هزینه تحصیل در خارج از کشور

هزینه تحصیل در خارج از کشور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
هزینه تحصیل در خارج از کشور بسته به کشور و دانشگاه محل تحصیل می تواند رقمی بسیار بالا و یا معقول را داشته باشد و در تخمین هزینه زندگی دانشجویی در خارج مواردی مانند شهریه دانشگاه، حمل و نقل، اجاره خانه یا خوابگاه و... باید در نظر گرفته شود.




تحصیل در خارج از کشور تجربه ای گران بها برای افراد علاقمند به کسب علم و پیشرفت تحصیلی به حساب می آید. با این حال هزینه بالای تحصیل و زندگی در خارج از کشور یکی از موانع سفر کردن متقاضیان به کشورهای خارجی برای تحصیل بوده که این موضوع باید پیش از هر گونه اقدامی بررسی گردد.

با وجود آن که عامل هزینه در تصمیم گیری برای تحصیل و زندگی در خارج از کشور اهمیت زیادی دارد، اما اغلب به علت کمبود اطلاعات در این خصوص، هزینه تحصیل در خارج از کشور با ابهام همراه است. هنگام تخمین این هزینه عوامل مختلفی همچون شهریه دانشگاه ها، هزینه خوابگاه یا اجاره خانه، خوراک و... باید در نظر گرفته شود که در ادامه این مقاله عوامل تاثیرگذار بر هزینه زندگی و تحصیل در خارج از کشور و سایر جنبه های آن بررسی شده است.



بررسی هزینه تحصیل در خارج از کشور
ابتدا باید بررسی کنید که کدام کشور ها هزینه های کمتری را دارند ، معمولا هزینه زندگی با هزینه تحصیل رابطه مستقیم دارد یعنی کشوری که هزینه تحصیل بالایی دارد ، قطعا هزینه زندگی در آن نیز به مراتب بالاتر از سایر کشورهاست و بلعکس . بررسی این که شما چقدر توانایی هزینه کردن دارید و بررسی میزان هزینه های زندگی و تحصیل در کشوری خاص، می تواند کمک مناسبی برای انتخاب یک کشور مناسب برای تحصیل باشد . این بررسی ها باید واقع بینانه و با توجه به مسائل مالی خود و خانواده تان باشد .

در تحقیقات انجام شده توسط نهادهای بین المللی تحصیلات خارجی، هزینه متوسط تحصیل در یک کشور خارجی 18,000 دلار در هر ترم تخمین زده شده است. البته وقتی عوامل خارجی متفاوتی را در نظر بگیرید، هزینه کلی می تواند در نهایت بسیار کمتر یا بیشتر باشد. به عنوان مثال، تحصیل در یک کشور خارجی ارزان قیمت مانند هند در کل فقط چند هزار دلار هزینه در بر دارد. در حالی که تحصیل در یک دانشگاه خصوصی در اروپا ، هزاران دلار دیگر در بر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج





بورسیه تحصیلی در خارج از کشور
هزینه زندگی و هزینه تحصیل در خارج از کشور را می توان با در نظر گرفتن بورسیه نیز بررسی کرد . دولت کشورهای خارجی، نهادهای خصوصی و دانشگاه های مطرح دنیا بورسیه های خاص و محدودی ارائه می دهند که در صورت داشتن شرایط لازم، با اخذ آنها می توانید به صورت رایگان تحصیل کنید و حتی حقوق ماهیانه ای به شما می دهند که می توانید مخارج زندگی را به خوبی تامین کنید . به عنوان مثال بورسیه دولتی ترکیه تمام مخارج تحصیل و زندگی در این کشور را تحت پوشش قرار می دهد که این نوع بورسیه ها به داوطلبان دارای سابقه علمی درخشان و رزومه قوی تعلق می گیرد.







بعضی دیگر از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی که امکان تعلق آن به همه مقاطع است ، دارای شرایط خاصی بوده . بخشی از شهریه دانشگاه را تحت پوشش قرار می دهد. در این حالت معمولا هیچ حقوقی به دانشجو داده نمی شود و دانشجو یا باید خود این مخارج را تامین کند یا با حقوقی که از کار دانشجویی (در صورت مجاز بودن کار دانشجویی در آن کشور) دریافت می نماید، زندگی کند .

در هر کشور و هر دانشگاه ابتدا مخارج و هزینه ها را بررسی کرده ، سپس در ارتباط با بورسیه تحقیق کنید سپس اقدام به انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در خارج از کشور کنید . بهتر است اگر قصد بورسیه شدن توسط دانشگاهی را دارید ، علاوه بر این که تمام شرایط و ضوابط لازم را بررسی می کنید ، به مهلت ارسال مدارک برای دانشگاه هم توجه کنید . بیشتر دانشگاه ها و موسسات اهدا کننده بورسیه مهلت زمانی در سایت خود اطلاع رسانی می کنند .

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی


هزینه زندگی دانشجویی در خارج از کشور
هنگام تصمیم گیری برای تحصیل در کشورهای خارجی، علاوه بر انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه باید جزئیات هزینه زندگی دانشجویی بررسی شود. معمولا دانشجویان از هزینه های جانبی تحصیل در خارج غافل می شوند که در ادامه لیست این مخارج را ارائه داده ایم.



شهریه دانشگاه

بدون شک اولین موردی که در زمان بررسی هزینه تحصیل در خارج به ذهن می رسد شهریه دانشگاه است. شهریه دانشگاه ها می تواند بسته به رشته تحصیلی و مدت تحصیل متفاوت باشد. به عنوان مثال تحصیل رشته پزشکی در خارج اغلب بیشتر از رشته های علوم پایه هزینه در بر دارد.



هزینه اجاره خانه یا خوابگاه

معمولا دانشجویان بین المللی می توانند از امکانات خوابگاه دانشجویی استفاده کرده یا در آپارتمان های کوچک ساکن شوند. هزینه اجاره خانه در شهرهای بزرگ بیشتر بوده با این حال اغلب در نزدیکی دانشگاه ها آپارتمان های دانشجویی مقرون به صرفه پیدا می شود.



هزینه بیمه درمانی و خدمات پزشکی

هر دانشجویی ممکن در طول دوران تحصیل خود در خارج از کشور به بیماری دچار شده و یا در اثر حادثه مجروح شود. در این حالت بیمه های درمانی دانشجویی می توانند بخش زیادی از هزینه های درمان را تحت پوشش قرار دهند. به همین دلیل پرداخت هزینه بیمه درمانی در زمان آغاز تحصیل اهمیت زیادی دارد.



شهریه دوره آموزشی زبان

در صورتی که با زبان کشور مقصد آشنایی کافی نداشته باشید، باید پیش از آغاز دوره تحصیلی خود و یا همزمان با آن در کلاس های آموزشی زبان شرکت کنید که این کلاس ها شهریه جداگانه ای دارند.



هزینه بلیط سفر

یکی از مواردی که هنگام برآورد هزینه تحصیل در خارج از کشور باید در نظر گرفت، هزینه بلیط رفت و برگشت کشور مقصد است. علاوه بر بلیط سفر اولیه، دانشجویان بین المللی در هر سال معمولا حداقل یک بار برای ملاقات خانواده و سایر کارها به کشور خود باز می گردند که هزینه آن نباید از قلم بیافتد.










اگر پس از مطالعه مقاله هزینه تحصیل در خارج از کشور سوال یا ابهامی ذهن شما را درگیر کرده و یا علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت تحصیلی هستید؛ می توانید پاسخ سوالات خود را از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مرکز مشاوره هیوا دریافت کنید.

در ادامه بخوانید: هدف از تحصیل در خارج از کشور



سوالات متداول


1- هزینه تحصیل در خارج چه میزان است؟
هزینه تحصیل در خارج بسته به کشور محل تحصیل و دانشگاه و همچنین امکان استفاده از بورسیه تحصیلی می تواند متفاوت باشد که در این مقاله هزینه تحصیل در خارج از تمام جوانب فوق بررسی شده است.




2- هزینه تحصیل در خارج شامل چه مواردی است؟
مواردی مانند شهریه دانشگاه، هزینه اجاره خانه، بلیط سفر، حمل و نقل و... بر میزان هزینه تحصیل در خارج اثرگذار است که در این مقاله توضیحات بیشتری در این خصوص داده شده است.




3- از چه راهی می توان هزینه تحصیل در خارج را کاهش داد؟
یکی از راه های کاهش هزینه تحصیل در خارج از کشور، استفاده از بورسیه های تحصیلی است که توضیحات بیشتر در این زمینه در متن مقاله ذکر شده است.

منبع : هزینه تحصیل در خارج از کشور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MyKA
نظرتان را بنویسید