تن تبرید چیست و چطور باید آن را محاسبه کرد؟

تن تبرید چیست و چطور باید آن را محاسبه کرد؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
محمد رضا علی رضایی

در دنیای تهویه مطبوع مفهوم های خیلی زیادی وجود دارد که برای هر یک از محاسبه های مختلف آن می توان استفاده کرد اما این که هر کدام را به عنوان مثال تن تبرید را در کجا استفاده کنیم یا نکنیم مهم است که در این مقاله در رابطه با این با شما عزیزان صحبت کردیم. فرمول یا مفهوم تن تبرید موضوعی پیچیده نیست ولی نیاز به مطالعه و تحقیق داره که باید در رابطه با آن اطلاعات کسب کنید. اگر برای شما هم این سوال وجود دارد که تن تبرید چیست بهتر است این مقاله را مطالعه کنید.

اگر به دنیای سیستم‌‌های تهویه مطبوع علاقه‌مند باشید یا حداقل برای انتخاب تهویه مطبوع تحقیق کرده باشید برای حداقل یکبار واژه تن تبرید را شنیده‌اید؛ اصلا تن تبرید به چه معناست؟  در این مقاله از سری مقالات مجله هورسان قصد داریم تا شما را با مفهوم تن تبرید آشنا کنیم و نحوه محاسبه آن را با هم بررسی کنیم پس اگر شما هم نمیدانید این واژه به چه معناست ما را تا انتها همراهی کنید.

اگر بخواهیم نگاه بسیار ساده‌ای به مفهوم تن تبرید داشته باشیم میتوانیم بگوییم به معنای POWER یا توان سیستم‌های تهویه مطبوع است یا به زبان دیگر ظرفیت انتقال حرارت در چیلر ، داکت اسپلیت و دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع است. تن تبرید در زبان انگلیسی با نماد RT نمایش میدهند که مخفف Ton of Refrigeration است. ولی قبل از اینکه بیشتر به بررسی مفهوم تن تبرید بپردازیم بهتر است نگاهی به تاریحچه پیدایش این سنجه در دنیای تهویه مطبوع بپردازیم.

سرگذشت تن تبرید:

در سال‌های پایانی 1800 میلادی در آمریکا برای خنک کردن دمای محیط از یخ استفاده می‌کردند؛ به اینصورت که بلوک‌های یک تنی یخ را در مسیر جریان هوای گرم قرار میدادند تا دمای محیط خنک شود. هر یک از مفاهیم یا فرمول های دنیای تهویه مطبوع تاریخچه خاصی نسبت به خودشان دارند، در اصل تاریخچه آن ها شاید بدرد ما نخورد ولی اینکه به عنوان مثال چرا تن تبرید نام گذاری شده است برای ما جذاب باشد و بتواند ذهن ما را نسبت به ما بقی موضوع آزاد تر کند.

از همین رو تعداد بلوک‌های 1 تنی یخ را معیار اندازه‌گیری قرار دادند؛ به طور مثال اگر یک محیط نیاز به سه بلوک یخی برای خنک ماندن در 24 ساعت را داشت میگفتند ظرفیت این فضا 3 تن یخ است.

این واحد اندازه‌گیری در سال 1903 توسط توماس شیپلی که رئیس انجمن سازندگان ماشین یخی ایالات متحده بود تایید و تصویب شد. در این بخش سعی کردیم تا به صورت تاریخی مفهوم تن تبرید را بررسی کنیم ولی برای شفاف سازی بیشتر نیاز است تا آن را به صورت علمی بررسی کنیم تا دید بهتری نسبت به این سنجه اندازه‌گیری در سیستم‌های برودتی داشته باشیم.

تعریف ساده تن تبرید

ما در مثال بالا کاملا توضیح دادیم که در گذشته برای خنک کردن محیط بلوک‌های 1 تنی یخ را در مسیر هوای گرم ورودی به محیط قرار میدادند.حال برای اینکه یک تعریف علمی ساده از تن تبرید داشته باشیم میتوانیم بگوییم که تن تبرید به میزان حرارتی گفته میشود که یک بلوک یخی یک تنی با دمای صفر درجه سلسیوس که برابر با 32 درجه فارنهایت است نیاز دارد تا در بازه زمانی 24 ساعت که معادل یک شبانه روز است به آب صفر درجه سلسیوس یا همان 32 درجه فارنهایت تبدیل شود؛ سعی کردیم خیلی ساده به شما توضیح بدهیم.

نکته بسیار مهم: یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های اندازه گیری در دنیا SI است که در این سیستم واحد اندازه گیری جرم، کیلوگرم است و اگر بخواهیم جرم یک تن یخ را محاسبه کنیم باید آن را به کیلوگرم تبدیل کنیم که چیزی معادل 1000 کیلوگرم می‌شود.

حال سوال اصلی اینجاست که ما دو سیستم اندازه گیری دیگر در آمریکا و انگلیس داریم:

سیستم انگلیسی را با نماد IP میشناسند، در این سیستم اندازه گیری یک تن برابر 2240 پوند است که اگر آن را به کیلوگرم تبدیل کنیم میشود 1016 کیلوگرم، سیستم آمریکایی را هم با نماد US نشان میدهند؛ در این سیستم یک تن برابر با 2000 پوند است که معادل 907 کیلوگرم است. به همین دلیل است مقدار تن در سیستم اندازه گیری آمریکایی کمتر از سیستم انگلیسی است و به همین دلیل به تن در واحد اندازه گیری آمریکایی تن کوچک می‌گویند.

خیلی از افراد تصور اشتباهی دارند و باور دارند که یک تن برابر 1000 کیلوگرم است ولی در واقعیت یک تن معادل 907 کیلوگرم که همان تن کوچک یا Short Ton است.

اگر علاقه مند به مطالعه ادامه مقاله هستید می توانید به لینک مرجع که در پایین صفحه نوشته شده است مراجعه کنید.
 

نظرتان را بنویسید