نشانه های سقط جنین در ماه های اول بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
امروزه نگرانی در مورد سقط جنین به خصوص در اوایل بارداری بسیار شایع است. در حقیقت ، از هر چهار بارداری، یک مورد به سقط جنین منتهی می شود، که البته احتمالا آمار بیشتر از این میزان است. زیرا بسیاری از سقط جنین هایی که در ماه های اول بارداری اتفاق می افتند اصلا قابل تشخیص نیستند و با پریود اشتباه گرفته می شوند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم که نشانه های سقط جنین در ماه های اول بارداری را توضیح دهیم که بتوانید میان سقط جنین و پریود تمایز قائل شوید و بدانید که در چه صورتی لازم است که به پزشک مراجعه کنید.



نشانه های سقط جنین در ماه های اول بارداری
سقط جنین به از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری گفته می شود. اگرچه بالغ بر 80 درصد سقط ها در سه ماهه اول و تا قبل از هفته 12 بارداری اتفاق می افتد. پس از هفته بیستم، در صورتی که جنین به هر دلیلی از دست برود، به آن مرده زایی می گویند.

علائم و نشانه های سقط جنین ممکن است بسته به مدت زمان بارداری و وضعیت بدنی هر خانم باردار به شکل متفاوتی ظاهر شوند. به عنوان مثال جنین در ماه دوم یا سوم، نسبت به ماه اول بارداری، رشد کرده و بزرگتر است، بنابراین ممکن است باعث خونریزی بیشتر شده و خون به صورت لخته ای تر از بدن خارج شود.

اما به طور کلی شایع ترین نشانه های سقط جنین زودرس، گرفتگی در نواحی شکمی و خونریزی است که عمدتا با پریود اشتباه گرفته می شود. به همین دلیل اگر این علامت را مشاهده کردید مراقب علائمی که در ادامه بیان می شوند نیز باشید، زیرا حضور تمامی این نشانه ها به شما می گویند که در حال سقط جنین هستید و نه یک پریود سنگین و دردناک. سایر علائم سقط جنین عبارتند از: 

 گرفتگی در شکم یا کمر که می توانند شبیه گرفتگی های قاعدگی شروع شوند اما نکته ای که باعث تفاوت آن ها با درد های پریودی می شود، این است که به طور معمول با گذشت زمان درد ها شدت می گیرند و بدتر می شوند. یک نشانه دیگر این درد ها این است که معمولا در یک طرف شکم وجود دارند.

 حالت تهوع

 اسهال

 دفع ترشحات از واژن

 لخته شدن خون بزرگتر از حد طبیعی یا بافت از واژن

حتما بخوانید: پریود در بارداری


نشانه های خون ریزی سقط جنین در ماه های اول بارداری
به طور کلی تشخیص سقط جنین در ماه های اول بارداری و خونریزی زیاد در پریود دیر رس بسیار دشوار است در حقیقت بسیاری از سقط جنین ها، قبل از اینکه فرد حتی از حامله بودن خود مطلع شود، اتفاق می افتند. اما با این حال خون ریزی هایی که به دلیل سقط جنین هستند، مشخصه هایی دارند که در این بخش از مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

 رنگ خون یکی از مهمترین سرنخ ها برای تشخیص سقط جنین است. خونی که دفع می کنید می تواند از صورتی و قرمز تا قهوه ای باشد. خون قرمز خون تازه ای است که به سرعت از بدن خارج می شود و خون قهوه ای، خونی است که مدتی در رحم باقی مانده است. ممکن است هنگام سقط جنین رنگ ترشحات و خونتان قهوه ای یا نزدیک به سیاه باشد.



 شدت خونریزی نکته دیگری است که باید به آن توجه شود. در خونریزی هایی که به دلیل سقط جنین هستند، با گشاد شدن دهانه رحم، خونریزی شدت می گیرد و معمولا طی سه تا 5 روز خونریزی شدیدتان به پایان می رسد. اگرچه مدت زمان خونریزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است برای برخی حتی دو هفته طول بکشد.

 علامت سوم خون ریزی هایی که به سقط جنین مربوطند عبارت است از وجود لخته های خون و بافت که احتمالا در دوره های قاعدگی قبلیتان هرگز مشاهده نکرده اید. این بافت ها و لخته های بزرگ خون نشان می دهند که در حال سقط جنین هستید. 



برخی از سقط جنین ها که به سقط جنین از دست رفته معروفند، ممکن است هیچ یک از نشانه های سقط جنین را نداشته باشند. سقط جنین از دست رفته به این معناست که جنین در رحم مادر میمیرد در حالی که زن اصلا اطلاعی از بارداری خود ندارد. جنین دفع نمی شود و در رحم باقی می ماند و تنها راه شناسایی آن، سونوگرافی است.

بیشتر بخوانید: تفاوت خونریزی پریود و سقط جنین


علت سقط جنین در ماه های اول بارداری
جنین در ماه های اول بسیار آسیب پذیر بوده و احتمال سقط آن بسیار زیاد است اما متخصصان چند علت کلی را برای این گونه سقط جنین های زود رس ارائه کرده اند که در این بخش از مقاله به آن ها اشاره شده است. این عوامل عبارتند از:

 مصرف سیگار و دخانیات در ماه های اول 

 نوشیدن الکل به مقدار زیاد

 فیبروم (Fibroids) یا سایر ناهنجاری های رحم

 پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید

 دیابت کنترل نشده

 استفاده از کوکائین یا مواد مخدر مشابه

 کلام آخر

به طور کلی سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع است و تشخیص آن در این زمان بسیار دشوار بوده و غالبا با یک پریود سنگین اشتباه گرفته می شود. تنها راه تشخیص سقط جنین میزان زیاد خونریزی، رنگ خونی که دفع می شود و همچنین وجود خون لخته و بافت است که البته این موارد نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند.

در ادامه بخوانید: بارداری پس از سقط جنین





سوالات متداول


1- نشانه های سقط جنین در ماه اول بارداری چیست؟
اصلی ترین نشانه سقط جنین در ماه اول بارداری خونریزی و درد های شکمی بوده و نشانه های دیگر در متن مقاله بیان شده اند.




2- مشخصه خونریزی مربوط به سقط جنین چیست؟
مشخصه این نوع خونریزی ها، رنگ و شدت و لخته های موجود در آن است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.




3- علت های سقط جنین در ماه اول چیست؟
مصرف سیگار، نوشیدن الکل، بیماری فیبروم و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده اند، می توانند دلایل سقط جنین زودهنگام باشند.

منبع : نشانه های سقط جنین در ماه های اول بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G337
نظرتان را بنویسید