تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر

تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر
ذخیره سازی
1
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
داشتن اطلاعات کافی از همسر و شناخت بیشتر دنیای درونی همسر باعث می شود سوء تفاهم ها میان شما بهتر حل شده و زندگی مستحکم تر و صمیمیت بیشتری با یکدیگر داشته باشید . یکی از ابزارها در این زمینه استفاده از تمرینات نقشه راه عشق است که به شما کمک می کند با دنیای درونی همسرتان آشنا شده و روابطتان را بهبود ببخشید .

در این مقاله تمرین هایی ارائه می شود که به شما کمک می کند به بصیرت کافی درباره دنیای درون خود و همسرتان دست یابید و از جزئیات نقشه راه خود و شریک زندگی تان بیشتر مطلع شوید . توجه داشته باشید شناخت هر چه بیشتر همسرتان و کاوش در درون خود باید امری مداوم بوده و تا آخر عمر ادامه داشته باشد . در ادامه این مقاله تمرین دوم و سوم آشنایی با دنیای درونی همسر و خودتان را بیان می کنیم . 



تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر
گاتمن ( Gottman ) می گوید زوج هایی که به مدت طولانی در کنار هم می مانند به دلیلی با هم زندگی می کنند و این علت معمولاً به خاطر رابطه جنسی عالی ، نبود مشاجره یا قدرت اراده نیست . این همسران اغلب به این دلیل با هم می مانند که یکدیگر را دوست دارند و دوست داشتن با شناخت خوب از زن و شوهر و علاقه مند ماندن به همدیگر مرتبط است .

بدون داشتن نقشه عشق واقعاً نمی توانید با همسرتان زندگی کنید . اگر همسرتان را به خوبی نشناسید چگونه می توانید او را دوست داشته باشید ؟ اگر برای شناخت همسرتان وقت نمی گذارید پس اساساً به این دلیل با او زندگی می کنید که گزینه های دیگری ندارید . اگر چنین است لازم نیست آن را به همسرتان بگویید و می توانید باز هم به همدیگر علاقه مند شوید .

تمرین های نقشه راه عشق و تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر به شما در این زمینه کمک می کنند . این تمرین ها شامل تمرین شناخت علایق همسر ، طراحی نقشه راه عشق و من کیستم است که اولین تمرین آن در مقاله ای دیگر مطرح شده و به دو تمرین دیگر در این مقاله پرداخته شده است .








طراحی نقشه راه عشق
اگر تمرین اول را انجام داده و درک بهتری از نقشه راه عشق پیدا کرده باشید وقت آن است که جدی تر روی این نقشه و شناخت همسرتان تمرکز کنید و این تمرین را هر روز انجام دهید . سعی کند اصول و اطلاعات اولیه را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید شناخت بهتری از دنیای درونی همسرتان پیدا کنید .
اگر همسرتان غایب است فقط بخش مربوط به خودتان را پرکنید ولی نتیجه بهتر زمانی حاصل می شود که هر دو طرف در تبادل این اطلاعات سهیم باشند . یک دفترچه یاداشت جداگانه داشته باشید و هر بار که تمرین می کنید پاسخ هایتان را روی آن بنویسید . 
فراموش نکنید که در مورد آنچه همسرتان به شما می گوید داوری نکنید و نصیحتش نکنید . این یک تمرین حقیقت یابی و به دست آوردن اطلاعات است بنابراین شما باید به گفته های همسرتان گوش کنید و فقط اطلاعات جمع آوری کنید . 
سوالات تمرین : 
حضور اشخاص در زندگی همسر من : 
دوستان : .......................................................................................................
دوستان قدیمی : .........................................................................................
رقبا، حریفان ، دشمنان : ...........................................................................
رویدادهای مهم اخیر در زندگی همسرم : .............................................
رویدادهای مهم آینده در زندگی او : ......................................................
استرس های فعلی همسرم : ......................................................................
نگرانی های فعلی همسرم : ......................................................................
امیدها و آرزوهای همسرم برای خود و برای دیگران : ........................

تمرین های آشنایی با دنیای درونی همسر ، برای اینکه موثرتر بوده و صمیمت و تفاهم میان شما و همسرتان را افزایش دهد ، نباید فقط یک دورنما ایجاد کند بلکه باید عمق زیادی داشته باشد که در تمرین سوم به آن پرداخته شده است .




من کیستم ؟
این تمرین باعث می شود به اطلاعات زیادی در مورد خودتان و همدیگر دست پیدا کنید . حتی اگر در مقابل هم بسیار صادق هستید و فکر می کنید همه چیز را درباره هم می دانید باز هم این تمرین را انجام دهید زیرا همیشه چیزهایی هستند که شما نمی دانید .

بهتر است این تمرین را سر موقع و بدون مزاحمت دیگران انجام دهید ، می توانید تمرین را به بخش های مختلف تقسیم کنید تا در دفعات مختلف انجامش دهید . پس از پایان کار کاغذهای یادداشت خود را با هم عوض کنید تا از نوشته های همسر خود مطلع شوید و درباره آن بحث کنید .



 زحمت های من و نتایج آن : 

چه اتفاقی در زندگی تان افتاده که به آن افتخار می کنيد؟ درباره موفقيت های روحی خود ، درباره اوقاتی که وضع بيش از حد انتظار شما خوب از کار در آمد ، بنويسيد . به استرس ها و مشکلاتی که بر آنها غلبه کرديد اشاره کنيد . به حوادث کوچکی اشاره کنيد که ممکن است هنوز برايتان مهم باشند ، اين حوادث می توانند مربوط به دوران کودکی يا گذشته های اخير شما باشند . به چالش های زندگی تان که با آنها به خوبی مواجه شديد اشاره کنيد . 

اين موفقيت ها چگونه زندگی شما را شکل دادند ، چه تأثيری بر انديشه شما درباره خودتان و توانمندی هايتان بر جای گذاشتند ؟ چگونه بر تلاش هایی شما برای رسيدن به هدفهايتان تأثير گذاشتند ؟

احساس غرور و افتخار چه تأثيری بر زندگی شما بازی کرده ؟ آيا پدر و مادرتان نشان دادند که به داشتن فرزندی چون شما افتخارمي کنند ؟ چگونه اين کار را کردند ؟ سايرين نسبت به موفقيت هايی شما چه واکنشی نشان داده اند؟

آيا پدر و مادرتان نشان دادند که شما را دوست دارند و چگونه این کار را می کردند ؟ اين جريان چه تأثيری بر ازدواج شما گذاشته است؟

احساس غرور نسبت به موفقيت هايتان و زحمت های شما چه تأثيری بر ازدواج شما داشته است ؟ می خواهيد همسرتان در اين خصوص چه نکاتی بداند؟ دوست دارید همسرتان جنبه های گوناگون طرح های گذشته و آینده تان را بداند ؟ شما و همسرتان عامل غرور را چگونه در زندگی خود اعمال می کنید ؟





 زخم ها و مرحم های من : 

در زندگی چه دوره های و وقایع سختی را پست سر گذاشته اید ؟ هر گونه صدمه روحی بزرگی که تحمل کرده اید ، زیان های بزرگ ، یاس ها و نا امیدی های خود را به طور کامل بنویسید . هم چنین آسیب ها و شوک های عمیق روانی که در کودکی و نوجوانی داشته اید بنویسید . 

 چگونه این مشکلات را پشت سر گذاشتید و چه آثاری روی شما گذاشتند ؟ 

چگونه نیروی لازم برای بهبود خود را به دست آوردید و پس از این ناملایمات خود را بازسازی کردید ؟ 

براي اينکه ديگر با اين مشکلات روبه رو نگرديد چه برنامه ای داريد؟ 

این صدمات و روش های مقابله با آن ها چه تاثیری روی شما گذاشتند ؟ کدام یک از این اتفاقات را مایل هستید همسرتان بداند و درک کند ؟ 



 دنیای عاطفی من : 

وقتی که بچه بودید خانواده شما مورد زیر را چگونه برای شما ابراز می کردند ؟                                                  خشم ، عصبانیت ، اندوه ، ترس ، محبت ، علاقه نسبت به اعضای خانواده 

آيا در دوران کودکی شما خانواده تان مجبور بود با يک مشکل احساسی خاص کنار بيايد ؟ این مشکل چه تاثیری بر زندگی زناشویی فعلی شما یا روابط قبلی تان با خانواده و خواهر و برادرتان داشت ؟ 

درباره ابراز احساسات ، به خصوص احساساتی مثل غم و اندوه ، خشم ، هراس ، غرور و عشق ، چه نظری داريد ؟ آيا ابراز موردی از آنچه نام برديم برايتان دشوار است ؟ در اين زمينه چه دیدگاهی داريد؟

چه تفاوتی بین شما و همسرتان در ابراز احساسات وجود دارد ؟ چه چیزی پشت این تفاوت ها وجود دارد ؟ تاثیر این تفاوت ها در زندگی شما چیست ؟ 



 ماموریت و میراث من : 

تصور کنيد در گورستان ايستاده ايد و به سنگ قبر خود نگاه مي کنيد .دوست داريد روی سنگ قبرتان چه جمله ای نوشته شده باشد ؟ 

آگهی ترحیم خود را نیز بنویسید . دوست دارید مردم درباره شما و گذشته تان چکونه فکر کنند ؟ 

هدف تان در زندگی چیست ؟ زندگی برایتان چه معنایی دارد ؟ در جست و جوی چه دستاوردی هستید ؟ بزرگ ترین چالش زندگی تان کدام است ؟ 

دوست دارید بعد از مرگ خود چه میراثی بر جای بگذارید ؟ 

کدام بخش از هدف های شما هنوز تحقق نیافته اند ؟



 دوست دارم چه کسی بشوم ؟
ما اغلب همان کسی می شویم که خواسته ایم بشویم ، در این راستا موانعی بوده اند که مجبور بوده ایم با آنها بجنگیم و بر آنها غلبه کنیم . 

کسی را که دوست داری آن بشوی توصیف کن .

چگونه می توانی به خودت کمک کنی تا آن آدم دلخواه بشوی ؟ 

تا کنون با چه چالش هایی برای تبدیل شدن به آن شخصیت مطلوب رو به رو بوده ای ؟ 

با چه موانعی در درون خود مجبور بودی مبازه کنی یا هنوز هم مبارزه می کنی ؟

چه رویاهایی را از خود سلب کرده ای و یا اقدامی در جهت تحقق آنها نکرده ای ؟ 

دوست داری چه چیزی را بیشتر از چیزهای دیگر در درون خودت تغییر بدهی ؟ 

دوست داری پنج سال دیگر چگونه باشی ؟ 

مشخصات آن شخصی که می خواهی بشوی چیست ؟ 



 کلام آخر

تمامي تمرينات و پرسش های بالا به شما کمک می کنند تا درباره خود علم و اطلاع بيشتری به دست آوريد . شناخت دنیای درونی همسر اقدامی ادامه دار است . تهيه نقشه های مهر و محبت قدم اولی هستند که بر می داريد . زوج هاي موفق صرفاً يکديگر را نمی شناسند . آنها سعی می کنند اين اطلاعات را گسترش دهند و همیشه به روز کنند .

اگر می خواهید ازدواج خود را بهبود بخشیده و صمیمیت میان خود و همسرتان را افزایش دهید لازم است در کنار شناخت زن و شوهر ، از روش های ارتباط در ازدواج نیز اطلاعات کسب کرده و به این ترتیب بتوانید از شناختی که در مورد همسرتان دارید به منظور بهبود شیوه رابطه خود با او استفاده کنید . در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید در مورد شیوه ارتباط در ازدواج بیشتر بخوانید .








سوالات متداول

1- چرا آشنایی با دنیای درونی همسر مهم است ؟
این امر به افزایش صمیمیت و علاقه میان زوجین کمک کرده و تفاهم را بیشتر می کند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- نقشه راه عشق شامل چه تمرین هایی است ؟
این نقشه شامل سه تمرین است که در مقاله حاضر تمرین طراحی نقشه راه عشق و تمرین من کیستم مطرح شده است . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- در تمرین من کیستم چه سوالاتی مطرح شده است ؟
سوالات این تمرین با مواردی از جمله زحمت ها و نتایج ، زخم ها و مرحم ها و دنیای عاطفی همسر مرتبط است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

منبع : تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n4l5
نظرتان را بنویسید