معافیت تحصیلی خارج از کشور

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
شاید بسیاری از مشمولان علاقه داشته باشند که برای تحصیل به خارج از کشور بروند، ولی خدمت سربازی سدی در برابر رسیدن به این خواسته آن ها است. معافیت تحصیلی خارج از کشور برای مشمولانی که دارای شرایط خاصی باشند صادر می شود تا بتوانند در دانشگاه مورد نظر خویش تحصیل کرده و سپس به سربازی اعزام شوند.




ادامه تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از افراد ایرانی بسیار مهم می باشد؛ اما مشمولان نمی توانند به راحتی به یک کشور خارج از ایران برای تحصیل کردن، عازم شوند. البته مجوزی وجود دارد که به مشمولان نیز اجازه ادامه تحصیل در خارج از کشور مانند دیگر دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور را می دهد که آن مجوز، «معافیت تحصیلی خارج از کشور» می باشد.

صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور برای مشمولان دارای شرایط خاصی است که مشمولان با داشتن آن شرایط می توانند مراحل لازم برای دریافت معافیت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را طی کنند . به همین دلیل برای آشنایی با شرایط و مراحل این فرآیند در ادامه مقاله قصد داریم شما را با شرایط معافیت تحصیلی خارج از کشور و مراحل دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور آشنا کنیم.



شرایط معافیت تحصیلی خارج از کشور
مشمولانی که به سن اعزام به سربازی رسیده ولی قصد ادامه تحصیل دارند می توانند با دریافت معافیت تحصیلی، زمان اعزام به خدمت خود را به تعویق بیاندازند. معافیت تحصیلی برای خارج از کشور، برای دو گروه دانش آموزان مدارس و دانشجویان قابل دریافت می باشد. البته دارا بودن شرایط معافیت تحصیلی خارج از کشور برای مشمولان الزامی می باشد که در ادامه برای آشنایی شما با این شرایط، آن ها را ذکر می کنیم.



معافیت تحصیلی برای دانش آموزان مقیم خارج از کشور:

طبق قانون نظام وظیفه، کسانی که در خارج از کشور ایران مقیم بوده و فرزندانشان به سن مشمولیت رسیده اند و در یکی از مدارس ایرانی آن کشور یا مدارسی که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش هستند تحصیل می کنند، حداکثر تا 6 ماه فرصت دارند که به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور مراجعه کنند.

این دسته از دانش آموزان دارای شرایط معافیت تحصیلی خارج از کشور هستند و می توانند تا سن 20 سالگی در دبیرستان به تحصیلات خود ادامه دهند.



معافیت تحصیلی برای دانشجویان:

صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور برای دانشجویان دارای دو شرط زیر می باشد :



اگر مشمول مقیم خارج باشد و در یکی از مدارس خارج از کشور مدرک متوسطه خود را دریافت کرده است:

این دسته از مشمولان اگر در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران قبول شوند، تا 1 سال فرصت دارند که به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور مراجعه کنند و مراحل دریافت معافیت تحصیلی و تحصیل در خارج از کشور را انجام دهند.



اگر مشمول از یکی از مدارس داخل ایران مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشد:

متاسفانه امکان ادامه تحصیل برای این دسته از مشمولان در مقطع کارشناسی در خارج از کشور مهیا نیست؛ اما دانشجویان مشمول ایرانی که مدرک کارشناسی یا بالاتر خود را در یکی از دانشگاه های داخل ایران دریافت کرده باشند، دارای شرایط معافیت تحصیلی خارج از کشور هستند و می توانند برای ادامه تحصیل (فقط مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر) به خارج از کشور بروند.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی



مراحل صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور
اگر شما در یکی از دانشگاه های خارج از کشور (مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) پذیرش گرفته باشید می توانید نسبت به مراحل معافیت تحصیلی خارج از کشور اقدام کنید. صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور مطابق روند زیر انجام می شود.



ابتدا شما باید نامه پذیرش دانشگاه را دریافت کنید و بعد از آن در سامانه نشا ثبت نام کنید. برای ورود به سامانه نشا روی لینک زیر کلیک کنید.



ورود به سامانه نشا



در مرحله بعدی شما باید پرینت صفحه پذیرش دانشگاه را به سازمان امور دانشجویان مرکزی در تهران ببرید. آدرس این سازمان در تهران، میدان فردوسی، خیابان موسوی واقع شده است. اگر دانشگاهی که در آن پذیرش شده اید مورد تایید وزارت علوم بود، می توانید معافیت تحصیلی خود را دریافت کنید.



شما باید نامه پذیرش دانشگاه را به همراه مدارک مورد نیاز برای صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور (مانند عکس تمام رخ، شناسنامه، کارت ملی و ...) را به سازمان امور دانشجویان تحویل دهید. پس از تحویل این مدارک، سازمان به شما یک نامه ای مبنی بر موافقت برای تحصیل در دانشگاه خارج از کشور می دهد که لازم است آن را به نظام وظیفه تهران تحویل دهید.



در نظام وظیفه، از شماره مبلغی برای باز کردن حساب خواسته می شود که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: مراحل اعزام به خدمت سربازی
پس از پرداخت مبلغ مورد نظر می توانید به باجه تحصیلی خارج از کشور در سازمان نظام وظیفه بروید و نامه معافیت تحصیلی برای خارج از کشور را مانند تصویر زیر تحویل بگیرید.







این نامه به شما می گوید که در طول مدت تحصیل از خدمت سربازی معاف هستید. طول سنوات تحصیلی خارج از کشور مشابه سنوات تحصیلی داخل ایران می باشد. البته شما بعد از صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور می توانید به مدت یک سال بیشتر از سنوات اصلی، به تحصیل بپردازید.



پس از اینکه نامه معافیت تحصیلی خارج از کشور را دریافت کردید باید مجددا وارد سامانه نشا شوید و این برگه را در قسمت وظایف شما آپلود کنید.



پس از اینکه تمام مراحل معافیت تحصیلی خارج از کشور در سازمان نظام وظیفه تهران انجام شد به شما نامه ای داده می شود که مجوز صدور پاسپورت، ورود و خروج شما در آن نامه صادر شده است. در واقع، شما با در دست داشتن این نامه ممنوع الخروج نیستید و می توانید از کشور برای ادامه تحصیل خارج شوید.

بیشتر بخوانید: مدت زمان خدمت سربازی


نکات مهم برای مشمولان در حال تحصیل در خارج از کشور
 مدت اعتبار معافیت تحصیلی برای مشمولان در حال تحصیل خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که بعد از اتمام این زمان اگر شما به خدمت سربازی نروید جزو سربازان غایب محسوب می شوید و تمام پولی که در سپرده قرار داده اید، می سوزد. بنابراین سعی کنید در زمان مشخص و پس از اتمام معافیت تحصیلی به ایران باز گردید تا دچار غیبت سربازی نشوید.

یک نکته مهم که شاید برای بعضی از دانشجویان مورد سوال باشد این است که آیا برای هر مقطع تحصیلی (کارشناسی ارشد یا دکتری) باید یک معافیت تحصیلی خارج از کشور جداگانه دریافت کرد؟ بله، اگر شما در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های خارج از کشور هستید، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری باید مجددا معافیت تحصیلی در خارج از کشور را دریافت نمایید.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا به مشمولانی که قصد دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور را دارند اطلاعات لازم را داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند.

در ادامه بخوانید: معافیت دائم سربازی



سوالات متداول


1- کدام یک از مشمولان امکان دریافت معافت تحصیلی خارج از کشور را دارند ؟
معافیت تحصیلی خارج از کشور برای دو گروه دانش آموزان و دانشجویان واجد شرایط صادر می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




2- مراحل صدور معافیت تحصیلی خارج از کشور چیست ؟
مشمولان در ابتدا باید به سایت نشا مراجعه کرده و سپس طبق راهنمای داخل متن مقاله مراحل دریافت معافیت تحصیلی را طی نمایند.




3- مدت اعتبار معافیت تحصیلی خارج از کشور چقدر است ؟
مدت اعتبار معافیت ها بر اساس مقطع تحصیلی مشمول مشخص می شود و پس از اتمام تحصیل اگر مشمول به کشور خود بر نگردد به عنوان سرباز غایب شناخته می گردد.

منبع : معافیت تحصیلی خارج از کشور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1JAm
نظرتان را بنویسید