هدف اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی استعداد دانش آموزان است. آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجیدند و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند هر ساله شاهد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در این آزمون ها بودیم. در صورتی که با زیاد شدن تعداد داوطلبان و نفسگیر بودن رقابت بین آنها استعداد بسیاری از دانش آموزان نادیده گرفته می شد.
اجرای طرح شهاب به دانش آموزان کمک می کند تا استعداد ها و توانمندیهای خود را بشناسند. آموزش و پرورش نیز در این راستا تا کنون چهل قرار داد با دستگاه های مختلف تنظیم کرده است ،که ازآن جمله می توان به دانشگاه آزاد نجف آباد ،بنیاد ملی نخبگان ،خانه ریاضیات و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اشاره کرد.
نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس
هدف اصلی اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی حوزههای استعدادی دانشآموزان و همچنین هدایت لحاظ شده به صورت عمومی و برای همه آنهاست. به این صورت که نباید هیچگونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژهای برای هیچیک از آنها صورت گیرد.
چرخه شناسایی دانش آموزان مستعد، دارای چند مرحله است:
ابتدا، مدیران استانها،مدیران مدارس٬ معلمان، مشاوران و معاونان بر اساس روشهای استاندارد دورههای آموزشی مورد نیاز را میگذرانند.
در مرحله دوم٬ فهرست های شناسایی استعدادها در هشت زمینه:
- استعداد کلامی
- ریاضی
- هنری
- فضایی
- حرکتی
- اجتماعی
- علومتجربی
- فرهنگ دینی
توسط معلمان آموزشدیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه میشود و برای هدایت عمومی دانشآموزان و اولیای آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه ،فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می کند و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال میشود. همچنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگهداری میشود.