نمونه شکواییه شکایت از جرم رابطه نا مشروع

نمونه شکواییه شکایت از جرم رابطه نا مشروع
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
جرم رابطه نامشروع زمانی محقق می شود که زن و مردی که باهم ازدواج نکرده اند با یک دیگر بدون داشتن رابطه جنسی، ارتباط نامتعارف برقرار می کنند. جرم رابطه نامشروع به این دلیل که از جرایم عمومی محسوب می شود، هر شخصی می تواند از آن شکایت کند و مهلت شکایت از آن به مدت 5 سال پس از تحقق جرم است و همسر سابق فرد، بعد از طلاق هم می تواند از مجرم شکایت کند.





جرم رابطه نامشروع وقتی تحقق پیدا می کند که زن و مرد بدون اینکه با یکدیگر مزدوج باشند، اعمالی خارج از عرف ولی کمتر از رابطه جنسی داشته باشند. نتیجه این رفتار در صورتی که در دادگاه احراز شود، برای هر دو طرف 99 ضربه شلاق به عنوان مجازات، خواهد بود و تفاوتی ندارد این عمل به صورت مخفیانه باشد یا در محضر عموم صورت بگیرد. 

بسیار اتفاق می افتد که افراد با یکدیگر از این نوع ارتباط برقرار کنند و با توجه به غیر شرعی بودن این جرم و ارتباطی که این عمل با آبرو و حیثیت افراد و نظم عمومی دارد، حتما باید به آن مطابق قانون رسیدگی صورت بگیرد. اکثر جرایم بعد از انقضای مدت مشخص در قانون قابل شکایت در مراجع نیستند و یا فقط افرادی که در آن موضوع ذی نفع هستند یا زیان دیده اند می توانند از آن شکایت کنند.

از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که چه کسانی می توانند از این جرم شکایت کنند و نحوه ثبت شکایت از جرم رابطه نامشروع چگونه است  و آیا همسر سابق مجرم پس از طلاق هم می تواند به عنوان جرم رابطه نامشروع از متهم شکایت کند و سپس به این نکته خواهیم پرداخت که مدت زمان شکایت و مدارک لازم برای ثبت شکایت از این جرم از چه قرار است و در آخر هم نمونه ای از شکواییه برای شکایت از جرم نامشروع را ارائه خواهیم کرد.




چه کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند ؟
جرم رابطه نامشروع، زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد بدون اینکه باهم ازدواج کرده باشند، با یکدیگر به صورت خارج از عرف ولی بدون برقراری ارتباط جنسی رابطه داشته باشند و مجازات این جرم در صورت اثبات، 99 ضربه شلاق است. این جرم در قانون مجازات اسلامی این گونه تعریف شده است: "هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌شود."

یکی از سوالات در مورد این جرم این است که چه کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند ؟ جرم رابطه نامشروع از زمره جرایم عمومی است یعنی برای شروع پیگیری قضایی در این مورد نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست به عبارت دیگر بدون اینکه شاکی خصوصی شکایت کند ، نیروی انتظامی یا دادستان می تواند، رسیدگی به جرم را آغاز کند .

همچنین این نوع جرایم در دسته جرایم غیر قابل گذشت قرار دارد  به این معنی که اگر رسیدگی به این جرم با شکایت شاکی خصوصی آغاز شده باشد ، حتی در صورتی که شاکی رضایت بدهد ، رسیدگی به این جرم متوقف نخواهد شد. این به این دلیل است که جرم رابطه نامشروع از جرایمی است که علاوه بر خلاف شرع بودن ، موجب جریحه دار شدن وجدان عمومی و بر هم ریختن نظم نیز می شود و از این رو هر کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند.

لازم به ذکر است که نیروهای انتظامی در صورتی در این مسائل دخالت می کنند که جرم به صورت مشهود دیده شود . مثلا کسی که اقدام به در آغوش گرفتن زن نامحرم در خیابان می کند ، به صورت مشهود یکی از مصادیق جرم رابطه نامشروع را انجام داده است و اگر پلیس ببیند به راحتی می تواند آن ها را دستگیر کند.

حتما بخوانید: به چه رابطه ای نامشروع می گویند




نحوه ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع
 برای شکایت از جرم رابطه نامشروع، شاکی باید به دادسرایی که جرم در آن منطقه اتفاق افتاده است شکایت خود را ارسال کند و از این طریق شکایت خود را ثبت نماید. دادسرا صالح برای رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در تهران و شهرستان ها متفاوت است به این ترتیب که در تهران، دادسرای صالح، دادسرای ارشاد، و در شهرستان ها دادسرای عمومی می باشد. ثبت شکایت فقط از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک ممکن است.

پس از ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع و پرداخت هزینه دادرسی به هر کدام از طرق حضوری یا الکترونیکی تحقیق درباره جرم آغازشده و در صورت احراز جرم ، پرونده برای بررسی و صدور حکم به دادگاه ارسال می شود تا بررسی های لازم در دادگاه انجام شود و در صورتی که تحقق این جرم اثبات شد، دادگاه برای مجازات مجرمین حکم صادر کند.

بیشتر بخوانید: مجازات جرم رابطه نامشروع و تبدیل آن به جزای نقدی


مدت زمان شکایت رابطه نامشروع
برای این که شکایت شاکی در مراجع قضایی شنیده بشود باید در مدت زمان معینی که در قانون مشخص شده است، برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه کند که به این مدت زمان در اصطلاح حقوقی مرور زمان می گویند. جرم رابطه نامشروع هم از این قاعده مستثنی نیست و بر خلاف زنا که مرور زمان ندارد، بعد گذشت مدتی دیگر نمی توان از جرم رابطه نا مشروع شکایت کرد.



مجازات جرم رابطه نامشروع، 99 ضربه شلاق تعزیری است که طبق تعریف قانون مجازات اسلامی این مجازات از نوع تعزیری درجه 6 می باشد که مرور زمان آن برابر با 5 سال پس از وقوع جرم است که یعنی شاکی می تواند تا 5 سال بعد از وقوع جرم به مراجع قضایی شکایت ببرد.

بیشتر بخوانید: فرق رابطه نامشروع و زنا


مدارک لازم برای شکایت
شکایت از جرم رابطه نامشروع به طریق حضوریو با مراجعه به  دفاتر خدمات قضایی و تکمیل فرم شکواییه  امکان پذیر است. این دفاتر پس از تنظیم شکواییه، آن را برای دادسرای صالح ارسال کرده تا تحقیق در مورد جرم آغاز شود. مدارک لازم برای شکایت در دفاتر خدمات قضایی از قرار زیر است:

1به همراه داشتن اصلی کارت ملی

2کارت اعتباری برای پرداخت هزینه دادرسی

3ضمائم شکواییه من جمله اسناد، ادله و شهادت شهود

بیشتر بخوانید: رابطه نامشروع تلفنی



آیا شکایت از رابطه نامشروع بعد از طلاق امکان دارد ؟
جرم رابطه نامشروع از جرایم عمومی است و به دلیل تاثیراتی که این عمل بر نظم اجتماعی دارد، و هر کسی می تواند بدون این که ذی نفع باشد از جرم رابطه نامشروع شکایت کند حتی اگر همسر او نباشد و طلاق گرفته باشد. همچنین این جرم از دسته جرایم غیر قابل گذشت است به این معنی که وقتی این شکایت در مراجع مطرح شد، حتی اگر شاکی رضایت داد، پیگیری این جزم متوقف نمی شود. 

به خاطر داشته باشید بعد از طلاق در صورتی می توانید از جرم رابطه نامشروع شکایت کنید که بیشتر از 5 سال از وقوع این جرم نگذشته باشد.



نمونه شکایت رابطه نامشروع
برای طرح شکایت از جرم رابطه نامشروع لازم است ابتدا شکواییه ای تنظیم شود و سپس به مراجع قضایی مربوطه تقدیم شود. این شکواییه قالب به خصوصی دارد و باید با دقت و ظرافت خاصی تنظیم شود. در زیر نمونه شکایت از رابطه نامشروع را مشاهده می کنید و شما می توانید در صورت نیاز به تنظیم شکایت جرم رابطه نامشروع مشخصات خود را جایگزین جاهای خالی کنید.



شاکی …………………. به نشانی ……………………………………………………………………………

مشتکی عنهما: ……………………. به نشانی ………………………………………………………………..

 .............................................. به نشانی ........................................................................................

تاریخ وقوع جرم …………….. محل وقوع جرم ………………………………………………………

موضوع: رابطه نامشروع مادون زنا

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …………………………

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند: اینجانب ……….. (شاکی) به استناد سند ازدواج شماره ………….. همسر دائمی …...…… (مشتکی‌عنه) برای مدت ..........سال می‌ باشم. در تاریخ .......طبق اظهارات شهود، مشتکی عنه همراه با ............. در مکان های عمومی در حالی که دست در دست یکدیگر داشته اند مشاهده شده اند و پس از آن با پیگیری تماس های تلفنی مشتکی عنه و پیامک های ایشان مشخص شد که در زمان های دیگر نیز با یکدیگر ملاقات داشته اند. تماس ها و شهادت شهود به پیوست شکایت نامه ضمیمه شده است. لذا، به استناد ماده 637 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب سال 1375 با عنوان رابطه نامشروع مادون زنا تقاضای رسیدگی و تعقیب و مجازات نامبردگان را دارم.

با تشکر و سپاس فراوان

امضاء

در ادامه بخوانید: رابطه نامشروع در فضای مجازی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شکایت از جرم رابطه نامشروع در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی تلفنی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از جرم رابطه نامشروع پاسخ دهند.





سوالات متداول


1- شکایت از جرم رابطه نامشروع به چه طریق ممکن است؟
شکایت از جرم رابطه نامشروع با تنظیم شکوائیه و تقدیم آن به مراجع قضایی ممکن است که نمونه آن در متن آورده شده است.


2- مدت زمان شکایت از جرم رابطه نامشروع چقدر است.
مدت زمان شکایت از جرم رابطه نامشروع 5 سال پس از وقوع جرم است که جزئیات نحوه شکایت در متن توضیح داده شده است.


3- آیا امکان شکایت از جرم رابطه نامشروع بعد از طلاق وجود دارد؟
بله در صورتی که از وقوع جرم بیشتر از 5 سال نگذشته باشد امکان شکایت از جرم رابطه نامشروع بعد از طلاق وجود دارد که نحوه شکایت در متن توضیح داده شده است.

منبع : نمونه شکواییه شکایت از جرم رابطه نا مشروع
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J0Pv
نظرتان را بنویسید