

تبصره 1: انتقال از دوره شبانه به روزانه، نیمه حضوری و مجازی به حضوری اعم از (روزانه و شبانه) و از دانشگاه‌های غیر دولتی به دانشگاه‌های دولتی ممنوع است.

 

تبصره 2: انتقال از یک شیوه به شیوه دیگر با رعایت سنوات دوره در اختیار موسسه آموزش عالی است.

 

تبصره 3: هر دانشجو در هر سه شیوه کارشناسی ارشد می تواند حداکثر دو نیمسال را با موافقت موسسه مبدا و مقصد به عنوان مهمان بگذراند.

 

ماده ۱۷: معادل سازی

 

معادل سازی و پذیرش واحدهای درسی گذرانده شده دانشجو در موسسه قبل طبق شیوه نامه مصوب موسسه امکان پذیر می باشد.

 

تبصره ۱: به ازای هر ۸ تا ۱۴ واحد از دروس معادل سازی شده، یک نیمسال از سنوات مجاز تحصیلی دانشجو کاسته می شود.

 

ماده ۱۸: واحد سمینار و پایان نامه

 

پذیرفته شده به شیوه آموزش محور بنا به تشخیص گروه آموزشی خود موظف به گذراندن ۲ تا ۴ واحد درس سمینار می باشد. تعداد واحد پایان نامه کارشناسی ارشد برای دوره های آموزشی- پژوهشی ۴ تا ۶ واحد درسی مطابق برنامه مصوب شورای برنامه ریزی آموزش عالی می باشد.

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

 

 

 

آیین نامه پایان نامه کارشناسی ارشد

واحد درسی پایان نامه برای دوره های آموزشی - پژوهشی و دوره های پژوهشی می باشد که متناسب با هر یک از این دو شیوه، تعداد معینی از واحد های درسی شامل پایان نامه می شود که دانشجو باید آن را برای اساتید داوران ارائه دهد. در زیر به توضیح این واحد درسی می پردازیم.

 

ماده ۱۹

 

تدوین پایان نامه (دوره پژوهشی) آخرین بخش دوره است که طی آن دانشجو موظف است در یک زمینه مربوط به رشته تحصیلی خود، زیر نظر استاد راهنما، به تحقیق بپردازد.

 

ماده ۲۰

 

دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول و قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی، موضوع پایان نامه خود را با نظر استاد یا اساتید راهنما و تأیید گروه مربوط انتخاب نماید. موضوع پایان نامه پس از تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده قطعیت می یابد.

 

ماده ۲۱

 

دانشجو موظف است تا پایان نیمسال دوم تحصیل، موضوع پایان نامه خود را در این شیوه با نظر استاد راهنما انتخاب کند. موضوع پایان نامه پس از تصویب شورای پژوهش و تحصیلات تکمیلی دانشکده با صدور احکام برای استاد راهنما و مشاور توسط معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده قطعیت می یابد.

 

تبصره ۱: ثبت نام دانشجو در نیمسال چهارم منوط به تصویب قطعی طرح پژوهشی پایان نامه در شورای پژوهش و تحصیلات تکمیلی دانشکده مربوط و صدور حکم استاد راهنما است.

 

ماده ۲۲

 

استاد مشاور به پیشنهاد استاد راهنما و پس از تایید شورای پژوهش و تحصیلات تکمیلی دانشکده (گروه) از بین اعضای هیات علمی یا متخصصان و محققان مربوط انتخاب و حکم او توسط معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده صادر می شود.

 

داوطلبان محترمی که دانشجوی کارشناسی ارشد می باشند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند. 

 

بیشتر بخوانید: ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد

 

ماده ۲۳

 

ارزشیابی پایان نامه در جلسه دفاعیه توسط هیاتی، متشکل از استاد (یا استادان) راهنما، استاد مشاور (حسب مورد) و دو نفر از اعضای هیات علمی یا متخصصان و محققان داخل یا خارج به عنوان استاد داور با معرفی شورای پژوهشی- تحصیلات تکمیلی دانشکده و نماینده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد.

 

تبصره ۱: جلسه دفاع با حضور حداقل سه نفر از اعضای هیأت داوران و نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده رسمیت می یابد. حضور استاد راهنما و یکی از دو نفر اعضای هیات علمی یا متخصصان و محققان داخل یا خارج در جلسه ضروری است.

 

تبصره ۲: نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه به عنوان ناظر و بدون حق رأی در جلسه دفاعیه شرکت می کند.

 

ماده ۲۴

 

پایان نامه توسط هیات داوران ارزشیابی شده و بر حسب نمره هیات داوران در ۵ درجه قرار می گیرد:

 

نمره از ۱۸ تا ۲۰ : عالی

 

نمره از ۱۶ تا ۱۷/۹۹ : بسیار خوب

 

نمره از ۱۴ تا ۱۵/۹۹: خوب

 

نمره از ۱۲ تا ۱۳/۹۹: قابل قبول

 

نمره از۱۲ کمتر: غیر قابل قبول

 

ماده ۲۵

 

دانشجو پس از انتخاب واحد پایان نامه، تا زمان دفاع موظف است براساس تقویم دانشگاهی در نیمسال (های) بعد نیز ثبت نام نماید. در این حال نمره پایان نامه در آخرین نیمسال تحصیلی، وارد کارنامه دانشجو می شود و در میانگین نمرات او منظور خواهد شد.

 

ماده ۲۶

 

در صورتی که پایان نامه، از نظر هیأت داوران غیر قابل قبول تشخیص داده شود، دانشجو می تواند در مدتی که از حداکثر مجاز تحصیل وی تجاوز نکند، پایان نامه خود را کامل و بار دیگر در زمانی که هیأت داوران تعیین می کنند از آن دفاع نماید.

 

تبصره ۱: اعطای گواهی گذراندن واحدهای درسی دوره به دانشجویی که به هر دلیل از ادامه تحصیل باز می ماند، حسب درخواست دانشجو پس از تسویه حساب بلامانع است.

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند اما این سوال برای آن ها به وجود آمده که آیا می توانند برای ارشد در رشته دیگری غیر از رشته مقطع کارشناسی خود شرکت کنند، می توانند اطلاعات لازم را از طریق لینک زیر بدست آورند.

 

بیشتر بخوانید: آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

 

سایر مقررات آیین نامه کارشناسی ارشد

 

ماده ۲۷

 

اجرای هر یک از شیوه‌ها «آموزشی- پژوهشی»، «آموزشی» و «پژوهشی» دردوره توسط مؤسسه با مجوز از شورای گسترش آموزش عالی مجاز است.

 

ماده ۲۸

 

در مواردی که آیین نامه ساکت است تصمیم گیری بر عهده شورا می باشد.

 

ماده ۲۹

 

آیین نامه دربر گیرنده اصول و ضوابط کلی دوره کارشناسی ارشد به سه شیوه اجرایی می باشد و مؤسسه موظف است دستورالعمل اجرایی آن را در چارچوب آیین نامه تدوین و پس از تصویب در شورا اجرا کند.

 

ماده ۳۰

 

تفسیر آیین نامه برعهده معاونت آموزشی وزارت است و در صورت بروز ابهام، نظر معاونت مذکور مورد استناد قرار خواهد گرفت.

 

 

داوطلبان محترمی که قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را دارند، لازم است بدانند آیا می توانند در کنکور شرکت نمایند یا خیر. برای پاسخ به این سوال می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

در ادامه بخوانید: محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص آیین نامه دوره کارشناسی ارشد را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔ تعداد غیبت های مجاز دانشجو برای هر درس چقدر می باشد؟

✔ تعداد غیبت های مجاز یک دانشجو 3/16 تعداد جلسات آن درس می باشد که جزییات آن در متن مقاله آمده است.



 

2- ✔ برای کارشناسی ارشد به شیوه آموزشی هم باید واحد پایان نامه را گذراند؟

✔ خیر همانطور که در متن مقاله اشاره شد برای کارشناسی ارشد به شیوه آموزشی درس پایان نامه وجود ندارد.



 

3- ✔ تعداد داوران جلسه دفاع چقدر است؟

✔ داوران حاضر در جلسه دفاع سه نفر می باشند که شرح این مسئله در متن مقاله آمده است.

منبع : آیین نامه دوره کارشناسی ارشد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Vw1O
نظرتان را بنویسید