عزت نفس چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
آیا تا به حال عبارت عزت نفس را شنیده اید ؟ از وجود عزت نفس در افراد چه می دانید ؟ از اهمیت عزت نفس چه می دانید ؟ تشخیص عزت نفس در افراد چگونه است ؟ در واقع می توان گفت عزت نفس اعتقاد و باوری می باشد که فرد در ذهن خود به اهمیت و ارزش خود دارد .

شاید عجیب به نظر برسد اما لازمه سلامت روحی و روانی فرد ؛ عزت نفس و یا حرمت نفس او می باشد . همانگونه که سلامت جسمانی در نتیجه سلامت استخوان و اسکلت بندی فرد می باشد . عزت نفس فرد نیز به سلامت روحی او کمک کرده و از آشفتگی ذهن جلوگیری خواهد کرد .

عزت نفس افراد مختلف را می توان از نوع تفکر و همچنین باور آن ها تشخیص داد ؛ به طوری که می توان گفت فردی که عزت نفس دارد ، باور دارد که انسان فردی مقدس بوده و تمامی افراد روی کره خاکی با یکدیگر برابر هستند .

روش دیگر برای تشخیص عزت نفس باورپذیری ، دوست داشتن و همچنین احساس رضایت از خود و همچنین داشتن اعتماد به نفس می باشد . آیا می دانید عدم وجود عزت نفس سبب چه مشکلاتی خواهند شد ؟ 



مفهوم عزت نفس
برخی از افراد بر این باور هستند که عزت نفس یاد دادنی بوده ؛ اما اینطور نیست . لازم است بدانید که عزت نفس مجموعه ای از عوامل و همچنین مهارت فردی ، اجتماعی و خانوادگی در افراد می باشد . نکته مهم این است که مهارت خودآگاهی و شناخت ویژگی های خود یکی از مولفه های عزت نفس می باشد .

عدم وجود عزت نفس در افراد سبب خواهد شد فرد دچار استرس ، اضطراب ، افسردگی ، تنهایی ، خطر اعتیاد ، شکست عشقی و دیگر مشکلات موجود در زندگی شود . به همین دلیل می توان گفت عزت نفس در افراد لازم و ضروری می باشد .

به زبان ساده تر می توان گفت عزت نفس یعنی دوست داشتن و یا ارزش قائل شدن برای خود . به همین علت عزت نفس در نتیجه توانایی ها ، نحوه عملکرد ، ظاهر ، شخصیت و همچنین موفقیت ها و جایگاه اجتماعی فرد و همچنین قضاوت ، تعریف و تمجید دیگران به دست می آید .

عزت نفس و یا همان حرمت نفس در افراد به معنای باور و اعتقاد درونی فرد به توانایی های خود در جهت رسیدن به خواسته و اهداف شخصی زندگی فرد می باشد ؛ فرد با عزت نفس می تواند از توانایی ها و استعدادهای خود بهترین استفاده را داشته باشند .

حتما بخوانید: مهارت خودشناسی


مولفه های عزت نفس
آیا می دانید چرا قضاوت های دیگران در داشتن و یا نداشتن عزت نفس اهمیت دارد ؟ در واقع می توان گفت انسان به تعریف و تمجید و یا اعتقادات دیگران حساس بوده و همچنین نظرات دیگران برای او حائز اهمیت می باشد . 

به همین دلیل می توان گفت تعریف و تمجید دیگران سبب افزایش اعتماد به نفس فرد شده و همچنین انتقادات آن ها عزت نفس و یا حرمت نفس فرد را کاهش خواهد داد . از اهمیت عزت نفس بالا در زندگی چه می دانید ؟

نکته مهم این است که داشتن عزت نفس سبب خواهد شد فرد به آسانی تحت تاثیر نظرات دیگران ، انتقادات ، تعرض ها ، دیدگاه های منفی و همچنین دخالت های دیگران در مورد توانایی ها ، عملکرد و یا ظاهر شخصی خود قرار نگیرد .

با وجود مطالب بیان شده ، از ارتباط عزت نفس و اعتماد به نفس افراد چه می دانید ؟ در واقع عزت نفس در جهت رسیدن به اعتماد به نفس می باشد ؛ به همین دلیل می توان گفت فردی که عزت نفس داشته اعتماد به نفس نیز خواهد داشت .

حتما بخوانید: صفر تا صد اعتماد به نفس
در واقع می توان گفت عزت نفس افراد در محیط حمایت کننده و همچنین مثبت تقویت خواهد شد ؛ در نتیجه اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش خواهد داد . عزت نفس و اعتماد به نفس افراد سبب خواهد شد آن ها در زندگی نه تنها تصمیم گیری های خوب و مناسب بلکه رفتار مناسبی نیز داشته باشند .

لازم است بدانید که یکی از عوامل بازدارنده رشد اجتماعی فرد ؛ عزت نفس پایین و یا عدم وجود آن می باشد . در مقابل عزت نفس بالا در افراد سبب رشد اجتماعی بیش از حد در آن ها خواهد شد . بالا و پایین بودن عزت نفس در افراد در نتیجه رویدادها زندگی و همچنین تجارب آن ها می باشد .

افراد با توجه به رویداد های مختلف در زندگی شان و همچنین عملکرد خود می توانند عزت نفس خود را نیز کنترل کنند . آیا می دانید راه و روش افزایش عزت نفس در افراد چیست ؟ افراد باید اول بدانند چه چیزی و یا چه اتفاقاتی سبب می شود آن ها احساس خوب به خود و همچنین اطرافیان داشته باشند .

پس از شناخت و بررسی این رویداد های خوب در زندگی شان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که این اتفاقات بیشتر از همیشه رخ دهند . این گونه است که می توان میزان عزت نفس را اندازه گیری و یا افزایش داد .




کلام آخر


قدم اول در داشتن عزت نفس و یا اعتماد به نفس در افراد ، باور پذیری می باشد . در صورتی که فرد نه تنها خود بلکه توانایی هایش را باور داشته باشد ؛ می تواند با اعتماد به نفس هر چه بیشتر به سمت جلو حرکت کرده و به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند .

موفقیت هایی همچون تحصیلی ، رضایت شغلی و غیره که در زندگی فرد بسیار اهمیت دارد . در نتیجه در ابتدا خود و توانایی هایتان را باور کرده و سپس با آرامش و خیال خاطر به سمت رسیدن به اهدافتان حرکت کنید .

در ادامه بخوانید: افزایش اعتماد به نفس



سوالات متداول


1- از مفهوم عزت نفس چه می دانید ؟
در واقع عزت نفس یعنی باور خود و توانایی های فردی خود می باشد که در نتیجه شناخت رویداد های خوب زندگی در فرد به وجود می آید که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- آیا اعتماد به نفس و عزت نفس با یکدیگر ارتباط دارند ؟
 بی شک بله ؛ داشتن عزت نفس سبب خواهد شد فرد خود را باور کرده در نتیجه اعتماد به نفس نیز پیدا کند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .




3- از مولفه های عزت نفس چه می دانید ؟
عزت نفس شامل اعتماد به نفس ، موفقیت شغلی ، تحصیلی و غیره خواهد شد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات پرداخته شده است .

منبع : عزت نفس چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yj0V
مطلب قبلی
انواع کاندوم
مطلب بعدی
مدیریت زمان
نظرتان را بنویسید