حذف سهمیه های کنکور 99

حذف سهمیه های کنکور 99
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
هر ساله سازمان سنجش برای داوطلبان کنکور سراسری ، سهمیه هایی را در نظر می گیرد که بر اساس آن حد نصاب قبولی دارندگان این سهمیه به نحوی کاهش می یابد . به دنبال اختصاص این سهمیه ها موج اعتراضات داوطلبان شکل گرفت و پیرو آن لایجه ای توسط وزارت علوم و بهداشت در جهت حذف یا اصلاح سهمیه به مجلس ارائه شد .




در همه سال های اخیر داشتن سهمیه ، نحوه و میزان اعمال آن در کنکور سراسری به یکی از موضوعات چالش برانگیز این ماراتن بزرگ تبدیل شده است و بسیاری از داوطلبان خواستار اصلاح قانون سهمیه های موثر در این آزمون شدند . 

از این رو قرار بر این شد که وزارت علوم در قالب لایحه‌ ای سهمیه‌ های کنکور را تغییر دهد اما مشخص نیست که این لایحه برای کنکور سراسری سال 99 اجرایی می‌ شود یا خیر ؟

در این لایحه سهمیه‌ های ایثارگران ، رزمندگان ، بومی‌ گزینی ، کارمندان ، هیئت علمی و بهیار حذف و یا اصلاح می شوند و این قانون جایگزین آن‌ ها خواهد شد ، پس از آن امکان ایجاد هیچ گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد .

در ادامه به بررسی اجمالی سهمیه ها و تسهیلات مذکور پرداخته و جزئیات مربوط به لایحه حذف سهمیه های کنکور 99 را در اختیار داوطلبان قرار می دهیم . 



 رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور از حذف نشدن سهمیه‌های کنکور در سال 99 خبر داد و اعلام کرد : لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده ، بنابراین سهمیه‌ ها در کنکور 99 حذف نمی ‌شود .



سهمیه های کنکور سراسری 99
مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ، سهمیه های کنکور سراسری به چند دسته سهمیه ایثارگران ، رزمندگان ، خانواده شهدا ، کارمندان و بهیار و...  تقسیم می شود . داوطلبانی که دارای شرایط استفاده از سهمیه های مذکور هستند باید نوع سهمیه خود را در فرم ثبت نام مشخص کنند تا از آن بهرمند گردند .

.  

 یکی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری سهمیه مناطق است که خود به سه دسته سهمیه منطقه 1 ، 2 و 3 تقسیم می شود . این سهمیه بر اساس منطقه سه سال آخر تحصیل داوطلبان مشخص می شود به طوری که بخش های مرکزی مانند تهران ، اصفهان و .. منطقه یک محسوب می شود ، شهر ها و شهرستان ها منطقه 2 و مناطق محروم و شهر های کوچک ، منطقه 3 هستند . 

این سهمیه سبب می شود که داوطلبان به جای این که با کل داوطلبان کنکور سراسری 99 به رقابت بپردازند نسبت به داوطلبان دیگر در همان سهمیه خود مورد مقایسه قرار بگیرند . ( داوطلبان سهمیه منطقه یک با داوطلبان سهمیه منطقه یک ، داوطلبان سهمیه منطقه 2 با داوطلبان سهمیه منطقه 2 و ...)

 سهمیه ایثارگران :

 جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان » ، « جانبازان زير 25 درصد و همسر و فرزندان آنان » ، « آزادگان و همسـر و فرزنـدان آنـان » ، « همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه » و همچنين « همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر » نیز مشمول سهمیه ایثارگران بوده و در صورت کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد می توانند از این سهمیه استفاده نمایند . 


 نکته 1 : بیست و پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به « همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر » ، « آزادگان و همسر و فرزندان آنان » ، « جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان » اختصاص دارد . ( سهميه ايثارگران 25 درصد ظرفيت )

 نکته 2 : پنج درصد از ظرفيت هر كدرشته محل نيز به « جانبازان زير 25 درصد و همسر و فرزندان آنان » و « همسر و فرزندان رزمندگان بـا حـداقل شـش مـاه حضور داوطلبانه در جبهه » اختصاص دارد . ( سهميه ايثارگران 5 درصد ظرفيت )


 سهمیه رزمندگان : 

سهمیه رزمندگان به رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1368 را داشته باشند . این داوطلبان در صورت کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در گزینش آزاد می توانند از این سهمیه استفاده نمایند . 



 سهمیه خانواده شهدا :

شامل پدر ، مادر ، خواهر و برادر شهید  است . گزینش سهمیه خانواده شهدا مانند سهمیه مناطق بوده و ظرفیت پذیرش برای دارندگان این سهمیه به نسبت کل داوطلبان کنکور سراسری محاسبه می شود .



 بومی گزینی :

سازمان سنجش آموزش کشور جهت کاهش مشکلات اقامتی ( تأمین خوابگاه برای دانشجویان ) و همچنین برای حل مشکل رفت و آمد داوطلبان گزینش بومی برای رشته محل­ ها را در نظر گرفت . دانشگاه های سراسری ملزم هستند 80 درصد از ظرفیت پذیرش رشته های خود را به داوطلبان بومی اختصاص دهند و مابقی آن را که حدود 20 درصد می باشد به داوطلبان غیر بومی اختصاص دهند .

همین سهمیه ها و تسهیلات در چند سال اخیر نارضایتی هایی را به دنبال داشته و باعث تبعیض ، بی عدالتی بین داوطلبان آزاد و سهمیه دار شده است . در پی این اعتراضات سازمان سنجش موافقت خود را با حذف سهمیه ها و اصلاحات اعلام کرد و وزارتین علوم و بهداشت از ارائه لایحه ای برای اصلاح سهمیه های کنکور سراسری خبر دادند .  

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه در کنکور سراسری 99










موارد حذف و یا اصلاح سهمیه در لایحه پیشنهادی به مجلس
به دنبال اعتراضات داوطلبان برای حذف سهمیه های کنکور سراسری ، لایحه موارد حذف و اصلاح سهمیه های کنکور آماده و به دبیرخانه هیات دولت ارسال شد مفاد این لایحه از قرار زیر می باشد :

 سهمیه های مهمی چون بومی گزینی ، بومی منطقه ای ، بومی قطب و بومی ناحیه ای به دلیل مشکلات متعددی که برای دانشگاه های کشور ایجاد کرده بود ، در این لایحه حذف شده است .

 امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی ، سهمیه های قهرمانان ، حافظان قرآن و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده اند .

 همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است و تنها بر اساس نیاز منطقه ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها اعمال می شود .

 در سهمیه مناطق ، سهمیه مناطق 1 ، 2 ، 3 به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیر ساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت 50 درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود .

حتما بخوانید: تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

بنابراین :

ظرفیت هر کد رشته محل در آزمون سراسری در مجموع به میزان 50 درصد به نسبت شرکت کنندگان به هر یک از مناطق ( یک و دو و سه ) و مابقی ( 50 درصد ) به صورت آزاد به تمامی داوطلبان متقاضی هر کدرشته محل اختصاص می یابد . 

 سهمیه حوادث غیر مترقبه ( سیل ، زلزله ) به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است .

 تسهیلات المپیادی های جهانی سهمیه همچون گذشته است اما در مورد المپیاد های دانش‌ آموزی داخل کشور دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز ، حداکثر به میزان 5 درصد ظرفیت و به صورت مازاد ، صرفاً در رشته‌ های مرتبط که تعیین می‌ شود مورد استفاده است .

  تا قبل از ارائه این لایحه ، ظرفیت پذیرش ایثارگران در آزمون ها 30 بوده که این میزان به 5 درصد مازاد تغییر پیدا کرده است .

 ضمن اینکه حد نصاب ایثارگران در آزمون ها از 70 درصد نمره آخرین نفر به 85 درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است .





همان طور که مشخص است هدف اصلی این لایحه ، پذیرش عادلانه داوطلبان می باشد با این دیدگاه که اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در کنکور شرکت می کنند ضایع نشود . 

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری 99



 بر این اساس کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا پیگیر اخبار و اطلاعیه های مختلف در خصوص اصلاح و حذف سهمیه های کنکور بوده و آخرین اخبار مربوط به این لایحه را از طریق کانال تلگرام  و یا صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا اطلاع رسانی می کنند .










سوالات متداول


1- سهمیه های کنکورسراسری 99 شامل چه نوع سهمیه هایی هستند ؟
این سهمیه ها شامل سهمیه ایثارگران ، رزمندگان و مناطق ، بومی گزینی و... است که در متن مقاله جزئیات بیش تر در خصوص نحوه اعمال هر سهمیه ارائه شده است .




2- در صورت اصلاح سهمیه های کنکور 99 چند درصد ظرفیت رشته محل ها به ایثارگران تعلق می گیرد ؟
طبق لایحه ارسال شده به هیات دولت ، 5 درصد ظرفیت رشته محل ها به صورت مازاد ، به این داوطلبان اختصاص می یابد که برای اطلاع از سایر بندهای این لایحه می توانید متن مقاله را مطالعه کنید .






3- آیا لایحه اصلاح سهمیه های کنکور سراسری به کنکور 99 می رسد ؟
مطابق آخرین اخبار منتشر شده ، لایحه تغییرات سهمیه های کنکور سراسری به کنکور 99 نمی رسد که برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مراجعه کنید .

منبع : حذف سهمیه های کنکور 99
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QMAL
نظرتان را بنویسید