صفر تا صد انتخاب رشته

صفر تا صد انتخاب رشته
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
متقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری ، پس از اعلام نتایج اولیه می توانند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته ، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند . داوطلبان در صورت مجاز شدن در دوره های روزانه و غیر روزانه می توانند انتخاب های خود را از میان رشته محل های روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان انتخاب کنند .



با وجود اینکه آزمون سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده ، انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد برخلاف مرحله ثبت نام به صورت جداگانه توسط سایت سنجش به آدرس سایت sanjesh.org و آزمون به ادرس سایت azmoon.arg صورت می گیرد .

داوطلبانی قصد آزمودن بخت خود برای هر دو دانشگاه را دارند ، باید بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری به صورت جداگانه و در زمان مقرر شده فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نمایند . در این مرحله داوطلبان با توجه به رتبه و تراز  مندرج در کارنامه اولیه کنکور سراسری 99 ، اقدام به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 می نمایند .

با توجه به این که انتخاب رشته کنکور از دغدغه های اصلی داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید بوده و مسئله ای است که ارزش آن کم تر از خود کنکور نیست ، در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری 99 پرداخته و جزئیات مهم مربوط به آن ارائه شده است . 



آشنایی با کارنامه کنکور سراسری 99
کارنامه کنکور سراسری حاوی اطلاعات مهمی همچون اطلاعات فردی ، معدل شما ، میزان تاثیر سوابق تحصیلی مثبت و میزان تاثیر سوابق تحصیلی قطعی ، درصد های شما در هر درس و رتبه و تراز ( نمره کل ) شما در کنکور سراسری است .

اطلاع در مورد اینکه در هر درس چه درصدی زده اید صرفا برای اطلاع شخصی خودتان است و همچنین اگر اعتراضی به این موضوع دارید می توانید از طریق ارسال درخواست از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اعتراض به نتایج کنکور سراسری خود را اعلام کنید .

اما مهم ترین قسمت کارنامه درباره رتبه و تراز شما در هر زیر گروه است . این قسمت از کارنامه اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری به شما می گوید که در هر زیر گروه چه رتبه ای کسب کرده اید و نمره کل یا ترازتان در آن زیر گروه چند شده است .

به دلیل ادغام ثبت نام دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری ، وضعیت مجاز بودن در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در این کارنامه به اطلاع داوطلبان می رسد . از این رو در انتهای کارنامه کنکور سراسری ، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز قرار داده شده که علاقه مندان می توانند با توجه به لیست رشته محل های منتشر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد و این کد به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کرده و اقدام به انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد نمایند . 

حتما بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است










نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 99
گزینش دانشجو در هر یک از رشته های امتحانی از بین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه کنکور سراسری خود مجاز به انتخاب رشته می باشند ، صورت می گیرد . از این رو اگر شما نیز در زمان برگزاری کنکور 99 در جلسه آزمون حضور داشته و طبق اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته می باشید می توانید با مراجعه به سایت سازمان سنجش به ادرس sanjesh.org بدون پرداخت هیچ هزینه ای نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایید .

نحوه انتخاب رشته کنکور به این صورت ایت که هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل از بین رشته محل های مربوط به گروه آزمایشی ثبت نامی خود می باشد . به طور مثال اگر گروه آزمایشی شما تجربی است می توانید پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته تجربی نسبت به انتخاب حداکثر 150 رشته محل اقدام نمایید .

حق تعداد 150 انتخاب در انتخاب رشته سراسری ، قدرت مانور زیادی به هر داوطلب می دهد تا بتواند با دست باز رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب کند . بنابراین ترتیبی که باید برای انتخاب رشته تان قائل شوید صرفا و صرفا ترتیب علاقه است و باید صرفا بر مبنای اولویتتان باشد .

در نظر داشته باشید  وقتی سازمان سنجش به فرم انتخاب رشته شما می رسد تا اخرین انتخابتان را نخواند سراغ برگه نفر بعد  نمی رود مگر اینکه در انتخاب هایتان به قبولی برسد در اینجا اعلام قبولی را صادر می کند و انتخاب های بعدی را مشاهده نمی کند .

به طور مثال : شما در فرم انتخاب رشته خود 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود آورده اید سازمان سنجش به ترتیب انتخاب های شما را از بالا بررسی می کند در صورتی که به طور مثال در انتخاب 59 قبولی برای شما مشخص شود در اینجا متوقف می شود و اعلام قبولی می نماید .

بیشتر بخوانید:انتخاب رشته کنکور سراسری



تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری 99
سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه مناطق ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه جانبازان و ایثارگران ، خانواده شهید و ... است . از بین این سهمیه ها سهمیه مناطق برای هر داوطلبی در نظر گرفته می شود یعنی همه داوطلبان سهمیه مناطق را دارند علاوه بر آن برای داوطلبانی که دارای سهمیه ای غیر از سهمیه مناطق هستند ، یک سهمیه مجزا در نظر گرفته می شود بنابراین هر داوطلبی می تواند یک سهمیه منطقه و یک سهمیه غیر از سهمیه مناطق داشته باشد .

اگر داوطلبی تنها مشمول تاثیر سهمیه مناطق در کنکور باشد که فقط با همان سهمیه گزینش شده و انتخاب هایش بررسی می شود درصورتیکه برای داوطلبان دو سهمیه ای در کارنامه اولیه داوطلب یک رتبه در سهمیه غیر مناطق  و یک رتبه در سهمیه مناطق قرار می گیرد اما در پذیرش نهایی ، سهمیه ای برای داوطلب اعمال می شود که شانس قبولی داوطلب در آن سهمیه بیشتر باشد بنابراین تنها یکی از سهمیه ها برای هر داوطلب در کنکور در نظر گرفته می شود .

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار قابل توجه و حیاتی است . نکته مهم این است که در انتخاب رشته کنکور سراسری ، برای تمامی رشته های رشته های تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان ، رتبه در سهمیه بسیار مهم تر از رتبه کشوری است . اکثر متقاضیان کنکور ، مشمول سهمیه مناطق یعنی یکی از سهمیه های منطقه یک ، منطقه دو و یا منطقه سه می شوند .

بیشتر بخوانید: حذف سهمیه کنکور سراسری








تاثیر سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 99
در انتخاب رشته کنکور سراسری با سهمیه ای به نام بومی گزینی رو به رو هستیم . بومی گزینی به این معناست که در برخی رشته محل ها اولویت با داوطلبانی است که در آن بوم قرار می گیرند . سهمیه بومی در انتخاب رشته داوطلبان تمامی رشته های تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان تاثیر بسزایی دارد علی الخصوص در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان .

بعضی از رشته ها سهمیه بومی گزینی استانی دارند ، بعضی ناحیه ای ، بعضی قطبی و بعضی کشوری . در همه حالات غیر از سهمیه کشوری ، شانس قبولی کسی که از سهمیه بومی گزینی برای یک رشته محل استفاده می کند بیشتر از فردی است که از یک بوم دیگر برای همان رشته محل متقاضی است .

 برای مثال در نظر بگیرید یک نفر از کرمان توانسته با رتبه 12000 منطقه 3 و  45000 کشوری در رشته پرستاری دانشگاه کرمان قبول شود . اما داوطلبی از بوشهر با رتبه 10000 منطقه 3 نتوانسته در همان دانشگاه و همان رشته قبول شید . علت چیست؟ علت در تاثیر سهمیه بومی گزینی در کنکور سراسری پیدا می شود .

حتما بخوانید: لیست رشته های بومی ، ناحیه ای ، قطبی و کشوری تجربی

بنابراین به داوطلبان توصیه می کنیم به نوع گزینش رشته های تحصیلی در انتخاب رشته خود که در فصل دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 قرار گرفته است توجه کنند .

ملاک های تعیین استان بومی :


 در صورتی كه محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه ( دبیرستان و یا هنرستان ) برای داوطلبان نظام جدید و محل اخذ مدرك پیش دانشگاهی و دو سال آخـردبیرستان برای داوطلبان نظام قدیم در یک استان باشد ، داوطلب بومی آن استان تلقی میشود .
 در صورتی كه محل اخذ مدرك تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد ، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته میشود .
 داوطلبانی كه سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از كشور گذرانیده اند ، استان محل تولد ، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد شد .
 داوطلبانی كه سه سال آخر محل تحصیل را خارج از كشور گذرانده اند و همچنین استان محل تولد ایشان نیز خارج از كشور بوده است ، استان بومی این قبیل داوطلبان تهـران خواهد بود .

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد
اهمیت استفاده از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا
یکی از دغدغه هایی که داوطلبان کنکور سراسری در تکمیل فرم انتخاب رشته خود دارند آمار قبولی سال گذشته و همچنین شانس قبولی در رشته محل هایی است که به آن ها علاقه دارند تا بتوانند با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورند انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشند .

نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری هیوا به عنوان ابزاری کمکی ، رتبه و محل قبولی پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال گذشته را در اختیار داوطلبان قرار داده و از این طریق به تخمین شانس قبولی متقاضیان می پردازد .

در این نرم افزار که به صورت رایگان ارائه شده پس از وارد کردن گروه آزمایشی امتحانی ، سهمیه ( سهمیه مناطق ، سهمیه ایثارگران 5 درصدی ، سهمیه ایثارگران 25 درصدی ) و رتبه اکتسابی شانس قبولی داوطلب در سه بازه خوش بینانه ، منطقی و بدبینانه به نمایش در می آید .

هر چند به دلیل تغییر در ظرفیت رشته محل ها و جامعه آماری شرکت کننده در این کنکور ، نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا نمی تواند قبولی داوطلبان را به صورت صد در صد تضمین کند اما راهنمای مناسبی در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد . 

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا

 در نظر داشته باشید مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در کلیه مراحل کنکور سراسری اعم از ثبت نام ، انتخاب رشته و اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری و اعلام نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد آماده خدمت رسانی به داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تجارب خود را در اختیار آن ها قرار می دهند .




سوالات متداول


1- چگونه می توان از وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری مطلع شد ؟
مطابق متن مقاله وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته در کارنامه اولیه کنکور درج می شود که توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است  . 




2- انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد به صورت مجزا صورت می گیرد ؟
مطابق متن مقاله از مرحله اعلام نتایج اولیه به بعد مسیر دانشگاه آزاد و سراسری از هم جدا می شود برای مطالعه توضیحات بیشتر مقاله را مطالعه کنید .






3- داوطلبان کنکور سراسری مجاز به انتخاب چند کد رشته محل می باشند ؟
مطابق متن مقاله هر داوطلب مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل است که البته در این مقاله نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ارائه شده است .

منبع : صفر تا صد انتخاب رشته
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NJLv
نظرتان را بنویسید