انواع چوب مورد استفاده در گیتار

انواع چوب مورد استفاده در گیتار
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mahsa

انواع گیتار صدای متفاوتی دارد و می توان گفت هیچ دو سازی صدای یکسان تولید نمی کند. هر سازی صدای منحصر به فرد خود را دارد، حتی اگر سازها شبیه به یکدیگر باشند. علاوه بر مهارت نوازنده که در تولید صدای ساز موثر است، لحن صدای هر سازی به ساختار و  پرداخت آن بستگی دارد. هر بخش از ساختار ساز از جمله پرداخت ساز، سیم ها و رنگرزی اهمیت زیادی در تولید و لحن صدای گیتار دارد. اما مهم تر از همه چوب بکار رفته در گیتار است. نوع چوب، درجه کیفیت چوب، فرایند خشک شدن و مدت زمان عمر چوب در تعیین صدای گیتار نقش بسیار مهمی دارد.

از چه نوع چوب هایی برای تولید گیتار استفاده می شود

برای ساخت بخش های مختلف یک گیتار، نمی توان از یک نوع چوب استفاده کرد. هر یک از انواع مختلف چوب به دلیل ویژگی های خاص خود در انواع گیتار استفاده می شود. به طور مثال، از چوب صنوبر برای صفحه رویه گیتار آکوستیک استفاده می شود، اما برای ساخت گیتار الکتریک مناسب نیست. اما ویژگی اصلی چوب برای استفاده در ساختار یک گیتار، مقاومت و استحکام آن است اما باید از ویژگی تولید صدای خوب نیز برخوردار باشد. در ادامه به بررسی انواع چوب بکاررفته در ساختار گیتار و ویزگی های آن ها خواهیم پرداخت؛

چوب  افرا

چوب افرا یکی از انواع چوب بسیار مقاوم با میزان سختی بالاست که از استحکام و پایداری خوبی برخوردار بوده و صدادهی خوبی دارد. از چوب افرا در دسته ساز استفاده می شود که به دلیل مقاومت بالا و تقویت استحکام بدنه ساز می باشد. همچنین از چوب افرا در صفحه رویی بدنه گیتار نیز استفاده می شود که بیشتر به دلیل تولید صدای روشن و شفاف آن است.

چوب ماهون

چوب ماهون، نوعی از چوب با تراکم بالا و پایداری عالی است که چگالی بالای آن باعث تولید صدایی گرمتر از انواع دیگر چوب شده است. از چوب ماهون در بدنه گیتار الکتریک، کناره و پشت گیتار باس، صفحه رویه و کناره های گیتار آکوستیک استفاده می شود اما برای استفاده در قسمت فرت بورد چندان مناسب نیست.

چوب باس

چوب باس از درختان لیندن در منطقه آمریکای شمالی به دست می آید. چوب باس نرم و سبک بوده، رنگ روشنی دارد و صدای یکنواخت،گرم و متعادلی تولید می کند. از استحکام و پایداری خوبی برخوردار است اما به مقاومت چوب های دیگر نیست. از چوب باس اغلب در تولید بدنه گیتارهای الکتریک استفاده می شود. این چوب به وفور یافت می شود و فراوانی آن باعث شده تا قیمت مقرون به صرفه ای داشته باشد.

چوب توسکا ( آلدر)

چوب توسکا برای تولید گیتار در دهه 1950 و 1960 بسیار رایج بود و بیشتر گیتار های فندر در آن سال ها از چوب توسکا یا آلدر ساخته می شدند. چوب توسکا یا آلدر تقریبا سبک وزن بوده و صدای گرم، شفاف و قوی تولید می کند. چوب توسکا، توازن خوبی از فرکانس های پایین، متوسط و بالا را فراهم می کند و صدایی کامل را ارائه می دهد. امروزه استفاده از چوب آلدر در ساخت گیتار چندان رایج نیست چرا که قیمت نسبتا بالایی دارد .


 


 

برچسب ها
نظرتان را بنویسید