راه های بالا بردن اعتماد به نفس

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اعتماد به نفس عاملی مهم برای موفقیت در زندگی است . اگر به دنبال دستیابی به موقعیت شغلی بالاتری باشید ، بخواهید دوستانتان را بیشتر کنید ، به دنبال جذب مشتری و یا هر هدف دیگری باشید میزان اعتماد به نفسی که دارید اغلب به طور مستقیم با احتمال موفقیت شما ارتباط دارد .

افرادی که از این ویژگی برخوردارند ، توسط دیگران تحسین شده و اعتماد به نفس خود را به دیگران هم القا می کنند . آن ها با ترس های خود روبرو شده و می دانند فارغ از اینکه چه موانعی بر سر راهشان قرار دارد ، می توانند از آن ها گذر کرده و به هدف برسند . همچنین ، این افراد ، حتی اگر اوضاع به خوبی پیش نرود ، زندگی را مثبت می بینند و معمولاً از خودشان راضی هستند .

درست مانند هر مهارت دیگری ، اعتماد به نفس را می توان یاد گرفت ، تمرین کرد و بر آن تسلط یافت . پس از تسلط بر این مهارت همه چیز در زندگی به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت . اگر اعتماد به نفس پایینی دارید لازم است بدانید که این مسئله قابل حل است . در ادامه با راهکارهایی آشنا می شوید که به شما در بالا بردن اعتماد به نفس کمک می کند .


تعریف اعتماد به نفس

قبل از اینکه بتوانیم در مورد چگونگی افزایش اعتماد به نفس صحبت کنیم لازم است به درستی درک کنیم که این مهارت به چه معناست . اکثر افراد تعریف دقیق این مهارت را نمی دانند و فکر می کنند که این ، ویژگی ای است که یا از آن برخوردارید یا نه و نمی دانند که این مفهوم پویا و زمینه محور است .

اعتماد به نفس به معنای آگاهی از برخی از جنبه های خود یا اطمینان از آن ها است . افرادی که از این مهارت برخوردارند از خود و تواناییشان در رسیدن به هر شرایطی مطمئن هستند و در هر موقعیتی که قرار بگیرند می توانند اعتماد به نفس خود را نشان دهند . افرادی که از این مهارت برخوردار نیستند خطر نمی کنند ، از زندگی لذت نمی برند و معمولاً در موقعیت هایی که دوست ندارند قرار می گیرند .





 
اهمیت افزایش اعتماد به نفس

داشتن این مهارت ، به افراد کمک می کند که کارهای مورد علاقه خود را شروع کرده و از خطر نترسند و حتی اگر موانعی وجود داشته باشد به طور مؤثری می توانند با این موانع روبرو شوند . همچنین اعتماد به نفس باعث می شود جرئتمند بوده و به چیزهایی که دوست ندارید نه بگویید و به این ترتیب از خودتان مراقبت کنید .

اگر افراد از این مهارت برخوردار شوند بهتر می توانند با ترس های خود مقابله کرده و بر آن ها غلبه کنند . در نتیجه رسیدن به موفقیت آسان تر و محتمل می شود . از سوی دیگر ، فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد از نقاط قوت و ضعف خود آگاه است ، می تواند تصمیمات بهتری بگیرد و در دام منتقد درونی خود گرفتار نمی شود . به همین دلیل این افراد از سلامت روان بیشتری نیز برخودارند .




راه های بالا بردن اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس که در ادامه ذکر شده است را انجام دهید . فقط آن ها را نخوانید بلکه این راهکارها را عملی کنید تا بتوانید نتایج فوق العاده آن ها را ببینید . هر روز این روش ها را در دستور کار خود قرار دهید . ممکن است در ابتدا مجبور شوید وانمود کنید که از این ویژگی برخوردار هستید اما پس از مدتی متوجه می شوید که پایه و اساس اعتماد به نفس در درون شما در حال شکل گیری است .



 از منفی گرایی اجتناب کرده و روحیه مثبت داشته باشید

الان زمانی است که لازم است اطرافیان از جمله دوستان و خانواده خود را ارزیابی کنید . اگرچه این روش ، دشوار است اما برای اینکه بتوانید روحیه مثبتی داشته باشید و برای افزایش اعتماد به نفس لازم است از اطرافیانی که باعث می شوند احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید فاصله بگیرید . این کار حتی اگر موقتی باشد نیز به شدت موثر است .

حتی اگر کاملاً روحیه مثبت را در خودتان ندارید سعی کنید مثبت باشید . در تعامل با دیگران ، شور و اشتیاق نشان دهید و برای شروع پروژه بعدی خود ، هیجان داشته باشید . تمرکز بر روی مشکلات زندگی را متوقف کرده و در عوض بر روی راه حل ها و ایجاد تغییرات مثبت متمرکز شوید .



 زبان و تصویر بدنی خود را تغییر دهید

این روش نشان دهنده اهمیت حالت بدن ، لبخند ، تماس چشمی و نحوه صحبت کردن است . فقط یک حرکت ساده کشیدن شانه ها به سمت عقب باعث می شود این احساس را به دیگران بدهید که فردی با اعتماد به نفس هستید . لبخند زدن نه تنها باعث می شود احساس بهتری داشته باشید بلکه باعث می شود دیگران احساس راحتی بیشتری با شما داشته باشند .

به شخصی که با او صحبت می کنید نگاه کنید نه به کفش خود . حفظ ارتباط چشمی اعتماد به نفس را نشان می دهد . همچنین تحقیقات گزارش کرده اند که افرادی که به آرامی و با کلمات مناسب صحبت می کنند اعتماد به نفس بیشتری دارند و از سوی دیگر ، دیگران هم حرف های آن ها را بهتر درک می کنند . به ظاهر بدنی و آرایش مو و چگونگی لباس پوشیدن خود اهمیت بدهید . این امر نه تنها باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید بلکه کمک می کند دیگران نیز شما را به عنوان فردی موفق و با اعتماد به نفس ببینند .





 شکست را قبول نکنید و از صداهای منفی که در سرتان است خلاص شوید

هرگز تسلیم نشده و شکست را قبول نکنید . برای هر چیزی راه حل وجود دارد بنابراین چرا می خواهید تسلیم شوید ؟ موفقیت در برابر ناملایمات بزرگ زندگی ، باعث تقویت اعتماد به نفس می شود . اگر دائماً به خودتان می گویید به اندازه کافی خوب نیستید ، جذاب نیستید ، باهوش نیستید و یا به اندازه کافی ورزشکار نیستید در حال ایجاد یک پیشگویی از خود هستید . در نهایت نیز به آن چیزی تبدیل می شوید که در ذهنتان به خودتان می گویید . دفعه دیگر که این صداها را در ذهنتان شنیدید ، آن ها را با جملات مثبت جایگزین کنید .





 آماده باشید

در ارتباط با راه های بالا بردن اعتماد به نفس ، در مورد هرچیزی در شغل یا رشته یا هرچیزی که می خواهید در آن موفق باشید اطلاعات کسب کنید . اگر آماده باشید و دانش خود را بالا ببرید زمانی که عملکردتان محک زده می شود آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته و بهتر از پس این ارزیابی برمی آیید .



 یک فهرست فوق العاده درست کنید

در موقعیت های دشوار ، وقتی همه چیز به شکست می انجامد ، یک فهرست فوق العاده درست کنید . زندگی پر از چالش است و زمان هایی وجود دارد که اعتماد به نفس داشتن بسیار سخت می شود . در این زمان ها ، بنشینید و فهرستی از چیزهایی درست کنید که به خاطر آن ها قدردانید . فهرستی دیگر نیز تهیه کنید که در آن ، همه کارهایی که انجام داده و به آن ها افتخار می کنید وجود داشته باشد .

پس از تکمیل این فهرست ها ، آن ها را روی در یخچال ، روی میز ، روی آینه حمام یا به دیوار اتاقتان قرار دهید تا به راحتی به خودتان یادآوری کنید که زندگی و شخصیتتان چقدر شگفت انگیز است . این کار کمک می کند دیدگاه مثبتی نسبت به خود و دنیا پیدا کنید .



کلام آخر

اعتماد به نفس همه چیز نیست ، اما بسیار مهم است.  این مهارت ، تعیین می کند که چه سطح موفقیتی به دست می آورید و چقدر در زندگی شاد هستید و می تواند کیفیت روابط ارزشمند شما را افزایش یا کاهش دهد . خوشبختانه اعتماد به نفس یک مفهوم ایستا نیست و با انجام راه های تقویت اعتماد به نفس می توانید به افزایش این مهارت اقدام کنید .

اگر شما پدر یا مادر هستید و با خواندن این مقاله ، به فکر اعتماد به نفس فرزندتان نیز افتادید می توانید در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر با روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان آشنا شوید .








سوالات متداول

1- اعتماد به نفس چیست ؟

این مهارت به معنای اطمینان داشتن از خود و توانایی های خود و همچنین یک مفهوم پویا است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- چرا مهم است که اعتماد به نفس خود را بالا ببریم ؟

داشتن این مهارت ، به شما کمک می کند فارغ از موانعی که بر سر راهتان وجود دارد در جهت موفقیت گام برداشته و زندگی شادتری داشته باشید که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


3- چگونه می توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم ؟

استفاده از راهکارهایی مثل اجتناب از منفی گرایی ، تسلیم نشدن ، تغییر زبان و تصویر بدن می تواند در این زمینه کمک کننده باشد که برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


مطالب مرتبط:
» رمز موفقیت

» جرئت مندی و ویژگی های افراد جرئت مند

» مهارت های زندگی ؛ انواع و اهمیت آن


برچسب ها:
اعتماد به نفس
مهارت های زندگی
 

منبع : راه های بالا بردن اعتماد به نفس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/B09o
نظرتان را بنویسید