چالش مخدری قاره های پنجگانه جهان

چالش مخدری قاره های پنجگانه جهان
ذخیره سازی
2
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
منصور
موادمخدر و تجارت آن، معضلی جهانی به حساب می آید. بیش از 170 کشور به طور جدی درگیر این پدیده شوم خانمان سوز هستند. درآمدهای ناشی از این تجارت که سالانه بیش از 1600 میلیارد دلار است، به اقتصاد بسیاری از این کشورها نفوذ کرده و بنیان اقتصادی آن ها را با فساد مواجه و متلاشی نموده است. علیرغم همه تلاش‌های ملّی، منطقه‌ای و جهانی، و تمامی منابع انسانی و اقتصادی اختصاص‌یافته، عواقب وخیم معضل مواد مخدر همچنان افزایش‌ یافته و به صورت کلی یکی از چالش‌های اصلی را که جامعه بین‌المللی با آن مواجه است ، شکل‌می‌دهد. این امر که هزینه استراتژی فعلی با خسارت‌های گسترده و دستاوردهای محدود آن نامتناسب است، قابل تأمل است. نگارنده تلاش دارد در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر؛ دراین یادداشت با استناد به گزارش مفصل 5جلدی 2017 دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) ؛ به برخی نکات کلیدی و برجسته این گزارش و منابع دیگر، دراین زمینه اشاراتی داشته باشد:

1- حدود 250 میلیون نفر از بزرگسالان، یا 5 درصدِ کلِ بزرگسالان جهان، حداقل یکبار در سال 2015 مواد مصرف کرده‌اند. نگران‌کننده‌تر این که تقریباً 29.5 میلیون نفر از این مصرف‌کنندگان، از اختلالاتی که در نتیجة مصرف مواد به وجود می‌آید رنج می‌برند. این به این معناست که مصرف مواد برای آن‌ها مضر است و ممکن است وابستگی پیدا کنند و نیاز به درمان داشته باشند.

2- تقریباً یک‌چهارم از کل مرگ ‌و میرهای ناشی از مصرف مواد از جمله بیش‌مصرفیِ منجر به مرگ که هرروزه نیز رو به افزایش است، در ایالات متحده اتفاق می‌افتد. مرگ‌های ناشی از بیش‌مصرفی مخدرها در ایالات متحده، فقط در طول سال گذشته، 11.4 درصد افزایش داشته، در طول سال‌های 1999 تا 2015 به سه برابرِ خود رسیده است؛ یعنی از 16849 به 52404 مورد؛ این تعداد، بالاترین تعدادی است که تاکنون برای این نوع مرگ‌ به‌ثبت رسیده‌است. در واقع، تعداد افرادی که در ایالات متحده هرساله در نتیجة بیش مصرفیِ اپیوئیدها می‌میرند بسیار بیشتر از آمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای یا خشونت است.

3- تقریباً 12 میلیون نفر در سراسر جهان، مواد مخدر تزریق می‌کنند. یک هشتم این افراد (1.6 میلیون نفر آن‌ها) با ویروس اچ ‌آی ‌وی و بیش از نیمی از آن‌ها (6.1 میلیون نفر) با ویروس هپاتیت سی زندگی می‌کنند.
برچسب ها
لینک مرجع https://goo.gl/ursx1q
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lXpl
نظرتان را بنویسید