اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور می پردازیم .





یکی از مهم ترین و نگران کننده ترین آثار طلاق و جدایی زن و شوهر ، مسئله نگهداری و حضانت فرزندان است و آینده فرزندان تحت تاثیر تصمیماتی است که والدین یا قاضی دادگاه برای آنان می گیرد . قانونگذار درباره حضانت فرزندان قوانین مختلفی را تدوین کرده است . یکی از سوالاتی که اکثر افرادی که حضانت فرزند بعد از طلاق را به عهده دارند این است که در صورت داشتن حق حضانت می توانند فرزند را از کشور خارج نمایند و یا نیاز به اجازه هریک از والدین به صورت جداگانه است . درصورتی که پدر عهده دار حضانت فرزند باشد آیا نیاز به کسب اجازه از مادر طفل نیز هست ؟ و یا آیا مادر می تواند جلوی خروج فرزند به خارج از کشور را بگیرد ؟ در این مقاله به بررسی اینکه آیا اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور ضروری است ؟ و اجازه دادگاه برای خروج از کشور ، می پردازیم . 




آیا اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور ضروری است ؟
برای پاسخ به این سوال که آیا اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور ضروری است ؟ باید گفت ، زمانی که حق حضانت و نگهداری طفل به پدر واگذار شده است ، فرزند برای اخذ گذرنامه و خروج از کشور نیاز به اجازه مادر ندارد . اما به دلیل آنکه حق ملاقات مادر برای دیدن فرزند از بین می رود مادر می تواند در صورت عدم رضایت خروج فرزند از کشور به اداره گذرنامه مراجعه نماید و درخواست خروج از کشور فرزند را بدهد .

درصورتی که حضانت فرزند به پدر سپرده شده باشد ، پدر می تواند بدون اجازه مادر برای فرزند گذرنامه بگیرد ، اگرچه فرزند زیر 18 سال باشد .







اجازه دادگاه برای خروج از کشور
اجازه دادگاه برای خروج از کشور بدین صورت است که : دادگاه می تواند در صورتی که مصلحت کودک یا مجنون اقتضا کند و به نفع کودک باشد بنابر درخواست ذینفع و با دریافت تضمین و تامین مناسب برای باز گرداندن کودک اجازه خروج کودک را صادر نماید . 
برای اطلاع از ممنوع الخروج بودن یا نبودن ، افراد می توانند به سامانه  استعلام ممنوع الخروجی مراجعه نمایند . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور پاسخ دهند .

منبع : اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/EzRN
نظرتان را بنویسید