نظریه جبران درباره بازی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بازی از شروع حیات آدمی با او همراه بوده است ، چون بازی جزئی از حیات انسان است . بنابراین تاریخ شروع بازی با تاریخ انسان یکی است . بازی فعالیتی است که با تمایل ، اختیار و برای سرگرمی و بدون توجه به نتیجه در زمان فراغت انجام می شود و باعث نشاط و شادابی می شود . از طریق بازی می توان کودکان مضطرب ، پرخاشگر ، خجالتی ، عاطفی ، مایوس ، افسرده ، بیش فعال ، بدبین ، ترسو و ... را شناسایی کرد . کودکان به کمک بازی ها ، نیروی اضافی  خود را تخلیه می کنند ، رفع خستگی می کنند ، مسائل و مشکلات عاطفی خود را حل می کنند هم چنین از لحاظ جسمی و ذهنی رشد می کنند و برای بهتر زیستن در محیط اجتماعی آماده می شوند . از قدیم و گذشته بیان کرده اند کودکی که خوب غذا می خورد، خوب استراحت می کند و می خوابد و خوب بازی می کند حتماً سالم است . بازی فرایندی است که تقریباً در بیشتر حیوانات و در همه افراد تا پایان عمر ادامه دارد که علت آن بر حسب مراحل رشد و تکامل و تحت تاثیر عوامل مختلف است . نظریه های بازی مختلفی وجود دارد یکی از این نظریه ها ، نظریه جبران درباره بازی است .


در این مقاله به بررسی نظریه جبران درباره بازی می پردازیم .

حتما بخوانید: نظریه مارگارت لوون فلد



نظریه روان درمانی جبران درباره بازی
جبران مکانیزم دفاعی روانی مهمی است که به قول آدلر فرد برای از بین بردن حقارت ها و ناکامی های خود و ظاهر ساختن نوعی برتری به آن دست می زند . نظریه جبران درباره بازی از سال 1920 به بعد مورد توجه قرار گرفت ." ویی نی " و " رابینسون " از نظریه جبران طرفداری می کنند . این افراد به علت این که اهمیت زیادی برای بازی های جبرانی رمزی قایل بودند ، به بازی های جبرانی رمزی پرداختند ، در واقع با توجه به تعداد و تنوع این نوع بازی در بین کودکان ، جبران را اساسی برای تبیین بازی های کودکان قرار دادند . بدیهی است که تنها قسمتی از بازی های رمزی را می توان با نظریه بازی درباره جبران تبیین کرد که کودکان از طریق بازی می کوشند محرومیت ها ، ضعف ها و حقارت های خود را جبران کنند .

حتما بخوانید: نظریه تکرار فعالیت های اجدادی درباره بازی


بازی های رمزی
بازی های رمزی بازی هایی هستند که هیچ قانون خاصی ندارند و سازنده این بازی ها کودک است و این نوع بازی ها برای هر کودکی متفاوت است و در این جریان تعامل و ارتباط کودک با همسالان و هم بازی های شان به دیگران منتقل می شود . بازی در سن 2 سالگی تا 6 سالگی به علت تخیل کودک است و کودک به تنهایی بازی می کند . کودک با اشیا و وسایل در دسترس به گونه ای بازی می کند که در تخیل شان با آن رو به رو  هستند . مثلاً یک تکه چوب برای یک کودک نماد اسب است و بر آن سوار می شود و برای کودکی دیگر شمشیر است و با آن می جنگد .  

منبع :
روانشناسی بازی تالیف دکتر محمد علی احمدوند

در ادامه بخوانید: نظریه استراحت و رفع خستگی




سوالات متداول


1- نظریه روان درمانی جبران درباره بازی چیست؟
نظریه جبران درباره بازی از سال 1920 به بعد مورد توجه قرار گرفت که در متن مقاله به طور کامل ارتباط جبران با بازی مطرح شده است.




2- بازی های رمزی چیست؟
بازی های رمزی بازی هایی هستند که هیچ قانون خاصی ندارند و سازنده این بازی ها کودک است که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- جبران چیست؟
جبران مکانیزم دفاعی روانی مهمی است که به قول آدلر فرد برای از بین بردن حقارت ها به آن دست می زند و در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : نظریه جبران درباره بازی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qKyy
نظرتان را بنویسید