کیسه پلی پروپیلن تولید کیسه پلی پروپیلن

کیسه پلی پروپیلن  تولید کیسه پلی پروپیلن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
کیسه بافی ثمین
پلی پروپیلن:

پلی پروپیلن یک جنس نرم است که برای اولین بار در سال 1954 ساخته شد. برای کالاهای مصرفی (مانند کیسه های قابل استفاده مجدد! کیسه پلی پروپیلن) تا برای برخی موارد در خودرو و حتی مبلمان ، پلی پروپیلن یکی از 3 پلیمر برتر است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد! جای تعجب نیست که یکی از ارزانترین پلاستیک ها نیز هست ، به همین دلیل برای کیسه های قابل استفاده مجدد ، به تعداد زیادی استفاده می شود و کیسه پلی پروپیلن را از این نوع جنس تولید می کنند.

دو نوع اصلی از پلی پروپیلن در دسترس است: هموپلیمرها و کوپلیمرها ، اما اگر شما یک شیمی دان نیستید یا در تولید کیسه پلی پروپیلن شرکت ندارید ، احتمالاً برایتان مهم نیست.

آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که ما از کیسه های قابل استفاده مجدد از دو نوع ماده پلی پروپیلن استفاده می کنیم: بافته شده و غیربافته. کیسه پلی پروپیلن بافته شده از این الیاف پلیمری تشکیل شده است که عمود بر هم بافته می شوند و ورق می سازند. کیسه پلی پروپیلن غیر بافته شده این الیاف را گرفته و تحت حرارت فشار می دهد تا یک ورق مهر و موم شده ایجاد کند. هر دو ماده محکم هستند ، اما کیسه پلی پروپیلن بافته شده دارای لبه است ، به همین دلیل خواهید دید که در ساخت بسته بندی هایی که موارد بسیار سنگین را در خود جای می دهد ، مانند کیسه های شن ، استفاده می شود.

فراموش نکنید ، هنگام مقایسه کیسه های پلی پروپیلن ، اطمینان حاصل کنید که به ساختار (درزهای مهر و موم شده) و گرم در اینچ مربع (GSM) را بررسی کنید. هرچه GSM بالاتر باشد ، کیف ضخیم و محکم تر است.

مزیت مهم کیسه پروپیلن: بازیافت می شود

آیا می توان کیسه پلی پروپیلن را بازیافت کرد؟ بله می توان این کار را انجام داد! برای بازیافت کیسه پلی پروپیلن ، مواد در دمای بسیار بالا ذوب می شوند تا از شر آلودگی ها خلاص شوند. پلی پروپیلن بازیافتی می تواند تا 50٪ با مواد بکر مخلوط شود. با این حال ، بیشتر کیسه های قابل استفاده مجدد فقط تا 20٪ محتوای بازیافتی دارند.

کیسه پلی اتیلن در مقابل کیسه پلی پروپیلن

از جمله موادی که برای ایجاد کیسه های پلاستیکی به اشکال مختلف استفاده می شود ، پلی اتیلن ، یکی از مواد اصلی کیسه های پلاستیکی است. کیسه های پلی اتیلن دارای ویژگی های مثبت بسیاری هستند که بسیار شبیه به ماده اصلی دیگر کیسه های پلی کیسه ، پلی پروپیلن هستند. تفاوت عمده این دو در این است که پلی اتیلن یک فیلم پلاستیکی شفاف تولید می کند ، در حالی که کیسه پلی پروپیلن کاملاً شفاف است. فقط به همین دلیل ، برخی صنایع یکی را بر دیگری ترجیح می دهند. دلایل اینکه برخی صنایع کیسه های پلی اتیلن را به کیسه های پلی پروپیلن ترجیح می دهند در زیر بحث شده است.

مزیت کیسه پلی پروپیلن

مزیت کیسه هایی که از نوع پلی پروپیلن ساخته شده اند:

پلی پروپیلن ماده ای بسیار محبوب در دنیای تولید کیسه است. این محبوبیت به دلیل ماده ای بسیار “قالب پذیر” است. تطبیق پذیری ، طیف گسترده ای از کاربردها و خصوصیات بی نظیر آن از جمله این دلایل است. کیسه پلی پروپیلن با وجود ماهیت نیمه بلوری آن آسان قالب ریزی می شود و به دلیل ویسکوزیته ذوب پایین بسیار خوب جریان می یابد. این خاصیت میزان پر کردن قالب با مواد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. دمای ذوب برای تولید کیسه پلی پروپیلن می تواند در هر مکانی بین 200 درجه سانتیگراد (392 درجه فارنهایت) تا 250 درجه سانتیگراد (482 درجه فارنهایت) باشد ، اگرچه بسته به درجه پلی پروپیلن و نوع مواد افزودنی موجود در آن می تواند بالاتر برود. جمع شدگی در پلی پروپیلن حدود 1٪ است اما بر اساس عوامل مختلفی از جمله فشار نگه داشتن ، زمان نگهداری ، دمای ذوب ، ضخامت دیواره قالب ، دمای قالب و درصد و نوع مواد افزودنی می تواند متفاوت باشد.

پلی پروپیلن برای ساخت کیسه به عنوان ماده ای که نمی تواند ماشین کاری شود شهرت پیدا کرده است. دلیل آن این است که دمای پخت آن کم است ، به این معنی که در زیر گرما شروع به تغییر شکل می کند. از آنجا که به طور کلی یک ماده بسیار نرم است ، برای برش با دقت نیاز به سطح مهارت بسیار بالایی دارد.البته مهارت تولید کننده کیسه پلی پروپیلن در این است که با ضخامت بسیار بالایی این نوع کیسه را تولید کند.

کیسه پلی پروپیلن چگونه تولید می شود؟

کیسه های پلی پروپیلن با ذوب شدن پلاستیک در دمای فوق العاده بالا ساخته می شوند. سپس به صورت نوارهای بلند قالب گیری می شود ، سپس این نوارها بافته می شوند تا یک شبکه پلاستیکی محکم ایجاد کنند. این ورق های پلی پروپیلن بافته شده برش خورده و بخیه می خورند تا به شکل کیسه درآید. تصویر نوارهای پلی پروپیلن را که به صورت ورق بافته می شوند را می توانید ببینید. کیسه پلی پروپیلن بافته شده ترکیبی عالی از کیسه های سبک وزن با مقاومت عالی را ارائه می دهند. همین امر آنها را برای استفاده در صنایع مختلف مانند غذا ، ساخت و ساز ، بازیافت ایده آل می کند.

کیسه های پلی پروپیلن برای شن و ماسه ، سیمان ، کشاورزی

از کیسه پلی پروپیلن می توان برای حمل مواد مختلف مانند شن و ماسه ، سیمان و محصولات کشاورزی استفاده کرد. این به دلیل قدرت و دوام باورنکردنی آنها است. بسیاری از کیسه ها سفارشی سازی دارند تا روند بارگیری و تخلیه محصولات را آسان کنند. تخلیه فواره ها و حلقه های پایین می تواند تخلیه مواد مانند سیاهه ها و شن و ماسه را بسیار راحت کند.

آیا کیسه های پلی پروپیلن با دوام هستند؟

بله.

همه کیسه های پلی پرو پیلن فوق العاده محکم و بادوام هستند و مقاومت زیادی دارند.

کیسه های پلی پروپیلن چه مدت دوام می آورند؟

این به نحوه استفاده شما بستگی دارد.

اگر کیسه داخل آن بماند ، در یک مکان خشک و خنک ، احتمالاً برای همیشه ماندگار است. اگر در بیرون در معرض آفتاب قرار بگیرد ، کیسه در حدود یک سال مقاوم است. پس از شروع این زمان شروع به خراب شدن می کند.

چرا کیسه پلی پروپیلن؟

خیلی ساده است. کیسه پلی پروپیلن از مزایای بسیاری برخوردار هستند زیرا غیر سمی هستند ، دمای عملیاتی بالایی را ارائه می دهند و در برابر عوامل مختلف جوی دیگر مقاوم هستند. جدا از این که لکه دار نیستند و به راحتی تمیز می شوند. اگر کیسه های پلی پروپیلن با یک لایه ورقه ای پوشانده شوند می توانند ، مقاوم در برابر آب و ضد آب باشند.

در مبحث شناسایی و کاربرد پلیمرها در طراحی صنعتی، کیسه پلی پروپیلن (Polypropylene) که به اختصار PP نامیده می شود، به عنوان یکی از قابل توجه ترین مواد محسوب می شود که علاوه بر کاربرد وسیع در طراحی محصول، در زمینه تولید بسته بندی نیز مورد استفاده واقع گردیده است. (کیسه پروپیلن)
پلی پروپیلن از خانواده پلاستیک های ترموپلاست یا گرمانرم است بدین مفهوم که با دریافت گرما، نرم تر می شود؛ بنابراین در زمان تزریق درون قالب، لازم است که بدنه قالب توسط المنت های حرارتی گرم گردد تا مذاب، جریان یابد و سپس با عبور سیال خنک کننده در بدنه قالب، بدنه تزریق شده، سخت گردد و در نهایت از قالب جدا گردد. این پلاستیک، به صورت معمول، توانایی تحمل حرارت تا 110 درجه سانتیگراد را دارا می باشد.

از جمله شاخصه هایی که به شناسایی این پلیمر در بین سایر نمونه ها کمک می نماید، عدم خراش پذیری سطح آن با ناخن و نیز مقاومت آن در برابر خرد شدن است، هر چند در اثر وارد شدن نیروی بیش از حد تحمل خمش، سفیدک می زند.

از ویژگی های کلی کیسه پلی پروپیلن، می توان موارد ذیل را برشمرد:

مقاومت بالا در برابر اسیدها، بازها و چربی ها؛
قیمت مناسب؛
سهولت قالب سازی برای تولید به شیوه تزریق و سیالیت قابل قبول در قالب؛
قابلیت مخلوط شدن با پرکننده هایی همچون خاک اره و ایجاد کامپوزیت؛
غیر سمی بودن نسبی و مناسب بودن برای ساخت اسباب بازی و لوازم مربوط به کودکان؛
در دسترس بودن و غیر استراتژیک بودن محصول؛
تولید ماده اولیه توسط کارخانجات داخلی؛
رنگ پذیری عالی توسط مستربچ های مختلف؛
قابلیت جوش حرارتی؛
قابلیت بازیافت؛
قابلیت تلفیق با هسته و بوش های فلزی در زمان تزریق.

پلی پروپیلن معمولا به یکی از صورت های زیر در طراحی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد:

الف- ساختاری و غیر شفاف (به صورت مات یا براق)؛
ب- ساختاری و نیمه شفاف (معمولا به رنگ خاکستری و غیر براق)؛
ج- فیلم BOPP؛
د- فیلم OPP یا CPP.

پلی پروپیلن، علاوه بر حالت گرانول و ورق، به صورت فیلم نیز قابل استفاده است. فیلم، به طور کلی، عبارت است از لایه ای بسیار نازک از سیال و یا جامد، مثلا فیلم روغن بین ساچمه های بلبرینگ، و یا فیلم استات سلولز جهت ثبت و بازپخش تصاویر سینمایی؛ و منظور از فیلم پلی پرو پیلن، لایه نازکی از آن است که حالت جامد داشته باشد. فیلم پلی پروپیلن به دو صورت کلی BOPP و OPP یا CPP تولید می شود.

نوع اول که با عنوان BOPP یا biaxially oriented polypropylene نامیده می شود، به مفهوم آن است که در زمان تولید، علاوه بر اکسترود شدن لایه به صورت آبشاری، از طرفین نیز کشیده شده است که نسبت به نوع دوم یعنی OPP یا CPP از ثبات ابعادی و حرارتی بیشتری در زمان چاپ و بسته بندی برخوردار است. کاربرد عمده فیلم های پلی پروپیلن در تولید بسته بندی های انعطاف پذیر (Flexible Packaging) مانند بسته بندی چیپس، اسنک، بیسکویت، بستنی، ماکارونی و مانند آن می باشد که به صورت های مختلف لمینیت شده، تک لایه، متالایز شده و غیره قابل استفاده اند.
بهترین و کاربردی ترین راه شناسایی این پلاستیک در میان سایر نمونه ها، به خاطر سپردن ویژگی های بصری، صوتی و بساوایی نمونه ای از محصول ساخته شده با این ماده است که بدین منظور، لیستی از محصولات ساخته شده با پلی پروپیلن در زیر بیان می گردند:

قطعات مدولار ساخت و ساز اسباب بازی با نام تجاری Lego، درپوش های رزوه دار ظروف پلاستیکی دهانه گشاد دارویی و بهداشتی که بدنه آنها از پلی اتیلن (HDPE) است، بدنه ماژیک، درپوش خودکار، درپوش بسته بندی های تتراپک، درپوش بطری هایی مانند بطری آب معدنی که جنس بدنه این بطری ها از PET (پلی اتیلن تری فتالات) است، بدنه باتری خودرو، لایه های اکسترود شده با نام تجاری کارتن پلاست، و جعبه های استوانه ای شکل بسته بندی سی دی.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NzZ6
نظرتان را بنویسید