ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی

ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

وزارت علوم هر ساله با همکاری سازمان سنجش اقدام به برگزاری المپیاد علمی دانشجویی همزمان با آزمون کارشناسی ارشد می کند. المپیاد علمی دانشجویی در 24 رشته به صورت متمرکز و غیر متمرکز و با هدف حمایت از نخبگان برگزار می شود. بیست و هفتمین المپیاد علمی دانشجویی ۱۴۰۱ در اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

 

المپیاد های علمی دانشجویی به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز برگزار می شوند. المپیاد علمی دانشجویی متمرکز همزمان با کنکور کارشناسی ارشد برگزار شده و داوطلبان دارای شرایط، امکان ثبت نام در این آزمون را دارند. المپیاد غیر متمرکز هم در مناطق 10 گانه که هر کدام شامل چند استان می باشند برگزار می شود.

المپیاد های علمی دانشجویی در 24 رشته که سازمان سنجش آنها را در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ارائه داده است اقدام به پذیرش دانشجویان می کنند. لازم است دانشجویان قبل از ثبت نام اطلاعات کافی از نکات و شرایط المپیاد های دانشجویی داشته باشند، به همین دلیل در ادامه مقاله توضیحات جامعی در مورد المپیاد های علمی دانشجویی ارائه خواهیم داد.

 

المپیاد علمی دانشجویی متمرکز ۱۴۰۱

داوطلبان از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و تأیید گزینه علاقه مند به شرکت در المپیاد علمی دانشجویی که در انتهای فرم ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد قرار دارد می توانند از زمان ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی مطلع شده و شانس خود را برای قبولی در المپیاد علمی دانشجویی بسنجند.

 

پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، سازمان سنجش به معرفی 15 نفر برتر رشته های 24 گانه المپیاد دانشجویی با توجه به بالا ترین نمره علمی کسب شده در آزمون ارشد (بدون احتساب معدل) اقدام می نماید.

 

پس از این مرحله داوطلبان منتنخب می توانند با تهیه کارت ورود به جلسه المپیاد علمی دانشجویی به مرحله دوم المپیاد علمی دانشجویی راه یابند. در مرحله دوم المپیاد علمی دانشجویی، داوطلبان منتخب باید در جلسه آزمون تشریحی شرکت کنند.

 

 

زمان ثبت نام المپیاد علمی متمرکز همزمان با ثبت نام کنکور ارشد 1401، از 16 تا 23 آذر 1400 می باشد.

 

علاقه مندان به شرکت در المپیاد متمرکز علمی دانشجویی 1401 می توانند مقاله شرایط ثبت نام در المپیاد علمی دانشجویی زیر را مطالعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

حتما بخوانید: شرایط شرکت در المپیاد علمی دانشجویی

 

 

المپیاد های علمی دانشجویی غیر متمرکز ۱۴۰۱

المپیاد علمی دانشجویی غیر متمرکز در مناطق 10 گانه کشور برگزار شده و مخصوص دانشجویان ممتاز دانشگاه ها است. یکی از دانشگاه های شاخص این مناطق به عنوان مرکز برگزاری آزمون انتخاب شده و از دانشجویان که در قالب گروه های 5 نفره سازماندهی شده اند گزینش به عمل می آورد.

 

این دسته از دانشجویان نیز پس از قبولی در گزینش همانند پذیرفته شدگان مرحله اول المپیاد متمرکز، ملزم به شرکت در مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی می باشند، که مرحله نهایی همان شرکت در آزمون تشریحی می باشد.

 

توجه به این نکته ضروری است که فقط دانشجویان سال سوم و چهارم امکان شرکت در المپیاد غیر متمرکز را همراه با برگه اشتغال به تحصیل دارند. برای رفاه حال داوطلبان نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد در مقاله زیر توضیح داده شده است.

 

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

 

 

 

 

رشته های المپیاد علمی دانشجویی ۱۴۰۱

سازمان سنجش هر ساله همزمان با انتشار دفترچه ثبت نام در زمان ثبت نام کارشناسی ارشد، لیست رشته هایی که در المپیاد علمی دانشجویی پذیرش دارند را اعلام می کند. این رشته ها هم برای المپیاد متمرکز و هم المپیاد غیر متمرکز سال پیش می باشد که در جدول زیر ارائه شده و به محض انتشار جدول مربوط به 1401، متن مقاله بروزرسانی می شود.

 

 

رشته های جدول زیر مربوط به المپیاد علمی دانشجویی سال گذشته می باشد. به محض انتشار جدول مربوط به سال 1401، جدول زیر بروزرسانی می شود.

 

ردیفکد رشتهعنوان رشته امتحانیردیفکد رشتهعنوان رشته امتحانی
11101زبان و ادبیات فارسی131208مجموعه ریاضی
21102مجموعه علوم جغرافیایی141213زیست شناسی گیاهی
31105علوم اقتصادی151214زیست شناسی جانوری
41111مجموعه الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآنی161251مجموعه مهندسی برق
51117مجموعه علوم تربیتی171257مجموعه مهندسی شیمی
61126مجموعه حقوق181259مهندسی صنایع
71133مجموعه روانشناسی191264مجموعه مهندسی عمران
81201علوم زمین201267مجموعه مهندسی مکانیک
91203شیمی211272مجموعه مهندسی مواد و متالورژی
101204مجموعه فیزیک221277مهندسی کامپیوتر
111206مجموعه زیست شناسی سلولی و مولکولی231303مجموعه زراعت و اصلاح نباتات
121207آمار241362طراحی صنعتی

 

در سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال قبل علاوه بر رشته های بالا، المپیاد بین رشته ای «سلول های بنیادی و مهندسی بافت» نیز برگزار می گردد. با توجه به اعلام سازمان سنجش، داوطلبان منتخب در برخی از رشته ها می توانند در این رشته شرکت کنند.

 

نفرات برگزیده برخی از رشته های امتحانی مانند شیمی، مجموعه زیست شناسی، مهندسی و سایر رشته هایی که در دفترچه راهنمای ثبت نام ارشد ذکر شده اند، توسط سازمان سنجش تعیین می شوند. این افراد می توانند به جای شرکت در رشته اصلی المپیاد، در المپیاد «سلول های بنیادی و مهندسی بافت» شرکت کنند.

 

برای به دست آوردن اطلاعات کافی از شرایط، زمان و نحوه ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1401، می توانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

 

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

 

 

 

 

شرایط شرکت در المپیاد های علمی دانشجویی ۱۴۰۱

 

دانشجویانی که حداقل 70 واحد درسی گذرانده باشند، می توانند متقاضی شرکت در المپیاد رشته های یاد شده باشند.

 

مواد امتحانی رشته های المپیاد همانند مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد خواهد بود.

 

داوطلبان با توجه به بالا ترین نمره علمی و بدون احتساب معدل انتخاب می شوند.

 

منتخبین مرحله اول پس از مشاهده نتایج از سایت سازمان سنجش، می توانند در مرحله نهایی المپیاد (آزمون تشریحی) شرکت کنند.

 

متقاضیان شرکت در المپیاد متمرکز و غیرمتمرکز، باید در زمان شرکت در آزمون المپیاد (در نیمه دوم سال تحصیلی 1401) دانشجو باشند.

 

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی نمی توانند در المپیاد علمی دانشجویی کشور شرکت کنند.

 

داوطلبانی که متقاضی شرکت در المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی هستند، می توانند برای اطلاع از شرایط ثبت نام مقاله زیر را مطالعه نمایند.

 

درادامه بخوانید: ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی

 

برای اطلاع از آخرین اخبار المپباد علمی دانشجویی 1401، عضو کانال تلگرام اطلاع رسانی کارشناسی ارشد هیوا شده و یا پیج اینستاگرام کارشناسی ارشد هیوا را دنبال نمایید .ضمناً داوطلبان گرامی می توانند تمامی سوالات خود در خصوص ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی ۱۴۰۱ را از طریق برقراری یک تماس تلفنی با سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ المپیاد علمی دانشجویی 1401 در چه رشته هایی برگزار می شود؟

✔️ المپیاد علمی دانشجویی در 24 رشته برگزار می شود که لیست رشته ها در متن مقاله قرار دارد.



 

2- ✔️ المپیاد های متمرکز و غیر متمرکز علمی و دانشجویی چه تفاوتی با هم دارند؟

✔️ المپیاد های علمی همزمان با کنکور کارشناسی ارشد برگزار می شوند، ولی المپیاد های غیر متمرکز در مناطق 10 گانه برگزار می شوند که توضیح هر کدام از آنها در متن مقاله موجود است.



 

3- ✔️ شرایط شرکت در المپیاد های علمی دانشجویی چیست؟

✔️ از جمله مهم ترین شرایط شرکت در المپیاد های علمی دانشجویی، گذراندن 70 واحد درسی می باشد. برای مطالعه سایر شرایط به متن مقاله مراجعه شود.

منبع : ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Ew0Y
نظرتان را بنویسید