سایت اظهارنامه مالیاتی

سایت اظهارنامه مالیاتی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
از آنجایی که تکمیل و ارسال اظهار نامه های کتبی فرآیند زمان بر و هزینه بری بود سامانه ای تحت عنوان سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و راه اندازی شد . تمام مودیان مالیاتی لازم است برای ثبت اظهار نامه 1400 و پرداخت مالیات خود لازم است از طریق این سایت اقدام کنند . علاوه بر تکمیل فرم های اظهارنامه مالیاتی، سامانه مودیان مالیاتی tax.gov.ir امکانات دیگری از جمله دریافت شماره اقتصادی و دریافت صورت معاملات فصلی را دارد. همچنین امکان پرداخت مالیات ها به صورت کاملا الکترونیک فراهم شده است. 

برای مشاوره راهنمای سامانه عملیات الکترونیکی اظهار نامه مالیاتی

در جوامع امروزی کمتر اتفاق می افتد که ماموران مالیاتی برای بررسی درآمد و سود و زیان بنگاه های اقتصادی به آن ها مراجعه کنند و شیوه اطلاع از درآمد ها به صورت خود اظهاری و در قالب تنظیم اظهار نامه های مالیاتی است . همچنین در 9 سال گذشته و بعد از طراحی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، ارسال این اظهار نامه ها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد .

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی امکان ثبت اظهار نامه 1400 را برای تمام صاحبان مشاغل اعم از پزشکان ، کاسبان و دیگر اشخاص حقیقی فراهم آورده است . به علاوه اشخاص حقوقی که منظور همان شرکت های تجاری هستند نیز می توانند از طریق این سایت  اظهار نامه های خود را به ثبت برسانند .

بنابراین لازم است که مودیان محترم قبل از هر اقدامی در خصوص نحوه ثبت این اظهار نامه ها اطلاعات کافی به دست آورند و با طرز کار و امکانات این سامانه آشنا شوند . در این مقاله به توضیحات کاملی در خصوص امکانات و نحوه ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir خواهیم پرداخت .




سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir
در گذشته اظهارنامه ها به صورت کتبی تنظیم و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گرفت . به این صورت که صاحبان مشاغل و شرکت ها ، فرم های اظهارنامه از پیش آماده را تهیه و تکمیل می کردند . از آنجا که این فرآیند باعث صرف هزینه های بیهوده و موجب هدر رفتن زمان می شد ، در سال 1391 سامانه ای تحت عنوان سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir که از زیرمجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir می باشد طراحی و راه اندازی شد.

بعد از طراحی سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، فرآیند ارسال اظهارنامه 1400 ​ کاملا به صورت الکترونیکی انجام گرفته و مودیان مالیاتی موظفند که اظهارنامه های خود را در این سایت بارگذاری کنند . در واقع صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی حساب درآمد و سود و زیان خود را در غالب یک اظهارنامه به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی تسلیم می کنند.

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی







راهنمای ورود به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir
قبل از آن که به ثبت اظهارنامه مالیاتی 1400 خود اقدام کنید و در صورتی که تا به حال از سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی استفاده نکرده اید ، ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنید . با استفاده از راهنمای تصویری زیر به راحتی می توانید وارد  سامانه مودیان مالیاتی tax.gov.ir شده و از امکانات آن استفاده کنید .

1 در اولین قدم لازم است عبارت سامانه مودیان مالیاتی و یا نشانی tax.gov.ir را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کنید و مانند تصویر زیر وارد دومین گزینه شوید .







2بعد از ورود به سایت سامانه مودیان مالیاتی tax.gov.ir صفحه ای مشابه این صفحهبرای شما بالا می آید که چند امکان برای شما فراهم میکند من جمله ثبت اظهارنامه الکترونیکی 1400 در صورتی که تا کنون در این سامانه ثبت نام به عمل نیاورده باشید، لازم است ابتدا پیش ثبت نام و ثبت نام کنید .







همانطور که گفته شد برای استفاده از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی ، ابتدا لازم است که در این سایت ثبت نام به عمل آید . این ثبت نام شامل سه مرحله پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی و راستی آزمایی اطلاعات می شود . برای آنکه از نحوه ثبت نام در این سامانه اطلاع پیدا کنید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

در ادامه بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی


امکانات سایت tax.gov.ir
سایت سامانه مودیان مالیاتی علاوه بر فراهم کردن امکان دریافت الکترونیکی  فرم های اظهار نامه های مالیاتی، امکانات دیگری را هم برای راحتی کار شهروندان، تجار و شرکت ها فراهم کرده است. امکانات سایت tax.gov.ir در زیر آورده شده است:

1پیش ثبت نام و ثبت نام برای دریافت شماره شماره اقتصادی که با استفاده از آن می توانند از تسهیلاتی من جمله استفاده و دسترسی به امضای الکترونیک در مراحل مختلف رسیدگی های مالیاتی، مشاهده و دسترسی به نسخه های الکترونیکی پرونده های مالیاتی و ارائه اظهارنامه های مالیاتی به صورت تمام الکترونیک بهره ببرند.

2دریافت صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیک: اشخاص می توانند از طریق سایت سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات خرید و فروش و قرارداد های خود را به ثبت برسانند.

3تسلیم لیست حقوق کارمندان به صورت الکترونیک: برای اعمال مالیات بر در آمد حقوق، مزیان حقوق و مزایای پرداختی به دریافت کنندگان حقوق، در این سامانه ذخیره می شود. به خاطر داشته باشید این امکان به عنوان سیستمی برای مشخص کردن حقوق و دستمزد نیست.

4و در آخر: ثبت اعتراضات و شکایات به صورت الکترونیکی: از طریق سایت سامانه مودیان مالیاتی، اشخاص می توانند اعتراضات خود را در زمینه اوراق مالیاتی موجوع به سمع و نظر مسئولان برسانند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی


register.tax.gov.ir
سامانه ثبت نام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی register.tax.gov.ir، برای تسهیل فرایند های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور افتتاح شده است و خدماتی از جمله ثبت نام و تکمیل پرونده های الکترونیکی مالیاتی و پرداخت و صدور قبوض مالیاتی به صورت آنلاین و درخواست ارسال اظهارنامه های مالیاتی به دیگر نهاد ها و استعلام اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری را فراهم می کند.

نکته قابل توجه این است که برای استفاده از سایت ثبت نام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی register.tax.gov.ir باید پرونده الکترونیک در سازمان مالیاتی کشور داشته باشید و برای دریافت این پرونده باید در سایت سامانه مودیان مالیاتی tax.gov.ir مراحل پیش ثبت نام را انجام دهید و اطلاعات کاربری را دریافت نمایید و از این طریق می توانید از تمامی خدمات سامانه ثبت نام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی register.tax.gov.ir بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خودرو


 salary.tax.gov.ir
سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق salary.tax.gov.ir ، برای تسهیل امور دریافت مالیات بر درآمد و صرفه جویی در وقت و هزینه رسیدگی های سازمان امور مالیاتی تهیه شده است که در این سیستم، اطلاعات پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق و مزایا و مالیات های آن طبق فرمتی که توسط این سایت ارائه شده، ثبت می شود و از طریق سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق salary.tax.gov.ir، سازمان ها می توانند برای دریافت اطلاعات مربوط به  مالیات بر در آمد حقوق اقدام کنند.

به خاطر داشته باشید مودیان مالیاتی حتما باید تمامی لیست های مالیات را به تایید نهایی برسانند و در صورتی که تایید نهایی و کد دبیرخانه را دریافت نکنند، برای آن ها مسئولیت به بار خواهد آورد.



payment.tax.gov.ir
سامانه پرداخت الکترونیک مالیات payment.tax.gov.ir، برای تسهیل در جهت پرداخت و تکریم مودیان مالیاتی و کاهش مراجعات حضوری، امکان انجام امور مالیاتی را به صورت کاملا الکترونیک برای مودیان فراهم کرده است و کلیه اشخاصی که در سایت سامانه مودیان مالیاتی tax.gov.ir پیش ثبت نام نموده و شماره اقتصادی دریافت کرده اند می توانند از از امکانات پرداخت الکترونیک مالیات برخوردار شوند. 

مراحل پرداخت الکترونیک مالیات از این قرار است که مودیان مالیاتی باید ابتدا وارد سیستم شوند و موارد مورد نیاز برای قبض و تایید اطلاعات را تکمیل کنند سپس برای دریافت شناسه قبض جدید اقدام نموده و در آخر هم برای پرداخت قبض مالیاتی خود می توانند یکی از گزینه های پرداخت به صورت آنلاین توسط شبکه های کارتی شتاب و یا پرداخت به روش سنتی و با مراجعه به بادجه های بانک را انتخاب کنند.

در ادامه بخوانید: دانلود نرم افزار مالیات من


آخرین اخبار مرتبط با سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir



1 اردیبهشت 1400

طبق اعلام معاون سازمان امور مالیاتی کشور، امکان استعلام میزان بدهی مالیاتی، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir برای شهروندان فرهم گردیده و کافی است شهروندان با وارد شدن به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir بدهی مالیاتی خود را به روش اینترنتی و در کمترین زمان استعلام نمایند.





برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی tax.gov.ir​ پاسخ دهند .



سوالات متداول


1- برای استفاده ازسامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir در اولین قدم چه باید کرد ؟
برای استفاده از سامانه اظهار نامه مالیاتی ابتدا باید در سایت tax.gov.ir ثبت نام به عمل آورد که راهنمای تصویری آن در مقاله قرار گرفته است .


2- آیا برای استفاده از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir لازم است در این سایت ثبت نام صورت بگیرد؟
بله پیش از استفاده از هرکدام از امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir باید در این سایت ثبت نام کنید که توضیحات آن درمقاله آورده شده است.


3- آیا بعد از ثبت اظهار نامه های مالیاتی در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir امکان پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیک وجود دارد؟
بله امکان پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه payment.tax.gov.ir فراهم است که در توضیحات مربوط به آن در متن مقاله آورده شده است.

منبع : سایت اظهارنامه مالیاتی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rLmk
نظرتان را بنویسید