نقش قصه در علاقه مند کردن کودکان به مطالعه

نقش قصه در علاقه مند کردن کودکان به مطالعه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
marzilak

امروزه والدین به این باور رسیده اند که باید تمام تلاش خودرا درتربیت و پرورش کودکی که خود آن را به وجود آورده اند، بکنند. همین باور وآگاهی باعث شده است تا پدرومادرها به دنبال فراهم نمودن وسایل و امکانات لازم برای پرورش کودکان باشند. قصه یکی از کارهایی است که والدین برای تربیت وپرورش کودکان به دنبال آن هستند. درقصه آگاهانه و یا ناآگاهانه را ه های بهترودرست زندگی بیان می شود. قصه کتابی است که مطالعه آن برای کودکان جنبه سرگرمی دارد اما کم کم می تواند علاقه به خواندن و مطالعه کتاب هایی که سرگرم کننده نیز نیستند را در کودک ایجاد کند.

ویژگی هایی که قصه کودک باید داشته باشد

کودکان کم حوصله هستند زیرا ذهن آنها برای تمرکز طولانی مدت آماده نشده است وقصه باید مختصر باشد. فرهنگ لغات کودک بسیار محدود است مخصوصاً اگردر سنین پایین قرار دارند، پس باید کلمات قصه ساده و درحد فهم کودک باشد.در نتیجه قصه کودک باید متناسب با سن کودکان نوشته و انتخاب شود. کودکان تصور موقعیت های پیچیده را ندارند و قصه باید به شکلی ساده رویدادها وحوادث را برای کودک پیوند ومتصل کند. درآخراینکه کودک بسیارخوش باوراست وسریع الگو می گیرد پس قصه نباید به دروغ برای کودک خیال بافی کند و حل مشکلات را آسان تر ازچیزی که هست برای او نشان دهد.

قصه خوب چه قصه ای است؟

قصه خوب قصه ای است که درهمان ابتدا که کودک با قصه روبرو می شودعلاقه و انگیزه به شنیدن آن را پیدا کند. پس اولین ملاک برای اینکه بدانیم یک قصه خوب است یا خیر، عکس العمل کودک است. قصه بیشتردرقالب کتاب و به صورت نوشتاری دراختیارکودکان قرار می گیرد لذا تصاویر جلد کتاب برای علاقه کودکان مهم است. تصاویر کتاب به خصوص تصاویر جلد کتاب اگر بتواند کودک را شاد کند به خواندن آن نیز علاقه مند می شود. یک کتاب قصه خوب باید بتواند تصاویر متناسب با موضوع قصه و نیز سن کودک داشته باشد. 

انواع قصه برای کودکان

کتاب های قصه که برای کودکان وجود دارد به چند دسته تقسیم می شوند. دسته اول کتاب های قصه، براساس افسانه ها و قصه های قدیمی و گاه تخیلی نوشته شده اند که کلمه قصه درنظر عوام نیز بیشتر دراین اصطلاح به کارمی رود. دسته دوم از کتاب های قصه، کتاب هایی هستند که از روی فیلم های معروف و یا کارتون های پخش شده درتلویزیون برای کودکان نوشته می شوند. دسته سوم از کتاب های قصه، با نگاهی به دوره کودکی و با موضوعی کودکانه تنها برای کودکان نوشته می شوند که کاملاً جدید نیزهستند.

بهترین کتاب قصه از میان انواع کتاب قصه برای کودکان

از میان انواع کتاب قصه که برای کودکان نوشته می شود نمی توان همه را برای تمام سنین مناسب دانست. مناسب ندانستن کتاب قصه به این معناست که اگر قصه مناسب برای کودکان تهیه نشود، این احتمال وجود دارد که آنها را نه تنها از قصه بلکه از کتابخوانی و مطالعه دور کند. کتاب قصه برای کودکان در سنین خردسالی، شامل قصه ای است که از داستان ها و قصه های قدیمی که کمی خیال پردازانه نیزهستند، استفاده کرده است. این کودکان چون با رویا بسیار زندگی می کنند و عاشق تخیلات و وقایع غیرواقعی هستند، با خواندن این قبیل قصه، انگیزه و علاقه به ادامه آن را پیدا می کنند. همچنین کتاب قصه اگر تصاویر و نقاشی های جذاب داشته باشد برای این دسته از کودکان مناسب است. درمقابل، کودکان درسنین بالاتر، بهتر است از کتاب های قصه که دردسته سوم قرار می گیرند استفاده کنند. 

راه های شناسایی قصه خوب

شناسایی قصه خوب تنها با شناخت راه های شناسایی قصه خوب برای والدین امکان دارد. شما برای انتخاب یک قصه خوب و مناسب می توانید از نویسنده، ناشر، کتابفروشی ها و نشریات کمک بگیرید اما امروزه که عصر تکنولوژی و ارتباط سریع است، بهترین راه حتی برای شناسایی نویسنده و ناشر، کارگاه های آنلاین است که اطلاعات کاملی درباره قصه می توانند به شما بدهند. 

برچسب ها
لینک مرجع voolak.com
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wOOR
نظرتان را بنویسید