اختلاس چیست و شرایط تحقق آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
یکی از جرایم مهم در یک جامعه جرم اختلاس است ، در واقع اختلاس عملی متفاوت از سرقت و خیانت در امانت و کلاهبرداری است . اختلاس در لغت به معنای دزدیدن پول موسسه یا اداره دولتی ، ربودن ، دزدیدن و سؤاستفاده مالی توسط شخص مسئول است . قانونگذار در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری ، جرم اختلاس را تعریف و مجازات آن را بیان کرده است . برای تحقق جرم اختلاس باید سه عنصر مادی و معنوی و قانونی وجود داشته باشد . در این مقاله به بررسی اینکه جرم اختلاس چیست و شرایط تحقق جرم اختلاس می پردازیم . 




جرم اختلاس چیست ؟
در پاسخ به این که جرم اختلاس چیست ؟ باید گفت ، بر طبق ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری عبارت است از اینکه : « هر يك از كارمندان ادارات و سازمانها و يا شوراها و يا شهرداريها و مؤسسات و شركتهاي دولتي و يا وابسته به دولت و يا نهادهاي انقلابي‌ و ديوان محاسبات و مؤسساتي كه به كمك مستمر دولت اداره مي شوند و دارندگان پايه قضايي و به طور كلي قواي سه گانه و همچنين نيروهاي مسلح ‌و مامورين به خدمات عمومي اعم از رسمي يا غير رسمي وجوه يا مطالبات يا حواله‌ها يا سهام يا اسناد و اوراق بهادار و يا ساير اموال متعلق به هر يك ‌از سازمانها و مؤسسات فوق الذكر و يا اشخاص را كه بر حسب وظيفه به آنها سپرده شده است بنفع خود يا ديگري برداشت و تصاحب نمايد مختلس ‌محسوب می گردد . » 










شرایط تحقق جرم اختلاس
در زیر موارد و شرایطی که موجب تحقق جرم اختلاس می گردد بیان شده است :
-اختلاس باید توسط یکی از کارمندان دولت اعم از کارکنان شرکت ، اداره ، سازمان ، شوراها ، شهرداری ها ، موسسات ، شرکت های دولتی و .... صورت گیرد .
-برای تحقق جرم اختلاس ، اموال منقول دولتی باید باشد . به عنوان مثال : اوراق بهادار ، حواله ها ، وجوه ، مطالبات و سهام و غیره .
- فرد مرتکب جرم اختلاس باید از انجام عمل خود سؤنیت داشته باشد .
لازم به ذکر است که برای تحقق جرم اختلاس مانند سایر جرایم باید عنصر مادی و معنوی و قانونی وجود داشته باشد .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختلاس چیست و شرایط تحقق آن ​در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اختلاس چیست و شرایط تحقق آن پاسخ دهند .

منبع : اختلاس چیست و شرایط تحقق آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qKlR
نظرتان را بنویسید