بسته بندی پت در صنعت تسمه کشی

بسته بندی پت در صنعت تسمه کشی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mina

در این مطلب قصد داریم که درباره بسته بندی پت (PET) صحبت کنیم. ابتدا باید خود پت را بیشتر بشناسیم. پت چیست و برای بسته بندی پت چه کارهایی باید کرد. با دناپک همراه باشید تا همه چیز را درباره بسته بندی پت با شما درمیان بگزاریم. برای خرید انواع تسمه بسته بندی کارتن بر روی لینک کلیک کنید.

پت چیست؟

قبلا درباره تسمه بسته بندی پلاستیکی پ پ یا پلی پروپیلن (PP) صحبت کردیم. پت یا پلی اتیلن ترفتالات (PET) نوع دیگری از پلاستیک است. این جنس از خانواده پلی استر است که به روش پلیمریزاسیون مرحله ای تولید می شود.

خواص این ماده باعث شده است تا در بخش های مختلفی از صنعت به کار رود. از جمله موارد استفاده پت می توان به تولید انواع بطری، ورق های پلاستیکی، تسمه و قطعات تزئینی اشاره کرد.

خواص پت

اگر بخواهیم به خواص پت اشاره کنیم، برخی موارد اهمیت بیشتری دارد. در زیر برخی از آنها را معرفی می کنیم.

در ابتدا باید بدانید که این ماده از واکنش بین اسید ترفتالیک خالص (PTA) و مونو اتیلن گلیکول (MEG) تولید می شود. همچنین دمای انتقال شیشه این پلیمر حدود ۸۰Cº است.

از نظر کاربرد و جهتی که در زنجیرهای پلیمر ایجاد می شود، این محصول تنوع زیادی دارد. دمای ذوب این پلمیر در حدود ۲۵۵ درجه سانتیگراد است.

یکی از موارد پرمصرف این محصول در صنعت بطری سازی است. انواع بطری پلاستیکی با این جنس ساخته می شود. بطری آب معدنی، بطری نوشابه، بطری روغن های گیاهی، بطری دارویی (بهداشتی و آرایشی) و نمونه های مانند آن. برای اطلاع از قیمت دستگاه پنوماتیک بر روی لینک کلیک کنید.

تسمه بسته بندی پت (PET)

تسمه های بسته بندی پت از ماده اولیه پلی اتیلن ترفتالات تهیه می شود. این نوع تسمه دو نوع دارد. نوع اتومات و نیمه اتومات (آجدار و بدون آج). هر نوع در دستگاه تسمه کشی مخصوص آن به کار می رود. سایزهایی که برای تسمه ها در نظر گرفته شده، ۱۲-۱۶-۱۹ است. معمولا اندازه ای که در صنعت به کار می رود، سایزهای ۱۶ و ۱۹ است.

رول تسمه پت معمولا به صورت حلقه های ۲۰ کیلوگرمی عرضه می شود. هر کیلو از این تسمه، اگر سایز ۱۶ باشد، تقریبا طول ۶۵ متر دارد. همچنین هر کیلو از سایز ۱۹ آن، طولی حدودی ۴۵ متر را شامل می شود. نکته ای که باید توجه کرد، این است که ضخمات آنها یک میلیمتر در نظر گرفته شده است. ضخامت های دیگری هم در بازار وجود دارد و بنا به کاربرد، انتخاب های متفاوتی دارد.

روش تولید تسمه بسته بندی پت

در کل برای تولید پلی استرها از واکنش دو عامل اسید و الکل در کنار کاتالیست فلزی استفاده می شود. مرحله ای اصلی برای پلیمریزاسیون وجود دارد. اهمیت آن برای ایجاد یک واکنش تغلیظ است که مولکول های واکنش داده و آب در این فرآیند آزاد می شود. این مرحله توسط واکنش دوم پلیمریزاسیون که در فاز جامد رخ می دهد، دنبال می شود.

موادی که معمولا برای تولید پت (PET) استفاده می شود، ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلیکول است. این مواد از مشتقات نفت خام هستند. اگر این مواد را در کنار هم حرارت دهیم، در ابتدا محصولی ایجاد می شود به نام منومر (بیس هیدروکسی اتیل ترفتالات). این محصول با پلیمرهایی که وزن مولکولی کم دارند، مخلوط می شود و تولید الیگومر می کند. مخلوط حاصل واکنش می دهد. نتیجه واکنش، پت (PET) و اتیلن گلایکول اضافی است که به صورت تقطیری خارج می شود.

در این مرحله پت به صورت مایع مذاب است. پس از سرد شدن به صورت مواد شیشه ای بی شکل درمی آید. این نکته را باید در نظر داشت که خالص سازی پت کار دشواری است. به همین دلیل استفاده از مواد با کیفیت بالا راه رسیدن به محصول پت با خلوص مناسب است.

کاربردهای تسمه بسته بندی پت

از آنجایی که این جنس مقاومت کششی بالایی دارد، در صنایع مختلف به کار می رود. همچنین در صنایع سنگین، وزن قابل توجهی را تحمل می کند. از جمله در بسته بندی انواع پالت های سنگین، بشکه، کاشی و سرامیک، جدول بتنی، سنگ فرش، بلوک سیمانی، آهن آلات، پروفیل، تخته، نئوپان، الوار، لوازم خانگی، نساجی و الیاف و رینگ سازی بسیار استفاده می شود.

در بسیاری از صنایع، تسمه پلی استر را جایگزین تسمه های سنگین و هزینه بر فلزی کرده اند. از آنجا که این نوع تسمه نسبت به نمونه فلزی و فولادی مقاومت و تحمل مناسبی دارد، توانسته است جوابگوی نیازها باشد. این مهم در حالی است که هزینه و وزن کمتری دارد.

محصولات و ویژگی ها کاربردی پت

تسمه های بسته بندی، بطری آب و نوشیدنی، طناب، الیاف موکت و فرش، ورق و فیلم، پوشاک و غیره نمونه های کاربردی بسیار زیاد پت در صنعت است. از دلایل عمده استفاده زیاد از این محصول خصوصا در صنعت بسته بندی، در زیر عنوان شده است.

مقاومت بالا در برابر شکستگی، وزن بسیار کم، قیمت مناسب و ارزان، پایداری در برابر گرما، قابلیت بازیافت و دوستار محیط زیست بودن و شفافیت بسیار زیاد.

تسمه بسته بندی پت به عنوان یک نگه دارنده و کمربند به دور محصولات و بسته ها بسته شده و مقاومت خوبی در برابر فشارهای مختلف دارد.

نظرتان را بنویسید