مدفوع سبز در نوزاد

مدفوع سبز در نوزاد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
یکی از راه های آسانی که به مادران کمک می کند تا اگر فرزندشان مشکلی دارد و یا بیمار است متوجه شوند رنگ مدفوع می باشد. بیماری های بسیاری روی رنگ مدفوع اثر می گذارند و کمک می کنند تا اگر بیماری در کودک وجود دارد متوجه آن شوند. اگر رنگ مدفوع تغییر کند حتما به این معنی نیست که کودک بیمار است. برای مثال مدفوع سبز نوزاد می تواند به علت غذایی که نوزاد خورده است و مصرف سبزیجات باشد.

بنابارین برای دریافت علت مدفوع سبز در نوزاد و درمان آن باید ابتدا به پزشک مراجعه کرده تا بهترین راه را انتخاب و عملی کرد. در این مقاله علت و راه درمان سبز شدن مدفوع کودک را بررسی می کنیم.



مدفوع سبز در نوزاد چگونه است و چه رنگی دارد
همانطور که عنوان کردیم رنگ مدفوع نوزاد یکی از بهترین راه ها می باشد برای اینکه اگر نوزاد بیمار باشد ما متوجه آن شویم. هر تغییر رنگ مدفوع نوزاد می تواند به یک دلیل خاص باشد. گاهی اوقات رنگ مدفوع نوزاد سبز می شود. رنگ مدفوع به صورت طبیعی به علت صفرایی که دارد قهوه ای رنگ می باشد اما رنگ مدفوع سبز نوزاد نیز می تواند طبیعی باشد و نشانه بیماری و مشکل نباشد.

صفرا ماده ای می باشد که از کبد تولید می شود و باعث می شود رنگ مدفوع طبیعی قهوه ای مایل به زرد باشد و زمانی که این رنگ را می بینیم می توانیم به سلامت کبد و پانکراس پی ببریم. رنگ ماده صفرا کمی متمایل به سبز می باشد به همین دلیل با مشاهده مدفوع سبز نوزاد نباید نگران شویم. اگر صفرا به میزان متفاوت و یا به شکل متفاوتی به مدفوع اضافه شود می تواند مدفوع سبز نوزاد را به وجود بیاورد.

دو علت بسیار شایع که باعث می شوند مدفوع نوزاد سبز رنگ شود نوع رژیم غذایی و وجود اسهال می باشد. اگر متوجه مدفوع سبز نوزاد و همراه با آن علائمی مانند کاهش آب بدن، استفراغ کردن بیش تر از یک بار در روز، تب با دمای بالای 38 درجه سانتی گراد و از دست دادن اشتها شدید حتما به پزشک مراجعه کنید تا نوزاد تحت درمان قرار بگیرد.

در دوران نوزادی فرزندتان ممکن است دفعات زیادی با تغییر رنگ مدفوع او برخورد کنید. اما باید بدانید مدفوع سبز نوزاد به تنهایی نمی تواند نگران کننده باشد. اگر همراه با علائم دیگر مانند آن هایی که عنوان کردیم باشد آنگاه برای اطمینان از سلامت فرزندتان بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: بی خوابی نوزاد




علت مدفوع سبز در نوزادان چیست
دلایل گوناگونی وجود دارند که باعث می شوند مدفوع نوزاد سبز شود که آن ها را عنوان می کنیم. علت مدفوع سبز نوزاد عبارت است از :

اولین مدفوع نوزاد : اولین مدفوع نوزاد حاوی موادی مانند آمونیاک، مخاط و سلول های مرده می باشد. حضور این مواد به علاوه صفرا باعث می شود که مدفوع به رنگ سبز تیره دربیاید. این حالت نیازی به نگرانی ندارد و بعد از چند روز رنگ مدفوع روشن می شود.

مصرف آهن : در صورتی که شیر خشک برای نوازد حاوی آهن باشد و یا در کنار تغذیه از شیر مادر به او قطره آهن داده شود مدفوع سبز نوزاد را مشاهده می کنیم.

عدم شیردهی مناسب : گاهی اوقات روش شیردهی به نوزاد درست نمی باشد و باعث می شود نوزاد تنها از شیر رقیق و شیرین اولیه استفاده کند و نتواند از شیر غلیظ و چرب استفاده کند. در این وضعیت مدفوع نوزاد سبز می شود. این موضوع گاهی علت شیر نخوردن نوزاد می شو.

رژیم غذایی مادر : در صورتی که مادر در دوران شیردهی سبزیجات در رژیم غذاییش زیاد مصرف کند و یا از مواد غذایی حاوی رنگ استفاده کند باعث می شود رنگ شیر او تغییر کند و این شرایط روی رنگ مدفوع نوزاد هم اثر می گذارد.



بیماری ویروسی یا باکتریایی نوزاد : اگر نوزاد به بیماری ناشی از باکتری یا ویروس مبتلا باشد رنگ و غلظت مدفوعش تغییر می کند.

مصرف غذاهای جامد : وقتی نوزاد بزرگتر می شود و از غذاهای جامد تغذیه می کند ممکن است مدفوع او سبز شود. به ویژه اگر حاوی حبوبات باشند.

وجود خلط : از دیگر علت مدفوع سبز در نوزاد وجود خلط است. وجود خلط می تواند باعث شود رگه های سبز در مدفوع دیده شوند.

وقتی شکم سریع کار می کند : اگر سرعت فعالیت دستگاه گوارش نوزاد بالا باشد صفرا فرصتی برای تغییر رنگ پیدا نمی کند در نتیجه مدفوع فرد به رنگ سبز در می آید.

وجود عفونت و یا آلرژی : در صورت وجود عفونت و یا آلرژی رگه های سبز و رگه های لزج لعابدار براق در مدفوع نوزاد دیده می شوند.

حتما بخوانید: کولیک نوزاد


راه های درمان مدفوع سبز نوزاد چیست
بعد از دانستن دلایل به وجود آمدن مدفوع سبز نوزاد باید بدانیم با چه راهکارهایی می توان مدفوع سبز را درمان کرد. در این بخش از مقاله راه های درمان مدفوع سبز کودک را عنوان می کنیم. گاهی اوقات علت مدفوع سبز نوزاد مشکلات گوارشی نوزاد و اسهال می باشد. راه های بسیاری برای درمان خانگی اسهال وجود دارد. اگر اسهال ادامه پیدا کرد و به درمان ها پاسخ نداد ممکن است نوزاد دچار دهیدراتاسیون شود به همین دلیل سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. سایر روش های درمان مدفوع سبز کودک عبارتند از :

اگر بروز این حال به دلیل مشکلات گوارشی، کنده شدن پرزهای روده و نوع غذا باشد باید رژیم غذایی کودک را تغییر دهید ؛

مصرف موادی که هضم و جذب غذا را بهبود می بخشند مانند آش گشنیز که از سبزی گشنیز، هویج، عدس و مقداری پونه درست می شود. این غذا به از بین رفتن یبوست و مدفوع سبز کمک می کند ؛

گاهی اوقات ممکن است رنگ سبز مدفوع به علت عفونت باشد در این صورت باید گیاهانی مانند پونه، آویشن را به غذای آبکی نوزاد اضافه کنید و یا ترکیب دمنوش ترنجبین با شیر خشک را به نوزاد بدهید ؛

گاهی اوقات سوء هاضمه نوزاد باعث می شود که شاهد مدفوع سبز نوزاد باشیم. برای رفع این مشکل نیز باید از درمان های گیاهی استفاده نماییم ؛

در صورتی که علت سبز بودن مدفوع سوء هاضمه باشد نباید خوراکی هایی که هضم سختی دارند را به کودک بدهیم. مانند برنج، سبزیجات خام و لبنیات. اگر از این مواد در غذای نوزاد استفاده شده باشد بهتر است مقداری زنجبیل یا دارچین به غذا اضافه شود تا هضم غذا را راحت تر کند ؛

برای از بین بردن سوء هاضمه کودکان شش ماه تا یک سال می توانید از سوپ، آب میوه، عسل و پودر سیر استفاده نمایید ؛



نکته آخر

اگر از درمان های گیاهی استفاده می کنید باید حتما به این مورد توجه کنید که فرزند شما به این مواد حساسیتی نداشته باشد. در صورت حساسیت نه تنها مدفوع سبز نوزاد درمان نمی شود بلکه واکنش های آلرژیک نیز در نوزاد به چشم می خورد. در همچین وضعیتی نباید از گیاهی که کودک به آن حساسیت دارد استفاده کنید و باید آن را با ماده دیگری که اثر مشترک با آن داشته باشد جایگزین کنید.

در ادامه بخوانید: مهدکودک برای نوزادان




سوالات متداول


1- مدفوع سبز در نوزاد چه رنگی است؟
رنگ مدفوع نوزاد یکی از بهترین راه ها می باشد برای اینکه اگر نوزاد بیمار باشد ما متوجه آن شویم که در متن مقاله رنگ مدفوع سبز مطرح شده است.




2- علت مدفوع سبز در نوزادان چیست؟
دلایل گوناگونی وجود دارند که باعث می شوند مدفوع نوزاد سبز شود که در متن مقاله علت آن مطرح شده است.




3- راه های درمان مدفوع سبز نوزاد چیست؟
بعد از دانستن دلایل به وجود آمدن مدفوع سبز نوزاد باید بدانیم با چه راهکارهایی می توان مدفوع سبز را درمان کرد که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : مدفوع سبز در نوزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J0WK
نظرتان را بنویسید