نحوه استعلام علائم تجاری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
جستجو و استعلام علائم تجاری قبل از هرگونه اقدام برای ثبت برند این امکان را به افراد می دهد تا بدون صرف هزینه زیاد و اتلاف وقت به راحتی بتوانند از وجود یا عدم وجود علائم تجاری مشابه علامت تجاری مورد نظر خود مطلع شوند. جست و جو و استعلام علائم تجاری از طریق دو سایت مرکز مالکیت معنوی و روزنامه رسمی به صورت رایگان امکان پذیر می باشد.

برای مشاوره نحوه جستجو و استعلام علائم تجاری



یکی از مهمترین مواردی که امروزه، صاحبان کسب و کارهایی که قصد ثبت علامت تجاری مورد نظر خود را دارند، با آن مواجه بوده، این مساله است که نحوه جستجو و استعلام علائم تجاری قبل از ثبت آن به چه صورت است؟
برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هنگامی که یک برند و علامت تجاری از لحاظ قانونی و در چارچوب قواعد حقوقی ثبت می گردد، اشخاص مختلف و مجموعه های تجاری دیگر نمی توانند از آن علامت تجاری مجددا استفاده کنند و این علامت منحصرا برای فرد یا مجموعه تجاری است که در ابتدا آن را انتخاب می کند.

قانونگذار کشور ما برای تمامی مسائل حقوقی، مقرراتی را تدوین کرده است. نحوه جست و جو و استعلام علائم تجاری نیز دارای قواعد قانونی می باشد که به منظور انجام سریعتر فرآیند جست و جو و استعام علائم تجاری و عدم برخورد با موانع قانونی، لازم است که مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل، در این مقاله به توضیح نحوه جستجو و استعلام علائم تجاری پرداخته، ابتدا در مورد لزوم آن صحبت نموده و در بخش های بعد، سایت جست و جو و استعلام علائم تجاری، مراحل جست و جو و استعلام علائم تجاری از سامانه مرکز مالکیت معنوی و روزنامه رسمی کشور را توضیح خواهیم داد.




دلایل لزوم جستجو و استعلام علائم تجاری پیش از ثبت آن
بند الف ماده 30 قانون قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری در تعریف علائم تجاری مقرر داشته است: « علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.»

به این ترتیب مطابق این ماده، علامت تجاری که در عرف تجاری برند نامیده شده، نشانی است شامل، تصویر، حرف، عدد و...  که بر روی کالا یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی، قرار داده شده و نشان دهنده و متمایز کننده آن کالا یا خدمت از نمونه های مشابه می باشد. توجه داشته باشید که این علائم تجاری، باید کاملا منحصر بفرد باشند تا مشتریان کالاها و خدمات مختلف بتوانند کالای مورد نظر خود را در میان صدها کالا یا خدمت مشابه ، به راحتی شناسایی و انتخاب نمایند. 

جستجو و استعلام علائم تجاری قبل از ثبت علامت، این امکان را به افراد می دهد تا بدون صرف هزینه زیاد و اتلاف وقت به راحتی بتوانند علامت تجاری مورد نظر خود را انتخاب کنند. در مواردی که افراد بدون جستجو و استعلام علائم تجاری، اقدام به ارائه درخواست برای ثبت علامت تجاری مورد نظر خود می کنند، این امکان وجود دارد که درخواست مذکور به دلیل شباهت علامت تجاری به علائم تجاری دیگری که قبلا به ثبت رسیده است، رد شود.

در چنین مواردی علاوه بر از دست رفتن هزینه ای که افراد، آن را برای ثبت علامت تجاری صرف کرده اند، زمان آن ها نیز هدر رفته و آغاز کار تجاری آن ها با تاخیر مواجه شده و چه بسا، در این فاصله،علامت تجاری دیگری که مجددا تصمیم به ثبت آن می گیرند نیز، توسط فرد دیگری ثبت شده باشد.به همین دلیل نیز به تمامی افراد و مجموعه هایی که قصد ثبت علائم تجاری دارند، توصیه می گردد که قبل از هرگونه اقدام قانونی جهت ثبت علائم تجاری، حتما از نحوه جستجو و استعلام علامت تجاری کسب اطلاع کرده و این استعلام را انجام دهند . 








معرفی سایت جست و جو و استعلام علائم تجاری
هنگامی که با نحوه جستجو و استعلام علامت تجاری آشنا شویم به راحتی می توانیم میزان احتمال ثبت شدن علامت مورد نظرمان را تشخیص دهیم و این امکان برای ما به وجود می آید تا بدانیم که آیا علائم تجاری و برندی مشابه علامت تجاری مورد نظر ما در گذشته توسط یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی همچون یک شرکت ثبت شده است یا خیر. 

همانطور که اشاره کردیم تمامی برند ها و علائم تجاری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسند و همین موضوع باعث می شود تا یک مرجع جامع و کامل برای تشخیص تکراری بودن یا منحصر بفرد بودن علامت تجاری وجود داشته باشد تا افراد دچار سردرگمی نشوند و به راحتی دست به انتخاب بزنند. 

سوالی که اکنون ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید آن است که دقیقا باید به چه سایتی مراجعه کنیم تا بتوانیم جست و جو و استعلام علائم تجاری را در کوتاه ترین زمان ممکن و سریعترین حالت ممکن انجام دهیم؟

1- اولین و اصلی ترین سایت جست و جو و استعلام علائم تجاری، سامانه مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir بوده که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است. البته سایت مرکز مالکیت معنوی تنها مختص به جست و جو و استعلام علائم تجاری نبوده و همانطور که از عنوان آن پیدا است، طیف گسترده ای از خدمات مرتبط با مالکیت فکری را به دست اندرکاران این حوزه ارائه می نماید.

فعالان عرصه مالکیت معنوی می توانند با مراجعه به این سامانه و با استفاده از بخش میز خدمات الکترونیک، کلیه امور مربوط به ثبت طرح های صنعتی، نشانه های جغرافیایی، ثبت علایم تجاری و ثبت اختراعات را به صورت اینترنتی و غیر حضوری در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.

یکی از بخش های سایت مرکز مالکیت معنوی بخش ثبت علائم بوده که در این قسمت، خدمات متنوعی به کاربران ارائه شده است. راهنمای ثبت اظهارنامه علائم تجاری، راهنمای هزینه های مربوط به ثبت علائم تجاری، جست وجو در بانک اطلاعاتی که جست و جو و استعلام علائم تجاری را امکان پذیر ساخته و ثبت اظهارنامه علائم تجاری از امکانات بخش ثبت علائم تجاری سامانه مرکز مالکیت معنوی iripo.ssaa.ir می باشد. 

2- دومین سایتی که جست و جو و استعلام علائم تجاری از طریق آن امکان پذیر می باشد، سایت روزنامه رسمی به نشانی rrk.ir می باشد. از آنجا که مطابق قانون، کلیه علائم تجاری باید پس از تایید مراجع قانونی ثبت و در روزنامه رسمی آگهی شوند، چنانچه، علامت تجاری مورد نظر متقاضی، پیش از آن توسط فرد دیگری به ثبت رسیده و در روزنامه رسمی آگهی شده باشد، از طریق این سایت و بخش آگهی های قانونی آن قابل استعلام خواهد بود.

حتما بخوانید: ثبت اختراع در ایران


مراحل جست و جو و استعلام علائم تجاری از سایت مرکز مالکیت معنوی iripo.ssaa.ir
در سال های اخیر، با راه اندازی سامانه های ایینترنتی توسط دولت، استعلام بسیاری از امور به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای افراد امکان پذیر شده که استعلام شرکت و استعلام کارت بازرگانی نمونه هایی از آن می باشد. جست و جو و استعلام علائم تجاری نیز از این روند، میستثنی نبوده  و امکان استعلام اینترنتی آن همانطور که گفته شد، از طریق د و سامانه اصلی امگان پذیر می باشد. در این بخش به توضیح مراحل استعلام علائم تجاری از سامانه مرکز مالکیت معنوی iripo.ssaa.ir می پردازیم:

1- برای ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی آدرس سامانه یعنی iripo.ssaa.ir را جست وجو کرده تا صفحه زیر به شما نشان داده شود. این صفحه، صفحه اصلی سایت مرکز مالکیت معنوی ایران می باشد.







2- با کلیک بر روی قسمت ( میز خدمات الکترونیک ) چند منو به شما نشان داده می شود. منوی مورد نظر ما، منوی ( ثبت علایم ) می باشد. از این منو، قسمت ( جست و جو در بانک اطلاعاتی ) را انتخاب نمایید.







3- صفحه ای که مطابق تصویر زیر ملاحظه می کنید، صفحه اصلی جستجو و استعلام علائم تجاری می باشد. به منظور جست و جو و استعلام علائم تجاری، لازم است تا اطلاعات مربوط به یکی از کادرهای صفحه را پر کرده و پس از اینکه کد امنیتی نشان داده شده را نیز وارد نمودید، دکمه جست و جو را کلیک نمایید. 







اگر علامت تجاری ای که شما قصد ثبت کردن آن را دارید، قبلا توسط فرد یا افراد دیگری به ثبت رسیده باشد، در قسمت انتهایی فرم قابل مشاهده خواهد بود وگرنه، پیغام ( این جستجو شامل نتایجی نمی باشد ) نشان داده شده که بدین معناست که شما می توانید علامت تجاری مورد نظر خود را ثبت نمایید.

بیشتر بخوانید: استعلام شرکت
مراحل جست و جو و استعلام علائم تجاری از سایت روزنامه رسمی rrk.ir
همانطور که پیش از این گفته شد، جستجو و استعلام علائم تجاری از طریق دو سامانه اینترنتی امکان پذیر می باشد. در قسمت قبل، مراحل استعلام علائم تجاری از سایت مرکز مالکیت معنوی را توضیح دادیم. اکنون ضمن راهنمای تصویری زیر، مراحل استعلام علائم تجاری از سایت روزنامه رسمی rrk.ir را توضیح خواهیم داد:

1- اولین مرحله، وارد کردن آدرس سایت روزنامه رسمی یعنی rrk.ir در مرورگر دستگاه شما می باشد. پس از این کار و جست وجو این آدرس، صفحه اصلی سایت روزنامه رسمی، مطابق تصویر زیر به شما نشان داده می شود:







2- در منوی سمت راست، بر روی گزینه آگهی های قانونی کلیک نمایید.







3- همانطور که ملاحظه می نمایید، در قسمت ( جست و جو در آگهی های قانونی ) قرار دارید. برای ، جستجو و استعلام علامت تجاری مورد نظر خود، ابتدا نام علامت تجاری ای که قصد ثبت آن را دارید، در کادر ( نام شرکت ) وارد نمایید. 







اکنون لازم است تا دو مرتبه عملیات جست وجو و استعلام علائم تجاری را انجام دهید. یک مرتبه با انتخاب گزینه ( ثبت علامت ) از منوی ( نوع آگهی ) و سپس کلیک کردن دکمه جست و جو. مرتبه بعد، انتخاب گزینه ( تقاضای ثبت علامت ) از منوی ( نوع آگهی ) و مجددا کلیک کردن دکمه جست و جو.

علت جست و جوی مجدد از طریق گزینه ( تقاضای ثبت علامت )، آن است که چنانچه درخواست ثبت علامت تجاری مورد نظر شما توسط شخص دیگری ارائه شده ولی هنوز به ثبت نرسیده باشد، در قسمت ( تقاضای ثبت علامت )، قابل مشاهده خواهد بود، در حالی که به دلیل عدم اتمام عملیات ثبت، در قسمت ( ثبت علامت ) قابل مشاهده نمی باشد.

هزینه و مدت زمان جست و جو و استعلام علائم تجاری
یکی از مهم ترین موارد چالش برانگیزی که ممکن است باعث شود تا برخی از افراد به سراغ یادگیری نحوه جستجو و استعلام علائم تجاری نروند، آن است که نمی دانند دقیقا برای گذراندن مراحل استعلام باید چقدر منتظر باشند و چه مدت طول می کشد تا استعلام علامت تجاری انجام شود. در بعضی مواقع نیز ممکن است برخی فکر کنند که برای استعلام علامت تجاری باید هزینه زیادی را پرداخت کنند. 

اما واقعیت آن است که با اطلاع یافتن از جزییات نحوه جستجو و استعلام علائم تجاری، شما متوجه این موضوع می شوید که استعلام گرفتن از سامانه مالکیت فکری یا سایت روزنامه رسمی، دارای هیچ هزینه ای نمی باشد و کاملا رایگان است و عموم مردم می توانند از این امکان حقوقی که برایشان بوجود آمده است، استفاده کنند. 

همچنین، این فرآیند حقوقی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد و بنابراین هر زمان که افراد بخواهند می توانند به راحتی به سایت های گفته شده مراجعه نمایند واقدام به جست وجو و استعلام علائم تجاری نمایند.

در ادامه بخوانید: استعلام برند


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه جستجو و استعلام علائم تجاری در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه جست و جو و استعلام علائم تجاری پاسخ دهند.

سوالات متداول


1- دلایل لزوم جست و جو و استعلام علائم تجاری پیش از ثبت آن چیست؟
جستجو و استعلام علائم تجاری قبل از هرگونه اقدام برای ثبت برند این امکان را به افراد می دهد تا بتوانند از وجود یا عدم وجود علائم تجاری مشابه علامت تجاری مورد نظر خود مطلع شوند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- سایت جست و جو و استعلام علائم تجاری کدام سایت است؟
جست و جو و استعلام علائم تجاری از طریق دو سایت مرکز مالکیت معنوی و روزنامه رسمی امکان پذیر می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- علامت تجاری چیست؟
علامت تجاری، نشانی است شامل، تصویر، حرف، عدد و... که متمایز کننده یک کالا یا خدمت از نمونه های مشابه می باشد و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : نحوه استعلام علائم تجاری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5Ooq
نظرتان را بنویسید