ازدواج موقت چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
ازدواج موقت که در دین اسلام به آن ازدواج صیغه ای ، متعه یا نکاح منقطع نیز گفته می شود یکی از انواع ازدواج است که در کشور هایی با دین اسلام به خصوص شیعه رایج تر بوده اما مذهب سنی آن را حرام و ممنوع می داند و برخی افراد به دلایل مختلف از آن استقبال می کنند ، این نوع ازدواج در بسیاری از کشور ها نیز به دلیل عواقبی که دارد ممنوع می باشد .

ازدواج موقت با ازدواج سفید که این روز ها در سراسر جهان مرسوم شده است فرق دارد ، در ازدواج سفید افراد بدون خواندن عقد موقت و انجام مراحل رسمی زیر یک سقف رفته و تا زمانی که دلخواه دو طرف باشد با یک دیگر زندگی می کنند .

ازدواج موقت هم مزایا و هم معایبی دارد اما معمولا معایب آن بیشتر بوده و خیلی ها آن را با روسپیگری یکی می دانند ، در این مقاله به بررسی ازدواج موقت ، مزایا و معایب آن و دلیل اصلی انتخاب این راه پرداخته شده است .



ازدواج موقت چیست
ازدواج موقت ، صیغه ، متعه یا نکاح منقطع نوعی از ازدواج است که در آن زن و مرد به مدتی معلوم به عقد هم در آمده و مهریه تعیین می کنند و پس از اتمام زمان آن این عقد باطل می شود و اگر طرفین مایل باشند ، می توانند عقد را تمدید کنند .  این ازدواج همچنین می تواند پنهان بوده و کسی از اطرافیان فرد متوجه آن نشود .

ازدواج صیغه ای در برخی از شهر های کشور های اسلامی با مذهب شیعه مرسوم است ، به خصوص در شهر های کوچکتر بیشتر دیده می شود ، این نوع ازدواج در چندین سال اخیر به صورت ازدواج سفید نیز بوده است که در آن افراد بدون خواندن عقد به زیر یک سقف رفته و هر زمان که بخواهند از یکدیگر جدا می شوند .

ازدواج موقت را برخی معادل روسپی گری دانسته و آن را اشتباه می دانند زیرا با تعریف اصلی ازدواج و تشکیل خانواده مغایرت دارد و آسیب های زیادی را می تواند به طرفین وارد کند .



بیشتر بخوانید: آمادگی برای ازدواج


علت اصلی و مزایای ازدواج موقت چیست
ازدواج موقت یا صیغه به دلایل مختلفی صورت می گیرد خانواده برخی از نوجوانانی که در حال تحصیل هستند آن ها را به عقد موقت در می آورند و به اصطلاح برای یکدیگر نشان می کنند تا در بزرگسالی و پس از تحصیلشان ازدواج دائمی کنند .

تحقیقاتی نشان داده است که بیشترین مقدار ازدواج موقت در سنین زیر 18 سال بوده و بیشترین انگیزه مردان برای ازدواج موقت به ترتیب نیاز جنسی ، نیاز عاطفی و در آخر نیاز مالی بوده است ، در زنان نیاز عاطفی و مادی رایج ترین دلیل برای ازدواج موقت و صیغه است ، در این جا برخی از عومل اصلی و مزایای ازدواج موقت ارائه شده است .

1. نیاز جنسی

خواه ناخواه یکی از دلایل اصلی برای ازدواج و ارتباط با جنس مخالف نیاز جنسی است زیرا این نیاز یک غریزه بوده و منشا کاهش تنش هایی است که افراد در زندگی تجربه می کنند بنابراین افراد همواره به دنبال آن بوده و ازدواج موقت در صورتی که فرد شرایط ازدواج دائم را نداشته باشد یکی از راه های قانونی برای رسیدن به رابطه جنسی مشروع می باشد .

2. آشنایی قبل ازدواج دائم

برخی افراد قبل ازدواج دائم صیغه موقت خوانده تا با شخصیت و علایق یکدیگر آشنا شوند و در صورت وجود تفاهم بین آن دو ازدواج دائمی کرده و تشکیل خانواده دهند .

3. راه حل جایگزین ازدواج مجدد

برخی افراد از همسر قبلی خود طلاق گرفته و یا او را در اثر حادثه ای از دست داده اند ، در این صورت به دلیل حفظ آبرو و ترس از قضاوت اطرافیان و یا ترس از طلاق برای بار دوم ، ازدواج موقت را جایگزین ازدواج مجدد می کنند .

4. شرایط سخت برای ازدواج دائم

در این روز ها که اوضاع اقتصادی بسیاری از افراد نا به سامان بوده و توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارند ، برخی برای رفع نیاز های عاطفی و جنسی خود با فرد مورد علاقه ازدواج موقت می کنند .

5. رفع نیاز عاطفی

برخی زنان و مردان شرایط ازدواج دائم را نداشته و برای رفع نیاز عاطفی خود و داشتن یک همدم و همراه وارد ازدواج موقت می شوند .

6. نیاز مالی

برخی زنان و در کمتر مواقعی مردان به دلیل وجود مشکلات مالی با فردی که می تواند نیاز مالی آن ها را برطرف کند وارد ازدواج موقت می شوند و حمایت او را از جهت مالی دریافت می کنند .

7. کاهش آمار طلاق

با ترویج ازدواج موقت در جامعه آمار طلاق پایین آمده و افراد در صورتی که از رابطه خود خسته شده باشند می توانند این نوع ازدواج را به راحتی باطل کنند .



حتما بخوانید: صفر تا صد طلاق عاطفی


معایب ازدواج موقت چیست
برخلاف تمام علت هایی که برای ازدواج موقت نام برده شد ، این نوع ازدواج آسیب ها و معایبی نیز برای فرد و حتی جامعه نیز دارد ، در این جا برخی از معایب ازدواج موقت توضیح داده شده است .

 آسیب روحی و روانی

زندگی و گذران وقت با فرد دیگر که او را شریک عاطفی خود می دانید به همراه خود وابستگی می آورد ، در ازدواج موقت افراد پس از تمام شدن زمان عقد در صورتی که یکی از طرفین مایل به ادامه راه نباشد فرد دیگر شکست عشقی  خورده و گاهی درگیر آسیب های روحی و روانی مثل افسردگی ، پرخاشگری و یا اضطراب می شود .

 مشکلات مالی

برخی افراد به خصوص زنانی که در آمدی از خود ندارند و از دلایل عمده ازدواج موقت آن ها رفع نیاز مالی بوده است پس از اتمام این ازدواج به مشکلات مالی برخورد می کنند .

 بیماری جنسی

در ازدواج موقت مراحل آزمایش و تست قبل ازدواج دائم عموما صورت نگرفته و گاهی این افراد درگیر بیماری های جنسی مثل ایدز بوده و آن را به یکدیگر منتقل می کنند  .

 از بین رفتن مفهوم خانواده

با ترویچ ازدواج موقت و ازدواج سفید مفهوم خانواده و زندگی زناشویی به صورت قبل از بین رفته و پایه های آن نیز از بین می رود و به مرور مفهوم تعهد در افراد کم می شود .

 روسپی گری

برخی افراد به دلیل غیر قانونی بودن روسپی گری در کشور های اسلامی دست به ازدواج موقت و صیغه می زنند و با این راه روسپی گری را در جامعه افزایش می دهند و یا گاهی زنان با مردانی که همسر دارند ازدواج صیغه ای کرده و منجر به خیانت می شوند .



در ادامه بخوانید: صفر تا صد خیانت
 کلام آخر

همچنان اختلاف نظر های متفاوتی برای تشخیص درست و غلط بودن ازدواج موقت و صیغه وجود دارد زیرا برخی افراد مزایای آن را به معایبش ترجیح داده و برای فرار از بسیاری مشکلات دست به ازدواج موقت می زنند و در صورت لزوم آن را تمدید می کنند ، اما باید قبل از گرفتن تصمیم ازدواج موقت همه ی مزایا و معایب آن را بالا پایین کرده و هدف خود را از انجام این کار چک کنند .




سوالات متداول


1- ازدواج موقت چیست ؟
ازدواج موقت ، صیغه ، متعه یا نکاح منقطع نوعی از ازدواج است که در آن زن و مرد به مدتی معلوم به عقد هم در آمده و مهریه تعیین می کنند ، در متن مقاله توضیحات بیشتری ارائه شده است .




2- علت و مزایای اصلی ازدواج موقت چیست ؟
ازدواج موقت یا صیغه به دلایل مختلفی صورت می گیرد و مزایایی برای برخی دارد که در متن مقاله توضیح داده شده است .




3- معایب ازدواج موقت چیست ؟
برخلاف تمام علت هایی که برای ازدواج موقت نام برده شد ، این نوع ازدواج آسیب ها و مزایایی نیز برای فرد و حتی جامعه نیز دارد که در متن مقاله توضیح داده شده است .

منبع : ازدواج موقت چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/R99L
مطلب قبلی
ازدواج اجباری
مطلب بعدی
پوزیشن سکس ماری
نظرتان را بنویسید