اهمیت شنیدن قصه شب برای کودکان

اهمیت شنیدن قصه شب برای کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

شنیدن قصه شب قبل از خواب برای کودکان بیش از آنکه در به خواب رفتن آنها کمک کند، از نظر روانی برای کودکان اهمیت دارد. شب زمانی است که بیشتر کودکان از آن در هراس هستند. تنهایی و تاریکی که در شب و هنگام خواب وجود دارد، کودکان را به فرار از شب می کشاند. اما فرار از شب و تاریکی آن برای کودکان چگونه است؟ کودکان دوست ندارند که تنها بخوابند حتی زمانی که بسیار بزرگ شده اند. این ترس از تنهایی به دلیل تاریکی است که در شب وجود دارد. به همین دلیل خواندن قصه شب برای کودکان تا حدودی آنها را از تاریکی و تنهایی قبل از خواب مصون می سازد.

قصه شب تنهایی کودکان را از بین می برد

ترسی که کودکان قبل از خواب دارند بیشتر به دلیل تنها خوابیدن است. کودکان خیال بافی را دوست دارند و این خیال بافی در هنگام شب بیشتر هم می شود. کودکانی که ذهن خلاقی دارند و یا آنکه قصه های غیر واقعی زیادی را می خوانند و یا می بینند، در هنگام شب بیشتر دچار خیال بافی می شوند. خواندن یک قصه شب قبل از خواب برای این کودکان باعث می شود که تا زمانی که کودکان به خواب بروند، پدرومادر در کنار او باشند. همین بودن پدرومادر در هنگام خواندن قصه شب  احساس امنیت به کودک می دهد و بدون اضطراب و استرس باعث به خواب رفتن کودک می شود. 

احساس ارزشمندی کودکان با شنیدن قصه شب

پدرومادر برای خواندن قصه شب زمانی را برای بودن در کنار کودک می گذرانند. فرض کنید که خواندن قصه شب را پدر خانواده انجام می دهد. پدری که تمام روز در خارج از خانه مشغول به کار بوده است و هنگام شب و زمان استراحت خود، برای کودک خود قصه شب می خواند. به نظر شما این کار پدر برای کودک چه معنایی می تواند داشته باشد؟؟؟ کودک حتی اگر بسیار کوچک هم باشد می تواند این را بفهمد که برای پدر خود آنقدر ازشمند بوده است که با وجود خستگی زیاد برای او قصه می خواند. این احساس ارزشمندی در کودک به او حس غرور و اعتماد به نفس می دهد. اعتماد به نفس در کودک خودباوری ایجاد می کند و در نهایت کودک را در آینده برای انجام همه کارها موفق می کند زیرا خود را باور دارد و برای خودش ارزش قائل است.

خواندن قصه شب و به خواب رفتن کودکان

یکی از فواید خوبی که خواندن قصه شب دارد، به خواب رفتن کودکان است. از گذشته های دور در هنگام شب لالایی برای خواب کودکان خوانده می شده است اما با بالا رفتن سواد پدرو مادرها و در دسترس بودن کتاب، خواندن کتاب و قصه شب به جای لالایی برای خواب کودکان قرار گرفته است. قصه شب نیز می تواند مانند لالایی برای خواب کودکان قبل از خواب خوانده شود و چه بسا بیشتر از لالایی بتواند در تسریع خواب کودکان کمک کند. نکته ای که در خواندن لالایی وجود دارد حرکاتی است که ممکن است برای کودکان خصوصاً نوزادان موثر باشد و با تکان دادن آنها باعث سریع خوابیدن آنها شود.

فایده خواندن قصه شب قبل از خواب

کودکان قبل از خواب به کارهایی که در طول روز انجام داده اند فکر می کنند. در واقع شب زمانی است که کودکان در محکمه ذهن خود به کارهای خوب و بد خود فکر می کنند. خواندن یک قصه شب قبل از خواب می تواند به کودک معیاری برای ارزیابی کارهای خوب و بد خود بدهد. کودک با شنیدن داستانی که در قصه شب برای او گفته می شود به اشتباهات خود پی می برد و در ذهن خود تثبیت می کند که فردای پس از بیداری کدام یک از کارهایی را که شخصیت های قصه شب انجام داده اند را انجام بدهد. 

لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید