ثبت نام الکترونیک سامانه ابلاغ ثنا

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
این روزها ابلاغ حضوری اوراق قضایی برچیده شده و تمامی ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی از طریق سامانه ثنا در دسترس مخاطبان ابلاغ قرار داده می شوند . برای دسترسی به ابلاغیه ها در سامانه ثنا ابتدا باید ثبت نام انجام داد . به زبان ساده تر بدون طی کردن مراحل ثبت نام ثنا و دریافت رمز شخصی نمی توان به ابلاغیه ها دسترسی پیدا کرد .



از جمله مهمترین موضوعاتی که در خصوص فرایند رسیدگی به یک دعوا باید رعایت شود ، اطلاع یافتن طرفین دعوا از جزییات مربوط به رسیدگی به پرونده مورد بررسی در دادگاه می باشد . به همین دلیل ، ابلاغیه و احکام مربوط به آن در قانون آیین دادرسی مورد پیش بینی قرار گرفته است . در حال حاضر ابلاغ اوراق قضایی بر خلاف گذشته از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک انجام می شود .

این سامانه توسط قوه قضاییه در جهت اجرای ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری ایجاد شده است . مخاطبان ابلاغ برای دسترسی به ابلاغیه های خود از طریق سامانه ثنا ابتدا باید ثبت نام به عمل آورند . در واقع بدون تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت رمز شخصی امکان دسترسی به ابلاغیه ها وجود ندارد . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی ابلاغیه ، ابلاغ الکترونیکی و ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا خواهیم پرداخت . 




نحوه ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا
سامانه ابلاغ ثنا سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترس بوده و استفاده از آن برای طرفین دعوا ، نماینده قانونی آنها ، دفاتر خدمات قضایی ، کارشناسان ، ضابطان قضایی فراهم شده است . برای ورود به سامانه ابلاغ، ابتدا باید ثبت نام کنیم .

ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در گذشته با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام می گرفت. به این ترتیب که متقاضیان، پس از ثبت اطلاعات اولیه ثبت نام اینترنتی، جهت احراز هویت، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کردند.

اما از دی ماه 1399 بنابر اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با راه اندازی " سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه " تمام مراحل ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا من جمله احراز هویت، به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد. بدین منظور، ضروری است که متقاضیان با مراجعه به سایت سامانه ثبت نام الکترونیک، نسبت به ثبت نام و احراز هویت آنلاین و دریافت کد ثنا اقدام نمایند.

در ادامه مراحل تصویری ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا را ملاحظه می فرمایید:

1- ابتدا آدرس سایت سامانه ثبت نام الکترونیک به نشانی sana.adliran.ir را در مرورگر خود وارد کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. سپس بر روی گزینه ثبت نام برخط ثبت نام شخص حقیقی کلیک نمایید.





2- اطلاعات لازم، شامل شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده در تصویر، وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید. 







3- شرایط استفاده از سامانه به شما نشان داده شده، برای ادامه دکمه تایید را بزنید.







4- مشخصات شناسنامه ای خود را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.







5- در این مرحله، اطلاعات تماس خود را وارد کرده و مجددا دکمه مرحله بعد را بزنید.







6- اطلاعات مربوط به اقامتگاه خود ( محل سکونت یا کار ) را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه مرحله بعد را بزنید.







7- در این مرحله، میزان تحصیلات و شغل خود را مشخص نموده و بر روی دکمه ثبت اولیه اطلاعات کلیک نمایید.







8- در این مرحله، یک کد به شماره همراه شما ارسال می گردد، شماره همراه و کد ارسال شده را در کادر مشخص شده در تصویر وارد کرده و سپس، دکمه تایید کد امنیتی را بزنید. 







9- در این مرحله، لازم است که هزینه احراز هویت را بپردازید. بدین منظور، یکی از کارگزاران را از منوی موجود در تصویر انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه پرداخت هزینه کلیک نمایید.







10- اطلاعات کارت خود را وارد کنید.







11- دکمه شروع احراز هویت غیر حضوری را بزنید.







12- با استفاده از دوربین موبایل یا وب کم لپ تاپ، عکس خود را به گونه ای بگیرید که صورت در نقطه مشخص شده طبق دستور العمل باشد.







13- با لمس صفحه موبایل، امضای الکترونیک خود را وارد کرده و دکمه ثبت و ادامه را بزنید.







14- اکنون مطابق تصویر زیر، یک عبارت به شما نشان داده می شود. با کلیلک روی عبارت رکورد ویدئو، آن عبارت را تکرار  کرده و سپس، گزینه ارسال ویدئو را بزنید.







لازم به ذکر است که سامانه ابلاغ ثنا علاوه بر مشاهده ابلاغیه، امکانات گسترده ای را برای کاربران خود فراهم کرده است که در مقاله زیر می توانید با این سامانه و امکانات آن به طور کامل آشنا شوید.

حتما بخوانید: سامانه ثنا sana.adliran.ir






ورود به سایت ثبت نام ابلاغ ثنا
برای ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا و استفاده از امکانات آن نظیر مشاهده رای دادگاه در سامانه ثنا، گام اول، ورود به سایت ثبت نام ابلاغ ثنا می باشد.. برای ورود به سایت ثبت نام ابلاغ ثنا باید مراحلی طی شود که در ادامه به توضیح مراحل ورود به سایت ثبت نام ابلاغ ثنا ضمن راهنمای تصویری زیر می پردازیم:



1ابتدا در مرورگر دستگاه خود، عبارت سامانه ثنا را جست و جو نمایید. ( مطابق تصویر زیر )







2در مرحله دوم، صفحه لیست نتایج جست و جو را مشاهده می کنید. بر روی لینکی که عبارت ( سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی ) در زیر آن دیده می شود و در تصویر با فلش قرمز مشخص گردیده، کلیک نمایید.







3همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، اکنون وارد صفحه اصلی سایت ثبت نام ابلاغ ثنا شده اید .







یکی از امکانات سایت ابلاغ ثنا، امکان مشاهده ابلاغیه با موبایل بوده که در مقاله زیر به طور کامل توضیح داده شده است.



بیشتر بخوانید: مشاهده ابلاغیه با موبایل


ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در منزل
تا پیش از دی ماه سال 99، ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا تنها به صورت حضوری و از طریق مراجعه به مراکز ثبت نام سامانه ثنا یا همان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ممکن بود. اما از این تاریخ و با راه اندازی سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه، متقاضیان ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا، می توانند در منزل و به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا نمایند.

به منظور ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در منزل، ضروری است که ابتدا وارد سایت ثبت نام ابلاغ ثنا یه نشانی sana.adliran.ir شده و  گزینه ثبت نام برخط ثبت نام شخص حقیقی را نتخاب نمایید. در مرحله اطلاعات هویتی، شامل کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را وارد نموده تا وارد مرحله بعد شوید.

در مراحل بعد لازم است که به ترتیب، اطلاعات شناسنامه ای، اطلاعات تماس مانند شماره همراه، اطلاعات مربوط به محل سکونت و اقامتگاه و سپس میزان تحصیلات خود را وارد کرده تا یک کد به شماره همراه شما ارسال گردد. پس از وارد کردن این کد به و شماره همراه در سامانه ابلاغ ثنا، باید هزینه احراز هویت ثنا را بپردازید.

در مراحل بعد می توانید با آپلود عکس و ارد کردن امضا الکترونیکی و سپس ضبط فیلم مطابق دستور العمل ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا، روند احراز هویت خود را در سامانه احراز هویت ثنا تکمیل نموده و به این ترتیب، مراحل ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در منزل را به اتمام برسانید.



از آنجا که پرداخت هزینه احراز هویت بر خط، مستلزم داشتن یک کارت بانکی با رمز دوم پویا می باشد، توصیه می شود در صورت نداشتن کارت یا فعال نبودن رمز دوم پویا، تا پیش از شروع روند ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا در منزل، اقدام به دریافت کارت بانکی یا فعال نمودن رمز پویای آن نمایید.

در ادامه بخوانید: مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا​ به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا​​ پاسخ دهند .



آخرین اخبار مرتبط با ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا



13 اردیبهشت 1400

مطابق اعلام معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، در حال حاضر، ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا و مشاهده ابلاغیه ها برای شهروندان ایرانی ساکن خارج از کشور، از طریق سامانه های kharej.adliran.com و international.adliran.ir امکان پذیر می باشد.

8 اردیبهشت 1400

بر اساس اطلاعیه « مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه » شهروندانی که ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا را انجام داده توجه نمایند که ابلاغیه های قوه قضاییه صرفا از طریق سامانه ثنا به افراد ابلاغ گردیده و قوه قضاییه از هیچ سامانه دیگری نظیر پست الکترونیک، برای ارسال ابلاغیه استفاده نمی نماید.

2 اردیبهشت 1400

نظر به اعلام پلیس فتای ناجا، پیامک هایی ناشناس مرتبط با مشاهده ابلاغیه که درخواست وجه از شهروندان کرده، جعلی بوده و ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا و مشاهده ابلاغیه ها  تنها از طریق سامانه ثنا معتبر و قانونی می باشد.





سوالات متداول


1- اولین قدم برای امکان مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی قضایی چیست ؟
برای آنکه بتوان به ابلاغیه های الکترونیکی دسترسی پیدا کرد ابتدا باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به انجام فرآیند ثبت نام اقدام به عمل آورد که مراحل ثبت نام به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است .


2- آیا هنوز هم ابلاغ اوراق قضایی به صورت حضوری انجام می گیرد ؟
خیر ، امروزه ابلاغ حضوری اوراق قضایی برچیده شده و ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی صادر شده و در دسترس مخاطبان قرار داده می شود که توضیحات کامل آن در مقاله آمده است .


3- ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا چند مرحله دارد ؟
ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا یک مرحله دارد اول باید به سپس به حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد که در مقاله توضیحات کامل آن آورده شده است .

منبع : ثبت نام الکترونیک سامانه ابلاغ ثنا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oGQz
نظرتان را بنویسید